Forfatter Emne: Hvor rund skal en plade være fra start?  (Læst 4031 gange)

ErlingSj

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 762
Hvor rund skal en plade være fra start?
« Dato: November 03, 2011, 19:43:58 »
Jeg har en plade på 250*250*15 mm.
Den skal laves rund Ø 240 med en tykkelse på 6 mm i fuld diameter og en sokkel på Ø 57 mm med 70° skrå kant, som kan sættes i klopatronen på min træbænk.
Men jeg er i tvivl om, hvor rund jeg skal lave den med vinkelsliberen inden jeg begynder at dreje for ikke at smadre stål, bænk osv. Lige nu er den lavet 8-kantet for overhovedet at kunne rotere, men er det nok?
Kan jeg stikke ind fra den plane flade så langt inde, så der er gods hele vejen rundt i periferien, eller skal jeg bare skære fladen fra side til side, som jeg ville gøre med et aflangt emne?

Max

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 573
    • Sandcastle
Sv: Hvor rund skal en plade være fra start?
« Svar #1 Dato: November 03, 2011, 19:48:14 »
Brudt spån er noget fanden har skabt, så jeg ville foretrække at stikke den af.

ErlingSj

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 762
Sv: Hvor rund skal en plade være fra start?
« Svar #2 Dato: November 03, 2011, 20:42:00 »
OK. Lige nu fik jeg drejet den ene side ren ud til der hvor den skulle til at hakke i det. Jeg forsøger mig med stikkestålet, og håber så at de løse hjørner ikke laver ulykker, når jeg når igennem - det går ikke så stærkt.

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2615
Sv: Hvor rund skal en plade være fra start?
« Svar #3 Dato: November 03, 2011, 21:22:17 »
Har du tålmodighed, og tager små spåner, kan du da også godt dreje med brudte spåner, også på en mindre maskine.
Jeg ville nu nok have skåren emnet 16 kantet, eller mere.

Axial afstik i pladeemner, kan jo også volde problemer.

I min tid, som drejer har jeg drejet meget med brudt spån, i flammeskårne pladejernsemer.
Har man en stabil maskine/opspænding, går det nu fint, med en CNMG, eller SNMG platte.
Også med pænt store spåndybder.
mvh jens
Husk altid at skille tingene ad.

ErlingSj

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 762
Sv: Hvor rund skal en plade være fra start?
« Svar #4 Dato: November 03, 2011, 22:17:38 »
Nu har jeg en plan side ud til hakkerne, så jeg kan ret let skære hjørnerne ind til den kant, der er opstået, altså det sted, hvir der kan tages den sidste hele spån.
Men tak for svarene. Jeg går forsigtigt videre.

ErlingSj

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 762
Sv: Hvor rund skal en plade være fra start?
« Svar #5 Dato: November 04, 2011, 06:07:01 »
Det viste sig nu at kanten var mit mindste problem. Pladen havde helt forskelligt indhold i diverse områder, så ethvert forsøg på at køre med tilspænding endte med en ødelagt platte.
Med samme tilspænding og hastighed vekslede det mellem små kommaformede spåner, lange snoede, lyse spiraler og lange helt lige blå strimler, alt sammen indenfor et par cm af diameter.
Resten af pladen kommer til at stå i tænkeboksen, indtil jeg en dag skal lave et projekt hvor der bare kan skæres stykker ud med vinkelsliberen.