Forfatter Emne: Morse Konus & Vertikalhoved  (Læst 26783 gange)

kleinsmeden

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 61
Sv: Morse Konus & Vertikalhoved
« Svar #30 Dato: Oktober 26, 2011, 17:04:53 »
Du kunne jo bare bruge fræseren som drejebænk,et udboringsstål i skruestikken og så lige drej det ud der mangler
Smed af guds nåde

kimjo

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 108
Sv: Morse Konus & Vertikalhoved
« Svar #31 Dato: Oktober 26, 2011, 17:28:01 »
God ide...

Men mon det skal være det første jeg nogensinde drejer ;)


jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2615
Sv: Morse Konus & Vertikalhoved
« Svar #32 Dato: Oktober 26, 2011, 17:51:58 »
Nok lidt svært, hvis det skal være en konus :)

(jeg har lige afdrejet 4 stk bremseskiver, på min fræser, begge sider afdrejet samtidigt)

mvh jens
Husk altid at skille tingene ad.

Dr. Metallic

  • Gæst
Sv: Morse Konus & Vertikalhoved
« Svar #33 Dato: Oktober 26, 2011, 20:00:01 »
Kimjo er du sikker på at det kun er MK 3?

Jeg kan nok hjælpe med diverse ændringer hvis du vil trille en tur til postnummer 6855.




kimjo

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 108
Sv: Morse Konus & Vertikalhoved
« Svar #34 Dato: Oktober 26, 2011, 20:16:43 »
Ja og nej...

Den er det jo lavet til et eller andet... Og det er ikke MK2 eller MK4.

MK3 passer næsten. Der mangler nok 5-10mm i dybden før den rammer siderne.

Det undrer mig dog at der skal fræses / drejes i den, da den jo har haft en eller anden funktion...

Jeg sætter min lid til at Mathias ved hvad han snakker om på sådan en VPU-1...

Men mærkeligt er det...

mhh

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 200
Sv: Morse Konus & Vertikalhoved
« Svar #35 Dato: Oktober 26, 2011, 20:25:41 »
Lige lidt hjælp så du ved hvad du giver dig i kast med.


Det virker ikke somom der er ret meget gods tilbage hvis der bliver drejet drejet ret meget ud i den. Men helt op til dig selv. Som sagt det er bare en hjælp, tag det eller lad være.  :) (ved selvfølgelig ikke om det er præcist det samme hovede som dit men det ser ret meget sådan ud.)
« Senest Redigeret: Oktober 26, 2011, 20:30:02 af mhh »

ksor

  • Gæst
Sv: Morse Konus & Vertikalhoved
« Svar #36 Dato: Oktober 26, 2011, 20:31:46 »
>>kimjo

Jeg har nu også oplevet i forbindelse med mit vertikal hoved (V21 - tror jeg det hedder) at antræksbolten ikke havde gevind nok og dermed ikke kunne "nå ned til konus" - OK, der kunne så være skåret noget af den i sin tid, men den skal være så kort til andre MK'er jeg har, ellers kan man ikke trække dem nok ind !

Så nok er MK4 (eller 3) en standard, men det har altså været nogen af dem, der er lavet på en mandag eller en anden dårlig dag i Høng.

Jeg ville også sætte min lid til Matthias bedømmelse af problemet.

kimjo

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 108
Sv: Morse Konus & Vertikalhoved
« Svar #37 Dato: Oktober 26, 2011, 21:08:15 »
Jeg tror at min ser ud præcis som din tegning.

Hvordan får du stiften ud af tandhjulet ?

Kim

« Senest Redigeret: Oktober 26, 2011, 21:14:58 af kimjo »

Palle

  • Gæst
Sv: Morse Konus & Vertikalhoved
« Svar #38 Dato: Oktober 26, 2011, 21:46:43 »
Nu vil jeg helst ikke blande mig i denne diskussion, men du står med en ganske gedigen horisontalfræser, som også er en universalfræser. Så bliver der sat et spøjst vertikalhoved på, som samtidig har et horisontaludtag. Var det ikke smartere at pille hovedet af, og bruge hovedspindlen i stedet. Du slipper for en masse støj og slitage og maskinen er en hel del mere nøjagtig uden alle de "mellemstationer".
I øvrigt vil jeg tro, at hovedet er beregnet til at fræse tandstænger, er der nogle besynderlige huller i venstre side af bordet?
De er til at sætte deleskiver og lign. udstyr på.

kimjo

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 108
Sv: Morse Konus & Vertikalhoved
« Svar #39 Dato: Oktober 26, 2011, 22:16:09 »
Der er ikke nogle besynderlige huller i bordet.

Og jeg vil bruge MK3 spindlen til at vertikalfræse / bore med, for at få lidt mere afstand mellem værktøj og bord. Hovedet kan drejes, så MK3 spindlen er lodret. Men du har ret, hvis jeg skal horisontal fræse er det af med hovedet og direkte på spindlen...

Palle

  • Gæst
Sv: Morse Konus & Vertikalhoved
« Svar #40 Dato: Oktober 26, 2011, 22:32:01 »
Ok, så har jeg måske misforstået; men du har en dorn siddende vertikalt i hovedet, men den akse, som jeg troede var den omtalte, er horisontal.
Og Pedersen havde vist ikke nogen "mandagsmaskiner". Jeg ved ikke, om der er nogen der er klar over, at den slags maskiner engang kostede mere end en dyr bil.
Nok nærmere et lille parcelhus, og helt sikkert fejlfri, ellers blev der reklameret.

kimjo

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 108
Sv: Morse Konus & Vertikalhoved
« Svar #41 Dato: Oktober 26, 2011, 22:39:50 »
Du har ikke helt misforstået. På fotos er den horisontal, men hovedet kan drejes, så den bliver vertikal og det er sådan jeg gerne vil bruge den...

Rim

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 143
Sv: Morse Konus & Vertikalhoved
« Svar #42 Dato: Oktober 26, 2011, 23:26:11 »
Havde også problem med MK3 fra RDG som var for lange til min Optimus FP30 , drejede et par milimeter af toppen på adaptoren og skar gevindet lidt dybere, de skal nok stadig passe i en som skal bruge den fulde længde det er ikke mange milimeter det drejer sig om.
Claus.
Livet er for kort til små værksteder, Aboga 823 , Mondiale

Palle

  • Gæst
Sv: Morse Konus & Vertikalhoved
« Svar #43 Dato: Oktober 26, 2011, 23:26:55 »
Det er synd, at den slags ikke længere er hyldevarer. Jeg vil tro, at dit hovede er fra ca. 50-55. Fra begyndelsen af tresserne blev vertikalhovederne "forkrøbbede", de fik en tandhjulsudveksling mellem hovedspindel og hoved, og spindelen kom væsentligt længere op.
Jeg tror ikke, at dit hovede er født til fedtsmøring.!

Palle

  • Gæst
Sv: Morse Konus & Vertikalhoved
« Svar #44 Dato: Oktober 26, 2011, 23:41:22 »
Og undskyld, men sprogrøgteren kom op i mig igen. En "fly cutter" hedder svingstål på dansk, (nogle siger slagstål)!
En sprogrøgter bliver også kaldt en purist, og det er godt det samme.
Det jeg gerne vil opnå, er at man taler nogenlunde samme sprog.