Forfatter Emne: Finish til fræseplan ??  (Læst 3898 gange)

ksor

  • Gæst
Finish til fræseplan ??
« Dato: Oktober 21, 2011, 13:52:40 »
I forbindelse med udskiftning af knæet på min gamle VPF-1, kunne jeg godt tænke mig at give fræseplanet en pænere finish.

Det er egentlig ikke rusten, men har en brunlig farve alligevel.

Jeg har et stykke værktøj til at lave "mejeri-mønster" på stålplade, men det er til brug i søjleboremaskinen, hvor man kan flytte emnet langs et land.

Hvordan giver man sådan et fræseplan en opfriskning i form af et eller andet "slibemånster" ?
                                                                                        - det er jo ikke til lige at holde/flytte i søjleboremskinen !
« Senest Redigeret: Januar 21, 2013, 08:22:24 af Frylund »

Palle

  • Gæst
Sv: Finish til fræseplan ??
« Svar #1 Dato: Oktober 21, 2011, 14:58:29 »
Hvis du tænker på at bruge den slags på selve vangerne, så skrot hellere maskinen!
Ellers, find en erfaren skraber, han skal nok have et beløb, som du ikke er interesseret i at betale, for arbejdet.
Jeg har selv skrabet vangerne på tværslæden på min drejebænk, og det tog mig Laaang tid, inden jeg var nogenlunde tilfreds, og jeg har endda prøvet det før,
tilmed arbejdet på en fabrik, der lavede fræsere.

Prøv med gammeldags grydesvampe+ olie, eller ståluld. Aldrig nogensinde noget polere eller slibemiddel.

Frylund

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 573
Sv: Finish til fræseplan ??
« Svar #2 Dato: Oktober 21, 2011, 20:11:55 »
Hvis det kun er planet du vil friske op kan du bruge noget fin vandslibepapir på en stor slibeklods af noget blangtrukken.
Vangerne skal du holde dig LANGT væk fra.
/Frylund
Svineheld slår selv den bedste planlægning!

ksor

  • Gæst
Sv: Finish til fræseplan ??
« Svar #3 Dato: Oktober 21, 2011, 22:12:31 »
Det er selvfølgelig, som jeg også skriver, selve fræseplanet jeg vil friske op.

Jeg har prøvet med disse grudesvampe (af plastik), men jeg synes ikke resultatet bliver særlig "lyst" - det er stadig noget "brunlig" tilbage - kan man ikke få sådan en ren frisk "stål" farve frem på en eller anden måde ?

Dr. Metallic

  • Gæst
Sv: Finish til fræseplan ??
« Svar #4 Dato: Oktober 21, 2011, 22:36:11 »
Fy fy metoden er en roterende blød stål eller messingbørste, men ikke for hurtigt for så rejser du overfladen.