Forfatter Emne: Med og modfræsning  (Læst 3685 gange)

kimjo

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 108
Med og modfræsning
« Dato: Oktober 14, 2011, 15:43:43 »
Hej

Nu er jeg kommet så langt at jeg skal til at fræse lidt. Jeg har læst på diverse sider og har fundet meget nyttig info der.

En ting jeg ikke har luret er med og modfræsning. Jeg er fint med at at ved fræsning af en kant er medfræsning det rigtige valg.

Men hvad sker der når man fræser en rille / retter en flade af. Må man her også kun køre den ene vej ?

Kim

ErlingSj

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 762
Sv: Med og modfræsning
« Svar #1 Dato: Oktober 14, 2011, 16:11:48 »

kimjo

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 108
Sv: Med og modfræsning
« Svar #2 Dato: Oktober 14, 2011, 20:46:44 »
Jo, men fræser man en not, har man jo materiale på begge sider af skæret, så det er vel både med og modfræsning på en gang ?

Max

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 573
    • Sandcastle
Sv: Med og modfræsning
« Svar #3 Dato: Oktober 14, 2011, 20:56:34 »
Hvis du fræser en not med en pindfræser, ja så er det modfræsning da starten på spånen er tyndere end afslutningen.  Hvis du derimod fræser noter med en skivefræser, ja så bestemmer du selv om du vil køre med- eller modfræsning. Proffesionelt foretrækkes medfræsning, men man skal være opmærksom på om maskinen egner sig til det.

kimjo

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 108
Sv: Med og modfræsning
« Svar #4 Dato: Oktober 15, 2011, 08:19:43 »
Vil det sige at hvis jeg skal fræse en not, så skal jeg trække emnet mod fræseretningen ? Altså fra venstre mod højre ?

Hvis jeg nu skal fræse en not med en pindfræser og jeg ikke kan fræse den dyb nok i første passage, må man så fræse "frem og tilbage" eller skal jeg bakke og så først hæve bordet når jeg kan med/modfræse igen ? (afhængig af svaret ovenfor)

Og hvad så hvis man laver en brystfræsning (hedder det ikke det, når man laver en fas ) Der er det vel medfræsning der skal bruges. Skal jeg så der køre tilbage til start for at fræse dybere ?

Kim