Forfatter Emne: Glat overflade  (Læst 4899 gange)

ErlingSj

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 762
Glat overflade
« Dato: Oktober 01, 2011, 00:15:00 »
Efter at have siddet og beundret JensOC's arbejde med den antikke bænk (http://forumfagteori.ef.dk/forum/index.php?topic=559.0), besluttede jeg mig til at forsøge mig med at give den gamle trykkebænk jeg er i gang med at ombygge til trædrejebænk en lige så flot bemaling.
Som det kan ses af billederne har jeg brug for hjælp.
Det første billede viser overfladen efter at jeg har haft vinkelsliberen med en stålbørste på den.
Det andet, en tilsvarende rengjort overflade, som har fået en gang grunder (spraydåse).

Hvad kan jeg spartle med inden den endelige gang maling?


Max

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 573
    • Sandcastle
Sv: Glat overflade
« Svar #1 Dato: Oktober 01, 2011, 00:34:15 »
Harald Nyborg har en 2 komponent spartelmasse til 78 kr for 2 kg. Den har varenummer 2703. Den vil jeg tro er noget af det bedste til opgaven, men det kræver en del slibearbejde.

ErlingSj

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 762
Sv: Glat overflade
« Svar #2 Dato: Oktober 01, 2011, 01:51:53 »
Er jeg nødt til at bruge 2-komponent? Min erfaring med den slags er, at det tørrer meget hurtigt, når man arbejder med det. Det kan skyldes, at mit øjemål ikke rækker til at afmåle 2% hærder >:(
« Senest Redigeret: Oktober 01, 2011, 01:58:15 af ErlingSj »

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2615
Sv: Glat overflade
« Svar #3 Dato: Oktober 01, 2011, 12:52:44 »
Man bruger sprøjtespartel.
Det kræver en overkopsprøjtepistol, til trykluft, og med en min 2 mm dyse.
Så får man et pænt lag over det hele, det flyder godt sammen, og man kan nøjes med, et lettere slibning inden slutlakken.

Kun ved særdeles store ujævnheder, vil det være en fordel, at bruge almindelig 2-k spartelmasse.

mvh jens
Husk altid at skille tingene ad.

ErlingSj

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 762
Sv: Glat overflade
« Svar #4 Dato: Oktober 01, 2011, 14:57:06 »
Man bruger sprøjtespartel.
Jeg var en tur inde hos Mørkøv Landboisenkram, som også har et værksted for landbrugsmaskiner. Her bruger de en Sprut Spackel fra Plastic Padding. Der er 400 ml i sprøjtedåsen for 112 kr, så jeg tog en med hjem. En sprøjtepistol + noget at sprøjte med vil løbe noget højere op i pris, og så mange gamle maskiner har jeg ikke plan om at renovere.
De havde også en enkomponent spartelmasse til bl.a. metal, som jeg vil prøve at bruge på de større huller.
Jeg regner ikke med, at der kommer de store vibrationer i en klump støbejern der vejer små 500 kg, og aldrig kommer til at køre hurtigt med et emne i ubalance.
Men tak for input til jer begge.

Max

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 573
    • Sandcastle
Sv: Glat overflade
« Svar #5 Dato: Oktober 02, 2011, 09:03:31 »
Er jeg nødt til at bruge 2-komponent? Min erfaring med den slags er, at det tørrer meget hurtigt, når man arbejder med det. Det kan skyldes, at mit øjemål ikke rækker til at afmåle 2% hærder >:(

Det er rarest hvis det ikke er for varmt, varme nedsætter jo hærdetiden betragtelig. Men den hurtige hærdetid er i min verden en fordel. Man blander bare en portion og får det smurt på i et solidt lag, 10 minutter efter kan man gå igang med at bearbejde det, og med en Surform rasp fjernes det overflødige nu temlig hurtigt. Den omtalte spartelmasse kan forøvrig slibes og poleres op så den ligner nye billiardkugler i overfladen.

ErlingSj

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 762
Sv: Glat overflade
« Svar #6 Dato: Oktober 03, 2011, 10:09:46 »
Jeg har slebet nogle ret store huller fri.
Skal jeg bare fylde dem, eller skal der noget særligt til?

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2615
Sv: Glat overflade
« Svar #7 Dato: Oktober 03, 2011, 10:40:50 »
Dem bør du rengøre bedst muligt, og fylde med startelmasse.
mvh jens
Husk altid at skille tingene ad.

ErlingSj

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 762
Sv: Glat overflade
« Svar #8 Dato: Oktober 03, 2011, 10:50:11 »
Fint.
Er det normalt med den slags i større emner af støbegods?

Max

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 573
    • Sandcastle
Sv: Glat overflade
« Svar #9 Dato: Oktober 03, 2011, 11:51:56 »
Nu er det jo svært at se størrelsen med den måde du tager billederne på, men det er normalt med huller i støbegods

ErlingSj

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 762
Sv: Glat overflade
« Svar #10 Dato: Oktober 03, 2011, 13:00:43 »
10 - 15 mm lange.
Bare det er en støbefejl, så er det fint nok. Hvis det var noget med tæring var jeg mere bekymret.

Dr. Metallic

  • Gæst
Sv: Glat overflade
« Svar #11 Dato: Oktober 03, 2011, 21:48:47 »
Det er næppe støbefejl, sådan er støbt jern i overfladen. Hvis du feks. sammenligner med støbning af bly i forme, hvor det er fuldkommen perfekt og fejlfrit, så hænger det sammen med at den type form skal varmes op før de støber optimalt, mens støbejerns ofte laves enkeltvis i en sandform, hvor formen er kasseret efter en enkel støbning.

ksor

  • Gæst
Sv: Glat overflade
« Svar #12 Dato: Oktober 04, 2011, 10:40:03 »
Igen kan jeg henvise til VP-eksperten i Gråsten - han kan få de gamle VP-fræsere til at se HELT nye ud og de er at røre ved som en baby-numse - men det er et stort arbejde med sandblæsning, spartling, slibning, grunding og endelig maling.

Det har jeg hverken plads eller tålmodighed til, men flot ser det sgu' ud !