Forfatter Emne: Pedersen Fræser  (Læst 23413 gange)

kimjo

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 108
Sv: Pedersen Fræser
« Svar #15 Dato: Oktober 04, 2011, 07:52:47 »
Jeg vil straks gå på blikværkstedet og bukke et par plader til at have på hver side af skruestikken. :'(

Startknapperne gør umiddelbart ikke noget. Jeg må have kigget på den anden ende og se om de er sat til.

Incl levering løb den op i kr. 5.000,- excl. moms. Hertil kommer 500,- til leje af truck. (den er tung!)

ksor

  • Gæst
Sv: Pedersen Fræser
« Svar #16 Dato: Oktober 04, 2011, 09:38:52 »
Det er et godt køb, du har gjort der - jeg har givet mindre for min, men det er også kun en VPF-1 og der var ikke så meget udstyr med - og bare maskinskruestikken er jo da sikkert dyr !

Nu taler jeg jo ud fra min erfaring med VPF-1, men de skulle ligne hinanden !

Det store "hjul", som du kalder det, er koblingen - og du justerer på, hvor meget en stor ring, som ligger inden i tromlen, skal udvide sig - og dermed "tilkoble", som spindlen roterer - lidt i stil med en tromlebremse på en bil. Du skal nok regne med at have det skilt ad og renset - der skal ikke meget snavs til før koblingen glider.

Olie påfyldes - eller det gør jeg i hvert fald - via de dækplader, der findes dels under bommen, under tværslæden og det hul, som er i kædekassen på højre side - olieglasset til oliesumpen ved kæden ser du ved at åbne døren bag ind til motoren.

Ifølge eksperten i Gråsten burde ALLE smørrenipler - i hvert fald på en VPF-1 - være OLIE-nipler - mange af mine er dog udskiftet til fedtnipler, men der er altså flere steder, hvor det IKKE er godt nok, da der oprindeligt er lagt op til DRÅBE-smøring - og det er noget værre griseri, når det foregår med fedt, og det smører faktisk slet ikke det rigtige sted  !

Ja, det er MK4 med 16mm eller 5/8" gevind - så vidt jeg husker.

Som jeg har skrevet tidligere - pas på ham "PEDERSEN Værktøjsmaskiner ApS" - han ser penge i alt og alle !

Nu ved jeg ikke, hvor du bor, men tag en tur ned til Gråsten - så skal du se VP-fræsere, så du får tårer i øjnene - han har flere, som står som helt nye !

Jeg skal til at skifte knæet på min til et knæ med svingbart fræseplan - se evt. her http://kelds.weebly.com/udskifte-knaelig-paring-vpf-1.html
« Senest Redigeret: Oktober 04, 2011, 09:45:34 af ksor »

Palle

  • Gæst
Sv: Pedersen Fræser
« Svar #17 Dato: Oktober 04, 2011, 21:16:07 »
Er det bare mig, der er mærkelig?
Jeg synes at det er en ualmindelig dårlig ide at smøre vanger med fedt. I det hele taget er der næsten ingen steder på en værktøjsmaskine, som skal smøres med andet
end olie. Og så må man finde sig i, at der kommer en dråbe på gulvet en gang imellem.

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2615
Sv: Pedersen Fræser
« Svar #18 Dato: Oktober 04, 2011, 21:22:16 »
Jeg vil nu også foretrække olie, og ja der kommer et par dryp i ny og næ..
mvh jens
Husk altid at skille tingene ad.

Frylund

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 573
Sv: Pedersen Fræser
« Svar #19 Dato: Oktober 04, 2011, 22:15:40 »
Er den ene startknap ikke en "jog" knap som giver en kort inpuls til motoren?
/Frylund
Svineheld slår selv den bedste planlægning!

ksor

  • Gæst
Sv: Pedersen Fræser
« Svar #20 Dato: Oktober 05, 2011, 16:39:00 »
> Palle

Nu ved jeg ikke om det var mit indlæg, som gav anleding til, at du overvejede om du var "mærkelig".

Jeg ville også helst, at alle niplerne var de oprindelige - til OLIE - men de var altså skiftet INDEN jeg købte den, og efter, jeg har haft den skilt af, kan jeg se på konstruktionen, at det ikke - i hver fald nogle steder - er godt at smørre med fedt - det skal være olie for at kunne "dryppe" de rigtige steder.

> Frylund
Ja, du skriver, hvad en jog-knap gør, men hvad er meningen med en sådan kort impuls ?

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2615
Sv: Pedersen Fræser
« Svar #21 Dato: Oktober 05, 2011, 16:48:20 »
Jok funktionen, er jo fint hvis man lige skal have drejet fræseværktøjet, for udskiftning af platter eller inspektion...
mvh jens
Husk altid at skille tingene ad.

kimjo

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 108
Sv: Pedersen Fræser
« Svar #22 Dato: Oktober 06, 2011, 10:37:19 »
Hej

Jeg har været plaget af arbejde, så har ikke været ved maskinen de sidste dage.

Tak for input og jeg skal nok svare, så snart jeg har leget lidt mere med fræseren.

Kim

ErlingSj

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 762
Sv: Pedersen Fræser
« Svar #23 Dato: Oktober 06, 2011, 11:33:49 »
I det hele taget er der næsten ingen steder på en værktøjsmaskine, som skal smøres med andet
end olie.
Nu bliver jeg helt forvirret (det sker ofte).
Vertikalhovedet på min lille pedersen er fyldt med fedt, selv om den har smørekopper, der "går indad". Skal jeg smøre det med olie? Er det de tidligere ejere, der har misforstået det hele (og vildledt mig)?

ksor

  • Gæst
Sv: Pedersen Fræser
« Svar #24 Dato: Oktober 06, 2011, 19:24:35 »
Som tidligere skrevet, lyder det fra oraklet i Gråsten, at ALLE nipler burde være OLIE-nipler, da olien kommer "længere ud i hjørnerne" - og desværre også på gulvet, men det må vi leve med.

Flere steder i konstruktionen er der ligefrem dryp-rør og de er ikke til meget nytte ved fedt-smøring.

Da jeg i sin tid begyndte at bruge mit vertikalhoved, væltede der fedt ud af det - jeg tror også det tidligere har være fyldt op med fedt, men nu er det efterhånden tømt, og jeg smørrer nu kun med olie, men det er altså en VPF-1 og et vertikalhoved V21 - tror jeg det hedder.

Palle

  • Gæst
Sv: Pedersen Fræser
« Svar #25 Dato: Oktober 06, 2011, 19:54:47 »
Man skal også tænke på, at det er en såkaldt "universalfræser", hvor basismaskinen er en horisontalfræser, som ikke kræver ret meget vedligeholdelse.
Vertikalhovedet er tilbehør og har sin egen håndbog og smøreskema. Men efter min hukommelse, skal der smøres dagligt med olie.

mhh

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 200
Sv: Pedersen Fræser
« Svar #26 Dato: Oktober 06, 2011, 20:46:24 »
Mon ikke de to start knapper er et spørgsmål om hvilken retning du vil have spindelen til at løbe?

Frylund

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 573
Sv: Pedersen Fræser
« Svar #27 Dato: Oktober 06, 2011, 21:25:55 »
På de VPU 1 vi havde på teknisk skole var der to kontakter på lågen til elskabet på venstre side af maskinen. Den en var tænd/ sluk for strøm den anden var til højre/ venstre omdrejningsretning. Der var dog kun en startknappe og ikke to, derfor er mit gæt en jog knap. Nå vi får vel svaret når der kommer støm på vidunderet :)
« Senest Redigeret: Oktober 06, 2011, 21:30:17 af Frylund »
/Frylund
Svineheld slår selv den bedste planlægning!

mhh

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 200
Sv: Pedersen Fræser
« Svar #28 Dato: Oktober 06, 2011, 21:43:03 »
Det er altid sjovt at gætte!  ;D Har faktisk aldrig set en maskine hvor man kunne jogge spindelen, men en god ide er det da hvis man skal skifte platter

Dr. Metallic

  • Gæst
Sv: Pedersen Fræser
« Svar #29 Dato: Oktober 06, 2011, 23:25:26 »
Jeg mindes ikke at have set en jog funktion på en Pedersen, men det er også mange år siden jeg sidst betjente en. Derimod har jeg nu set det på flere andre fabrikater.....FED funktion   8)