Forfatter Emne: Pedersen Fræser  (Læst 23412 gange)

kimjo

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 108
Pedersen Fræser
« Dato: September 28, 2011, 19:30:53 »
Hej Forum

Jeg er ret ny i det her metal væsen, men jeg har altid gerne villet have en metal fræser. JEg har nu fundet en VPU1 til en fornuftig pris. Det er en ældre sag, men umiddelbart ok. Sælger oplyser at der står 755 omdrejninger på maskinen. Betyder det maks 775 eller er der noget gearing der får spindelhastigheden op i sådan en svend ?

Hvis i har tips til hvad jeg skal checke på maskinen, så tager jeg gerne imod :)

På forhånd tak  :)

Frylund

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 573
Sv: Pedersen Fræser
« Svar #1 Dato: September 28, 2011, 22:01:37 »
Her er lidt data.

• Vilh. Pedersen VPU 1 universalfræsemaskine

• Omdrejningstal 12/56-1400/min
• ISO 40
• Bord 1000x260 mm
• Bevægelse x=659, y=220, z=460
• Motor str. 4 HK










/Frylund
Svineheld slår selv den bedste planlægning!

kimjo

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 108
Sv: Pedersen Fræser
« Svar #2 Dato: September 29, 2011, 08:59:24 »
Hmm... Jeg mener bare at have hørt om forskellige versioner af VPU 1, men forskellige omdrejningstal... Og at det kan være enten MK4 / ISO40.
Bordet er også over 1000mm på denne maskine.

Palle

  • Gæst
Sv: Pedersen Fræser
« Svar #3 Dato: September 29, 2011, 11:13:15 »
Målene angiver vandringen på bordet og ikke størrelsen. De findes iøvrigt i flere varianter, jeg har kørt meget med 750/250.

ksor

  • Gæst
Sv: Pedersen Fræser
« Svar #4 Dato: September 30, 2011, 10:05:19 »
Kontakt eksperten i Gråsten, han ved og har ALT, hvad du har brug for !

Jeg har en - formodentlig endnu ældre - VPF-1, og har efterhånden lavet en del vedligehold på den med uvurderlig støtte fra Gråsten.

Jeg skal til at montere et "nyt" knæ med svingbart fræsebord - netop fra Gråsten.

Se evt. http://kelds.weebly.com/mine-maskiner.html - selve fræseren

og her det "Nye" knæ http://kelds.weebly.com/udskifte-knaelig-paring-vpf-1.html

Men jeg har problemer pga. det elendige vejr med at få afsluttet vedligehold af mit hus - og det SKAL gøres færdig først !

.. meen en god uge, og så en afslapningstur til Tyskland et par dage (.. og hente værktøj købt på ebay - det ved fruen bare ikke endnu !)
- så går det løs med fræseren igen !

rofl

  • Gæst
Sv: Pedersen Fræser
« Svar #5 Dato: September 30, 2011, 11:12:56 »
Hej Forum

Jeg er ret ny i det her metal væsen, men jeg har altid gerne villet have en metal fræser. JEg har nu fundet en VPU1 til en fornuftig pris. Det er en ældre sag, men umiddelbart ok. Sælger oplyser at der står 755 omdrejninger på maskinen. Betyder det maks 775 eller er der noget gearing der får spindelhastigheden op i sådan en svend ?

Hvis i har tips til hvad jeg skal checke på maskinen, så tager jeg gerne imod :)

På forhånd tak  :)

Har også en magen til og det du skal være utrolig opmærksom på er om den er slidt.

Er den det skal du vide at stumper koster kassen og du skal bruge mange af dem - bare lige til din orientering.
Er den ellers ok er det en super fed hjemme fræser  :D

Bj@rne

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 360
Sv: Pedersen Fræser
« Svar #6 Dato: September 30, 2011, 19:24:11 »
Hvad er det du kalder en fornuftig pris?

Mvh

ksor

  • Gæst
Sv: Pedersen Fræser
« Svar #7 Dato: Oktober 01, 2011, 08:21:36 »

Har også en magen til og det du skal være utrolig opmærksom på er om den er slidt.

Er den det skal du vide at stumper koster kassen og du skal bruge mange af dem - bare lige til din orientering.
Er den ellers ok er det en super fed hjemme fræser  :D

Afhængig af, hvor du køber stumperne - PEDERSEN Værktøjsmaskiner ApS er overdreven dyr - han forlangte kr. 6-700 for "et A4-ringbind med alt, hvad du behøver" til min VPF-1, men reelt var der max 10 dårlige fotokopier, som vedrørte VPF-1 resten var fra helt andre typer - han ser penge i alt !

Jeg kan anbefale dig at tage en snak med ham i Gråsten - matthias.lauritzen@privat.dk

kimjo

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 108
Sv: Pedersen Fræser
« Svar #8 Dato: Oktober 03, 2011, 13:13:01 »

Tak for svar.

Jeg har nu fået købt maskinen og bortset fra at den trænger til rengøring, så virker den fin.

Det er en ældre VPU1, med automatisk tilspænding på 3 aksler. Der fulgte lidt tilbehør med, men mon ikke jeg får brug for at købe lidt mere hen ad vejen.

Nu skal jeg bare lære at bruge den, så der kommer sikkert flere spørgsmål til de voksne :) (jeg arbejder normalt i træ)


Kim


STANKO

  • Gæst
Sv: Pedersen Fræser
« Svar #9 Dato: Oktober 03, 2011, 17:24:13 »
Hvad var der med , ??
skruestik ?

hvad bruger den  ?morsekonus ?? eller andet

 

kimjo

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 108
Sv: Pedersen Fræser
« Svar #10 Dato: Oktober 03, 2011, 21:56:35 »
Der fulgte en ny skruestik, lidt nye/nyere fræsere, samt en del ældre udstyr (se foto).

kimjo

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 108
Sv: Pedersen Fræser
« Svar #11 Dato: Oktober 03, 2011, 22:07:48 »
Så blev det tid til lidt spørgsmål...

1. Hvad kan de to "start" knapper ?

2. Hvad kan man justere på dette hjul ? Det har en klik lyd for hver runde. Det er en ring der kan bevæge sig inde i hjulet...

3. Der nogle "olie måle glas", samt nogle aftapnings studser. Men hvor fylder man olie på ? For jeg bør vel skifte olien ?

4. Der er nogle små smørre/olie nipler rundt om på maskinen. Er det til fedt eller olie og hvilken type ? Og findes der en dims der passer til niplerne. Jeg har kun den "normale" fedt tingest.

5. Er det ikke en MK4 ?

Venter med spænding på alt den hjælp jeg kan få...

Kim




ErlingSj

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 762
Sv: Pedersen Fræser
« Svar #12 Dato: Oktober 03, 2011, 22:24:39 »
4. Der er nogle små smørre/olie nipler rundt om på maskinen. Er det til fedt eller olie og hvilken type ? Og findes der en dims der passer til niplerne. Jeg har kun den "normale" fedt tingest.
På min VPU-0 er der smørenipler til fedt, som huler i stedet for at være en tap.
Måtte købte en luksus fetdsprøjte, som havde spids til begge typer nipler.

STANKO

  • Gæst
Sv: Pedersen Fræser
« Svar #13 Dato: Oktober 04, 2011, 05:16:04 »
FUI  >:(kan du su lade væremed at lægge ting på dit fræse bord

anskaf dig nogle plader eller et eller andet , så du kan skåne bordet (et stort skære bræt i nylon )

små buler i bordet ,vil plage dig når du skal lave præcise opspændinger . eller lave mærker i dine emner

hvad måtte du bløde for den ??

STANKO

  • Gæst
Sv: Pedersen Fræser
« Svar #14 Dato: Oktober 04, 2011, 05:19:36 »
er start knapperne ikke en til motor og en kølevandspumpe ??