Forfatter Emne: måling af tandhjul?  (Læst 7250 gange)

Dr. Metallic

  • Gæst
måling af tandhjul?
« Dato: September 17, 2011, 15:30:02 »
Jeg er lidt i tvivl om hvorledes jeg skal gribe det an, men jeg har et næsten komplet sæt tandhjul til en Boley drejebænk, hvor jeg så mangler et 40 tandshjul. Jeg er i tvivl om hvilket modul det er, men et gæt er 2,5.

Jeg har et 35 t hjul og et 45 t i sættet

Her er de data jeg kender

Yderdiameter er ca 63mm
tandhøjde 3,1mm
Tandbredde målt helt i bunden siger 3mm
40T

Jeg vil virkelig gerne have maskinen komplet, for den er simpelthen bedre bygget end Schaublin, og de tekniske løsninger der er anvendt er meget utraditionelle og virkeligt unikke. Maskinen er alderen taget i betragtning i fantastisk stand. Jeg fandt en tilsvarende drejebænk i Tyskland, og blev lidt bleg da jeg forhørte mig om prisen, for han forlangte 6500 Eu - jeg gav 7300 kr.

Max

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 573
    • Sandcastle
Sv: måling af tandhjul?
« Svar #1 Dato: September 17, 2011, 16:49:32 »
Et 40T modul 2,5 er 105 mm udvendig.

Max

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 573
    • Sandcastle
Sv: måling af tandhjul?
« Svar #2 Dato: September 17, 2011, 16:57:47 »
Her er et stykke papir der fortæller hvordan man beregner de forskellige ting omkring tandhjul

http://www.sandcastle.dk/artikler/Tandhjul_modul.pdf

og den fortæller at det drejer sig om modul 1,5 på dine tandhjul.
« Senest Redigeret: September 17, 2011, 17:00:04 af Max »

Frylund

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 573
Sv: måling af tandhjul?
« Svar #3 Dato: September 17, 2011, 21:42:11 »
/Frylund
Svineheld slår selv den bedste planlægning!

Dr. Metallic

  • Gæst
Sv: måling af tandhjul?
« Svar #4 Dato: September 18, 2011, 15:43:39 »
Tiøren er næsten faldet til bunds, så lige et sidste dumt spørgsmål på falderebet.

For hvert modul er der 8 forskellige tandhjulsfræsere der er opdelt efter tandantal. Er der en venlig sjæl der kan forklare hvad den individuelle forskel er på dem. De burde jo alle kunne fræser et spor til en ligefortandet hjul?

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2615
Sv: måling af tandhjul?
« Svar #5 Dato: September 18, 2011, 16:21:35 »
Tand formen/bredden er ikke ens, fra de helt små hjul til de store, det er noget med en lille diameter, kommer anderledes i indgreb.
Over en vis størrelse bruges samme fræser (rack), den bruges også til ,fræsning af tandstænger, som har den "perfekte tandform"
Ellers skal du bruge en såkaldt "gear hub", den kan lave alle størrelser, i det modul den nu er til.
mvh jens
Husk altid at skille tingene ad.

Dr. Metallic

  • Gæst
Sv: måling af tandhjul?
« Svar #6 Dato: September 18, 2011, 22:22:23 »
Jens - Den køber jeg ikke lige, da profilen, feks. m1,5 er den samme uanset tandantal, ellers kan de to hjul jo ikke gå i indgreb med hinanden.

Frylund - Min computer nægter at give mig adgang til din fil, ellers tak for forsøget.

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2615
Sv: måling af tandhjul?
« Svar #7 Dato: September 18, 2011, 22:39:46 »
Måske ikke, men det er sådan det forholder sig :)
Der ville jo ikke være forskellige fræsere, indenfor samme modul, hvis man kunne nøjes med en.
Hvis du har en modul-fræser til et lille, tandhjul, prøv at holde den ned i profilen på et stort tandhjul, i samme modul, så vil du vil blive overbevist...
Det er jo ikke tænderne man fræser, men mellemrummene mellem tænderne ;)

Kun en gearhub, formår, at lave alle størrelser hjul, inden for samme modul......
mvh jens
« Senest Redigeret: September 18, 2011, 22:41:51 af jens »
Husk altid at skille tingene ad.

Palle

  • Gæst
Sv: måling af tandhjul?
« Svar #8 Dato: September 18, 2011, 22:48:35 »
Hvis man skal lave et tandhjulsdrev med 0 slup, så lader det sig kun gøre med de korrekte fræsere, slet ikke med en "hub".

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2615
Sv: måling af tandhjul?
« Svar #9 Dato: September 18, 2011, 23:14:19 »
Alle fabriks massefremstillede tandhjul, er fremstillet med en "hub" eller gearcutter. Det bliver jo så faktisk mere nøjagtig, end modulfræserne, som dækker flere tandantal per nr.
Eks. dækker en modul fræser fra 24 til 30 tænder, kun et 27 tands hjul, vil have den perfekte form.
mvh jens
« Senest Redigeret: September 18, 2011, 23:31:55 af jens »
Husk altid at skille tingene ad.

j håndstad

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 461
Sv: måling af tandhjul?
« Svar #10 Dato: September 18, 2011, 23:59:43 »
Palle. Jeg har lavet 10 tandhjul i forskellige størelser med hjemmelavet Hub og der er ikke slup.
Mvh Jørgen.

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2615
Sv: måling af tandhjul?
« Svar #11 Dato: September 19, 2011, 06:48:51 »
Jeg har nu også lavet, en pæn stak tandhjul, til min Boxford, med en hub. der er heller ingen slør.
Tandformen på Rack, har ingen runding på tænderne, men jo mindre tandhjul, des mere runding.
mvh jens
Husk altid at skille tingene ad.