Forfatter Emne: Hjælp til gevindur  (Læst 5460 gange)

ErlingSj

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 762
Hjælp til gevindur
« Dato: September 16, 2011, 19:06:12 »
I tråden:
http://forumfagteori.ef.dk/forum/index.php?topic=357.0
viser Frylund et gevindur frem.
Med en gevindaksel der har en stigning på 2 mm, bruges der tandhjul med hhv 42 og 45 tænder.
Hvad er sammenhængen mellem de tal?
Min aksel har en stigning på 3 mm, hvor mange tænder skal jeg gå efter?

Iøvrigt nævnes muligheden for at bruge en 16 mm snittap til at lave tandhjul, men går den?? Hver række skær er parallelforskudt med ¼ * stigningen, og de er skrå, ikke lige. Så vidt jeg kan se, vil en gevindtap da blot lave en stort set glat overflade, og hver gang skæret tager en spån, vil kanten blive trykket ind mod siden af skæret.

Max

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 573
    • Sandcastle
Sv: Hjælp til gevindur
« Svar #1 Dato: September 16, 2011, 20:11:06 »
Hvis du nu læser hele tråden vil du opdage at det godt kan lade sig gøre at lave tandhjul med en snittap.

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2615
Sv: Hjælp til gevindur
« Svar #2 Dato: September 16, 2011, 20:15:55 »
Ja men er stigningen på spindelen 3 mm, skal du bruge en tap, med samme stigning (m24 m27)
Jeg har et gevindur, på min boxford, men bruger det nu ikke.
Jeg lader gevindlåsen forblive i indgreb, og slår bak, det funger fint for mig.....
mvh jens
Husk altid at skille tingene ad.

ErlingSj

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 762
Sv: Hjælp til gevindur
« Svar #3 Dato: September 16, 2011, 21:14:30 »
Mit problem er ikke at lave tandhjulet eller en hob til at skære det med. Mit problem er at finde ud af sammenhængen mellem akslens stigning og antallet af tænder, der skal være på hjulet.

ErlingSj

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 762
Sv: Hjælp til gevindur
« Svar #4 Dato: September 16, 2011, 21:32:38 »
Sorry.
Troede, at der skulle et ligetandet gear til. Kan godt se, at der er lavet et ormegear.

ErlingSj

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 762
Sv: Hjælp til gevindur
« Svar #5 Dato: September 17, 2011, 11:02:43 »
Jeg har siddet hele morgenen og leget med takker og forskydninger, for at forsøge at forstå det her system.
Så vidt jeg kan se, må reglen være, at hvis stigningen på enmet går op et helt antal gange i stigningen på spindlen, så kan jeg koble til når som helst. Det dækker stigningerne 0.75 - 1.0 - 1.5 -2 - mm. med min ledeaksels 3 mm stigning og et tandhjul med 24 tænder.
Går stigningen ikke op, så lades alt håb ude, tilkoblingen skal ske med viseren samme sted hver gang, og med slæden i samme start-position.
Hvis det er korrekt, giver det jo ingen mening med flere streger på viseren/hjulet, ligesom det ikke giver mening med flere størrelser tandhjul der kan gå i indgreb - hvor er det lige at mine evner ikke rækker?

Max

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 573
    • Sandcastle
Sv: Hjælp til gevindur
« Svar #6 Dato: September 17, 2011, 12:41:12 »
Måske hvis du læser fra side 58 i drejebogen kan du få lidt mere forståelse.

Ps: jeg har brugt gevindur mange gange, er meget praktisk ved lange gevind og når man har behov for at skabe meget plads omkring emnet for eventuel afprøvning, men jeg må tilstå at jeg aldrig har sat mig ind i hvordan det egentlig virker.

ErlingSj

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 762
Sv: Hjælp til gevindur
« Svar #7 Dato: September 17, 2011, 12:54:36 »
Måske hvis du læser fra side 58 i drejebogen kan du få lidt mere forståelse.
Egentlig ikke. Den siger jo blot det jeg selv har regnet ud, nemlig at stigninger, der går op i 3 et helt antal gange kan slås til når som helst mens skæve stigninger skal startes samme sted med uret på startstregen.
Den siger ikke noget om, hvilken forskel det gør, om der er 42 eller 45 tænder på gevindurets tandhjul. Jeg kan simpelt hen ikke få de tal til at blive til noget meningsfuldt.

Max

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 573
    • Sandcastle
Sv: Hjælp til gevindur
« Svar #8 Dato: September 17, 2011, 13:21:23 »
Hvis de to tandhjul på 42 og 45 er dem fra Frylunds gevindur, ja så husk at han har 2 mm stigning på sin ledespindel.

ErlingSj

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 762
Sv: Hjælp til gevindur
« Svar #9 Dato: September 17, 2011, 22:40:33 »
Hvis de to tandhjul på 42 og 45 er dem fra Frylunds gevindur, ja så husk at han har 2 mm stigning på sin ledespindel.
Det er det, og det husker jeg.
Stigningen på 2 giver sig selv, da det er akslens egen stigning, og spindlen derfor roterer med samme hastighed.
Stigninger der fremkommer ved at dele hovedstigningen (her 2) med et helt tal giver også sig selv (1, 0.5, 0.4).

Ser du på stigningen 3, så må det være sådan, at afstanden mellem 4 og 8 på viseren er ½*42T = 21T. = 42 mm
Hver gang emnet roterer 2 gange (6 mm) skal akslen rotere 3 gange (også 6 mm)
Når uret har skiftet fra 4 til 8, har akslen roteret 21 gange, og emnet 14 gange. Det magiske tal er her 6 (både 2 og 3 går op i 6), og tandhjulet skal have et multiplum af netop 6 tænder, hvilket det da også har. Havde skalaen været opdelt i 7. dele, kunne enhver af stregerne have været brugt. Havde tandhjulet haft 48 tænder, kunne alle de nuværende streger have været anvendt.

For stigningen 2.5 gælder på samme måde, at en omgang på 45T er 90 mm
Hver gang emnet roterer 4 gange (10 mm) skal akslen rotere 5 gange (også 10 mm). Her er det magiske tal 10, og en opdeling af skalaen er ikke mulig. Havde tandhjulet haft 40T kunne de 4 af de 8 delestreger bruges.

Der kan sagtens være praktiske, pladsmæssige grunde til ikke at bruge 48 og 40 tænder på de to tandhjul, men er mine overvejelser ikke korrekte?

Hvis de er, skal min aksels stigning på 3 mm jo kunne holde til samme fremgangsmåde. Det betyder, at 3 og de afledte heltalsdelinger af 3 (1.5, 1.0, 0.75, 0.6) er givet uden ur.

Stigning 4 ( og 2, 1, 0.5, 0.25):
Det magiske tal er her 12 (både 4 og 3 går op i 12), og tandhjulet skal have et multiplum af netop 12 tænder.
Med 24 tænder kan de modstående streger bruges, med 48 kan der slås til på kvart-stregerne.

Stigning 5 (og 2.5, 1.25):
Her ligger magien i tallet 15, og tandhjul på 30 eller 60 tænder kan deles pænt på skalaen.

Stigning 7 (3.5 anvendes til M33 gevind, 1.75 er også i brug).
Magisk tal 21.

Jeg har kig på modellen http://andysmachines.weebly.com/roll-your-own-threading-dial.html
Den burde være til at lave med tre forskellige tandhjulsaksler på hhv 21, 24 og 30 tænder. Men holder regneriet vand?





Max

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 573
    • Sandcastle
Sv: Hjælp til gevindur
« Svar #10 Dato: September 17, 2011, 23:04:31 »
Jeg bliver dig svar skyldig, jeg har som tidligere ikke selv helt overblik over hvordan det præcist virker.
Jeg har lavet tandhjul til et gevindur, 28, 30 og 32 t, er det jeg er kommet frem til at skulle bruge på en spindel med 2 mm stigning.
Men jeg mangler lige at lave resten og få det testet.