Forfatter Emne: Spruttende motor  (Læst 13985 gange)

Palle

  • Gæst
Sv: Spruttende motor
« Svar #30 Dato: September 18, 2011, 20:29:02 »
Bedre køling er OK, men det vil nok hjælpe meget mere, hvis gearingen blev ændret, så motoren kommer op i omdrejninger.

ErlingSj

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 762
Sv: Spruttende motor
« Svar #31 Dato: September 18, 2011, 21:11:19 »
Bedre køling er OK, men det vil nok hjælpe meget mere, hvis gearingen blev ændret, så motoren kommer op i omdrejninger.
Jeg tror ikke, at det er muligt. Det mindste hjul er kun 24 mm i bunden, der skal jo også være en aksel. Det store hjul fylder allerede kassen godt ud.
Faktisk er det et af problemerne ved at skifte motoren ud med en trefaset. En 1.1 kW 3-faset std. motor har 24 mm aksel og typisk et 8 mm hul, der forhindrer den i at blive drejet langt nok ned i tykkelse. Originalens aksel er 14 mm, så jeg ender med en godstykkelse på kun 3 mm, som der skal fræses et spor i.

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2615
Sv: Spruttende motor
« Svar #32 Dato: September 18, 2011, 21:40:00 »
Du kunne jo skifte kileremmen ud, med en rib rem, den kræver jo ikke de dybe V-spor...
Ellers må du jo lave et mellemgear, det vil nok være det bedste, det er ikke godt, med alt for små diametre på remskiver, så glider remmen nemt.
mvh jens
Husk altid at skille tingene ad.

ErlingSj

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 762
Sv: Spruttende motor
« Svar #33 Dato: September 19, 2011, 00:36:40 »
Du kunne jo skifte kileremmen ud
Det store hjul er 150/180 mm, så det er lige i overkanten for mine evner.
Det lille er 63/32 mm. Målene er taget på kanten af hjulene.
Der er ikke plads til at øge størrelsen på det stor hjul, og derfor heææer ikke mulighed for at øge den på det lille.
Motoren må køre fra omkring 250 rpm til små 4500 rpm. (50 - 800 rpm på spindlen). En 900 rpm motor på min vlt vil kunne køre med 10 - 120 Hx svarende til 180 - 2160 rpm. eller 72 - 384 rpm på spindlen. Kører motoren 1400 rpm mister jeg bunden, men opnår højere hastighed.
Alt i alt noget roderi, som ud over motorskiftet involverer en masse huller i de eksisterende skærme. Jeg kan overse en ekstra blæser og nogle grænser for, hvor lang tid jeg kan arbejde i træk.