Forfatter Emne: Spruttende motor  (Læst 13987 gange)

ErlingSj

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 762
Sv: Spruttende motor
« Svar #15 Dato: September 04, 2011, 16:16:14 »
måtte så købe en ny motor ...
Vil du røbe, hvor meget du betalte for den?

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2615
Sv: Spruttende motor
« Svar #16 Dato: September 04, 2011, 16:19:01 »
Jeg har en Vlt ( Danfoss frekvensomformer) på min Boxford, der er jo ikke så meget moment, i de lave omdrejninger.
Dog er der stor forskel på VLT'ere, jeg har prøvet med tre forskellige typer, den jeg har nu yder rigtig godt i lave omdrejninger.
Jeg bruger en 1.5 kw 900 o/m motor, den fylder så noget mere.
Jeg køre på samme remskiver hele tiden, men der er et mekanisk tandhjulsnedgearing, så jeg kan sagtens få alt den trækkraft, jeg skal bruge i lave o/m.
Skal gerne finde typerne på de tre VLT'er jeg har prøvet af.

mvh jens
Husk altid at skille tingene ad.

ErlingSj

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 762
Sv: Spruttende motor
« Svar #17 Dato: September 04, 2011, 16:26:58 »
Skal gerne finde typerne på de tre VLT'er jeg har prøvet af.
Ja tak.
Min er en 3000 med max effekt på 1.1 kW. Har endnu kun begrænsede erfaringer med momentet ved lave omdrejninger.

ErlingSj

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 762
Sv: Spruttende motor
« Svar #18 Dato: September 04, 2011, 17:54:41 »
Hvis man skifter den ud med en almindelig kortslutningsmotor med samme effekt, så vil den fylde 2-3 gange så meget, og hvis man regner med at bruge frekvensomformer, så er der kun begrænset effekt ved helt lave omdrejningstal.
Jeg har kigget lidt rundt på siden http://fabrika.dk/shop/1-1kw-6pol-934p.html , hvor de har en masse motorer.
Der er to problemer ved at sætte sådan en motor i:
1. Størrelsen. Den kan kun monteres ved at skære hul i den skærm, der er omkring motoren.
2. Akslens størrelse. En 1.1 kW motor har en 24 mm aksel, det måler det mindste remhjul i bunden.

Jeg har en 0.37 kW motor med 14 mm aksel. Sat på en vinkel ud fra enden af maskinen (gearkassedækslet må så forblive afmonteret imens) burde jeg kunne få liv nok i maskinen til at få drejet et alu-remhjul med 24 mm hul et stykke ind, og to rem-spor, der svarer til det originale hjul.

Hvis motoren er 930 rpm (6 viklinger), vil spindlen med de nuværende hjul køre 1:6 (155 rpm) hhv 1:2.5 (372 rpm).
Jeg skal altså med min VLC kunne gå ned til 15 Hz for at få spindlen ned på de originale 50 rpm, og op til 110 Hz for at komme op på de originale 2000 rpm. Det hænger vel egentlig meget godt sammen.

Tror du (Palle), at der bliver for lille effekt fra en 1.1 kW motor, der kører 15 Hz? Jeg har ikke kunnet finde noget om sammenhængen mellem effekt og frekvens i manualen.

Palle

  • Gæst
Sv: Spruttende motor
« Svar #19 Dato: September 04, 2011, 19:10:52 »
!5 Hz er ikke meget, og jeg tror ikke der er meget trækkraft tilbage, og den vil sikkert blive mere end varm!
Jeg har mest haft brug for at skrue op for frekvensen, og der stiger effekten, og motoren varmer mindre.

Du burde spørge den lokale elektromekaniker. Nu kender du jo prisen på en ny motor, men han har måske brugte på hylden, og han har sikkert også remme og skiver,
foruden at han har de fleste gængse kuglelejer.
Elektromekanikere handler som regel også med private (rep af Støvsugere og lign.)

En midlertidig løsning: få fat i en holder til en håndboremaskine, de koster ikke ret meget, og lav en eller anden form for medbringer, pas på ikke at skrue borepatronen
af, der er højregevind.

Lad den originale motor blive siddende, men uden indmad, og brug den som mellemaksel til den nye.

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2615
Sv: Spruttende motor
« Svar #20 Dato: September 04, 2011, 22:58:24 »
Jeg prøvede en  VLT 3500 HVAC, den duede slet ikke, ved lave frekvenser, den er beregnet til pumper, som jo ikke kræver særlig meget moment, i den lave ende,.

Så har jeg kørt i lang tid med en VLT 5002, den har kørt rimeligt.

Nu køre jeg med en VLT 2800/2840, den har mange flere kræfter ved de lave frekvenser.

Jeg skulle i dag skære et 3/4" RG, som jo er konisk (med skærebakke) det kræver jo lidt extra kræfter.
Det var dog kun i messing.
Jeg kørte på 10 hz/90 o/m på motoren, det giver 40 o/m på spindelen, den kunne sådan set sagtens trække det, men remmen gled lidt. (skiven på motoren er ø 60 mm udvendig, det er en A-rem)
Så slog jeg det tandhjulstrukne reduktionsgeat til, stadig med 10 hz, og nu med 9 o/m på spindelen så kørte det bare der ud af. (jeg kunne sagtens have skruer ydeligere op for hz'ene
mvh jens
« Senest Redigeret: September 04, 2011, 23:05:57 af jens »
Husk altid at skille tingene ad.

b100cult

  • Jr. Member
  • **
  • Indlæg: 13
Sv: Spruttende motor
« Svar #21 Dato: September 05, 2011, 08:16:38 »
måtte så købe en ny motor ...
Vil du røbe, hvor meget du betalte for den?

jeg gav 800kr men det var for en defekt motor, remhjulet var tilsyneladne blevet banket på, så motoren var kvast i den anden ende.
men det var jo bare at tag fra den motor jeg havet, og skifte over på, så kørte den igen.
M.V.H Brian Nielsen

ErlingSj

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 762
Sv: Spruttende motor
« Svar #22 Dato: September 05, 2011, 10:17:47 »
jeg gav 800kr men det var for en defekt motor, remhjulet var tilsyneladne blevet banket på, så motoren var kvast i den anden ende.
Har lige talt med AJ: 800 + moms. Nu venter jeg så på at høre om der er en på lager. Du har tilsyneladende sparet momsen.
Jeg endte med at slibe de ca 2mm af akslen, der strittede ud gennem kileremshjulet inden jeg med stort besvær kunne trække det af. Det var som om akslen var blevet banket på efter at hjulet var monteret (ikke af mig).

Max

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 573
    • Sandcastle
Sv: Spruttende motor
« Svar #23 Dato: September 05, 2011, 18:22:27 »
Man må da sige at 800 kr. for en ny motor faktisk er en rimelig pris efter min mening, rart at vide at reservedele ikke er helt ublu i pris.

ErlingSj

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 762
Sv: Spruttende motor
« Svar #24 Dato: September 05, 2011, 20:06:34 »
Man må da sige at 800 kr. for en ny motor faktisk er en rimelig pris.
Jeg har også bestilt den, og de havde en på lager. Ellers er ventetiden 10 uger på reservedele.

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2615
Sv: Spruttende motor
« Svar #25 Dato: September 09, 2011, 23:41:36 »
Har du fået din nye motor?
Prisen lyder jo ikke så slem, men måske kunne der indbygges en overbelastnings sikring/motorværn.
mvh jens
Husk altid at skille tingene ad.

Max

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 573
    • Sandcastle
Sv: Spruttende motor
« Svar #26 Dato: September 09, 2011, 23:50:25 »
[Jeg har også bestilt den, og de havde en på lager. Ellers er ventetiden 10 uger på reservedele.

Jeg har lige bestilt to tandhjul til gearkassen på min EFM-150 fræser, 135 kr for dem begge to, det er jo også en billig oplevelse.

ErlingSj

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 762
Sv: Spruttende motor
« Svar #27 Dato: September 10, 2011, 01:53:41 »
Har du fået din nye motor?
Ja, den kom onsdag.  Nem at montere, hvorefter jeg så har brugt en masse tid på mit lille projekt.
Med mellemstykket er det lykkedes at få sat en 1"x8 klopatron (trædrejer grej) på en 1½"x6 TPI spindel.
At jeg så i stedet kunne have ladet være med at smadre motoren, og i stedet brugt 1000 kr på en klopatron, der har 1½"x6TPI gevind er en helt anden sag.

JensOC

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 440
Sv: Spruttende motor
« Svar #28 Dato: September 18, 2011, 16:37:08 »
Jeg har en sådan motor, ring 86 84 99 65 hvis det har interesse.
Jeg har bændt en 600 W af på min fræser på samme måde masser af løbeild på kommutator ingen kul tilbage, smeltet kulholder osv.
jens christensen
Læs hodjasblog.one på Nettet

ErlingSj

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 762
Sv: Spruttende motor
« Svar #29 Dato: September 18, 2011, 18:39:34 »
Tak for tilbudet, men nu har jeg fået en der passede.
Tilsyneladende er problemet, at den køles for dårligt ved lave omdrejninger. Vil se på, om der ikke kan sættes en ekstra ventilator på den.