Forfatter Emne: Spruttende motor  (Læst 13991 gange)

ErlingSj

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 762
Spruttende motor
« Dato: September 03, 2011, 19:08:16 »
Motoren på min drejebænk (en weiss vm280 VF) er gået i udu.
Pludseligt begyndte den at sprutte og hvæse, hvorefter den slog sikringen.
Der er tale om en en-faset motor med kul, ikke ulig den i en håndboremaskine. Det kan dog være en DC-motor - jeg kan ikke se nogen mærkeplader uden at skille mere end jeg har lyst til.
Jeg har haft kullene ude af den, og har renset kobberlamellerne de går på, men uden held.
Er der nogen, der har en ide om andre ting, jeg kan forsøge, eller hedder den eneste løsning en ny motor?

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2615
Sv: Spruttende motor
« Svar #1 Dato: September 03, 2011, 20:34:45 »
Det kunne jo være kullene, der var slidt op...
Ellers få en elektromekanikker til at måle den ud, det kunne jo også være et defekt anker..

mvh jens
Husk altid at skille tingene ad.

ErlingSj

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 762
Sv: Spruttende motor
« Svar #2 Dato: September 03, 2011, 21:39:51 »
.. det kunne jo også være et defekt anker..
Tjo, men er det ikke lig med en ny motor?

Max

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 573
    • Sandcastle
Sv: Spruttende motor
« Svar #3 Dato: September 03, 2011, 21:44:10 »
Er du sikker på at problemet er motoren ?

Kan det ikke være den elektroniske styrring der er stået af ?

Bj@rne

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 360
Sv: Spruttende motor
« Svar #4 Dato: September 03, 2011, 22:18:45 »
Angående type plade så er et spejl og digital kamera din ven, det har jeg brugt flere gange til netop det problem (ikke på en drejebænk af din type, men CNC maskiner)

Det er måske forsøget værd


ErlingSj

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 762
Sv: Spruttende motor
« Svar #5 Dato: September 03, 2011, 23:25:17 »
Er du sikker på at problemet er motoren ?
Kan det ikke være den elektroniske styrring der er stået af ?
Temmelig, men ikke helt sikker.
Den kan køre langsomt i op mod et minut, så slukkes den. Imens er der en del gnister ud fra enden af den. Skruer jeg op for hastigheden, bliver gnisterne kraftigere, og den slår lysnet-sikringen på 13A.
Maskinen har en lille 10A langsom sikring. I første omgang brændte den, og jeg har senere brændt endnu en, men den, der sidder i nu holder til mere end min 13A automatsikring.

ErlingSj

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 762
Sv: Spruttende motor
« Svar #6 Dato: September 03, 2011, 23:40:34 »
Angående type plade så er et spejl og digital kamera din ven
Jeg har pillet motoren helt af, men kan ikke få trukket kileremshjulet af. Det eneste sted der kan gemme sig en plade er på forenden, hvor akslen er stukket gennem et lidt for lille hul i en jernkasse, med kileremshjulet på ydersiden.
Jeg har ikke en aftrækker, der kan få fat i det hjul, så der kan skjule sig en typeplade derinde indtil jeg finder en løsning.

j håndstad

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 461
Sv: Spruttende motor
« Svar #7 Dato: September 04, 2011, 01:17:22 »
Hvis den "blusser" fra kullene er det næsten sikkert det er ankeret der er kaput.
 Mvh Jørgen.

ErlingSj

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 762
Sv: Spruttende motor
« Svar #8 Dato: September 04, 2011, 01:40:37 »
Hvis den "blusser" fra kullene er det næsten sikkert det er ankeret der er kaput.
 Mvh Jørgen.
Tænkte det nok - ny motor. Jeg må have en snak med aj-engros om sagen. Spørgsmålet er, om det er værd at ofre noget som helst på maskinen - jeg har fået et behov for at kunne dreje 1½" x 6 TPI gevind, og det er for voldsomt til den bænk. (Faktisk er et 1" x 8 en stor opgave for den, det var det den blev købt efter).

Dr. Metallic

  • Gæst
Sv: Spruttende motor
« Svar #9 Dato: September 04, 2011, 08:15:22 »
Ikke for at sige noget negativt, men det er godt nok ringe at så nye maskiner futter motoren af så tidligt. Jeg har en 50 år gammel Meuser som stadigt har den originale motor, og faktisk sidder der originalmotor på alle mine maskiner.

Nå det kan jo også ske på mine maskiner, men så ville min forståelse være en del større  :-\

ErlingSj

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 762
Sv: Spruttende motor
« Svar #10 Dato: September 04, 2011, 10:54:35 »
Ikke for at sige noget negativt, men det er godt nok ringe at så nye maskiner futter motoren af så tidligt.
Jeg er helt sikker på, at motoren på Frylunds nogenlunde tilsvarende maskine holder dens tid ud.
Forskellen på de to maskiner befinder sig ved siden af dem, ikke inden i :'(
Jeg har uden tvivl brugt den til opgaver, den ikke var stor nok til, så motoren er blevet belastet for hårdt.
Nu få jeg se, hvad en ny motor koster. Er den for dyr, kan jeg nok finde ud af at få en 3-faset motor sat på. Jeg har til træbænken en VLC som kan regulere op til 1.1 kW, så den vil også kunne klare metalbænken.

Dr. Metallic

  • Gæst
Sv: Spruttende motor
« Svar #11 Dato: September 04, 2011, 13:29:28 »
Jeg har på et andet forum i denne uge stødt på en Proxon, hvor der er sket en kortslutning et eller andet sted i systemet, og mig bekendt kører de også med kinesermotorer, og det er altså ikke første gang jeg hører den slags. Noget af det værste var da en bekendt ville bruge tværslæden på en kineser bænk til at trykke et leje på plads, for tandhjulet til ledeskruen knækkede, og det viste sig at det var støbejern af tvivlsom kvalitet. Hvis ikke de er konstrueret med de rigtige matrialer, så er det i hvert fald første step til jerncontaineren. Jeg mugger måske lidt meget over det, men de maskiner sælges jo primært til hobbyfolk, og for mange er 8000 - 20000 kr jo mange penge, og så er det altså ærgeligt når det brækker ned.

Beskriv lige nærmere hvad det er du mener med at du har behandlet din hårdt?

ErlingSj

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 762
Sv: Spruttende motor
« Svar #12 Dato: September 04, 2011, 14:16:40 »
... så er det altså ærgeligt når det brækker ned.
Helt og aldeles enig.
Citér
Beskriv lige nærmere hvad det er du mener med at du har behandlet din hårdt?
Jeg har fået fingre i en gammel trykbænk, som jeg er ved at bygge om til trædrejning. Den har et 1½" x 6 TPI gevind på akslen, og min bænk kan kun klare at lave 8 TPI.
Jeg har fået en enkelt flange med.
For at kunne bruge de patroner jeg har på den, vil jeg lave en flange, som går uden på den, der ligger på tværslæden, og er spændt fast til den med fire bolte. Min flange skal så have drejet en 1" x 8 TPI tap på den side, der vender væk på billedet. Tappen skal sidde i et hul, der passer med den udvendige side af patronen, så jeg kan sikre denne med nogle pinolskruer.
Klodsen er skåret ud af en 50 mm tyk plade, og jeg skar den 8-kantet med vinkelsliberen, for ikke at banke alt for meget på hjørnerne. Den måler omkring 110 mm udvendigt, og hullet er lige nu omkring 85 mm.
Det var da jeg begyndte at dreje/udbore kanten af hullet til korrekt størrelse, at maskinen pludseligt begyndte at sprutte, for derefter at slå sikringen.
Min teori er, at det er en kombination af for hård belastning og for lang tid, der har varmet motoren så meget op, så den er smeltet mere eller mindre sammen inden i. Jeg stod i nogle timer for at nå så langt som billedet viser. Som du kan se på første billede, er der ingen form for køleribber på motoren, og den sidder omgivet af plader.


b100cult

  • Jr. Member
  • **
  • Indlæg: 13
Sv: Spruttende motor
« Svar #13 Dato: September 04, 2011, 15:08:03 »
hej ErlingSj

jeg har haft samme problem, og kan kun konstatere at man ikke kan presse den som man ville.
de er bare ikke bygget til det.
kunne nemt forstile mig at de motore de bruger, er til andet formål, og ikke til en drejebænk, og at der er ikke rigtig nogle form for køling.

måske kunne man lave en beder form for køling, så de kunne klare lidt mere stres.

min bænk er en weiss 250 v    motoren er en 220v 750w  jævn strøm motor.

måtte så køre en ny motor, og passer nu mere på.
så hvis du kunne få en anden tybe motor i, så ville du stå meget beder ;)
« Senest Redigeret: September 04, 2011, 15:13:10 af b100cult »
M.V.H Brian Nielsen

Palle

  • Gæst
Sv: Spruttende motor
« Svar #14 Dato: September 04, 2011, 16:02:39 »
Den slags motorer møder man overalt i industrien, men de er mest brugt som servomotorer og lignende, hvor de ikke kører kontinuerligt. Hvis de bliver hårdt belastet,
så skal de have en pause indimellem, som måske er længere end brugstiden.
Ideen med at bruge dem, er da god nok. I forhold til effekten, fylder de ikke ret meget, de har højt drejningsmoment helt fra stilstand, og de er meget nemme at styre
omdrejningstallet på.

Hvis man skifter den ud med en almindelig kortslutningsmotor med samme effekt, så vil den fylde 2-3 gange så meget, og hvis man regner med at bruge frekvensomformer, så er der kun begrænset effekt ved helt lave omdrejningstal.