Forfatter Emne: Tandhjul - belastning.  (Læst 5791 gange)

Tommy

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1794
Tandhjul - belastning.
« Dato: Marts 06, 2019, 14:44:43 »
Findes der en "tommelfinger regel" for, hvor stor kraft man overfører med tandhjul i forskellige moduler?

Jeg skal lave en ekstra "gearing", som ikke må fylde ret meget, til en 0,37 kw gearmotor som i forvejen er gearet 20:1.
Det giver teoretisk 7,4 kw. eller små 10 hk.

Kan jeg overføre det med 2 stk. 19 tands hjul i modul 1,5 [quest]

PS. Ordentlige tandhjul, som er slebne og hærdede og 12 mm. "tykke"
Mvh. Tommy
Der skriver, som kvinder taler- Lidt hurtigere end hjernen kan følge med til. ;-)

System i rodet er bedre end rod i systemet.

Kidde

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 96
Sv: Tandhjul - belastning.
« Svar #1 Dato: Marts 06, 2019, 17:28:04 »
Jeg kan lige sende sig et langhåret regne eksempel ;)...

Hvad er det største du kan få plads til ? og syntes du det ser fornuftigt ud ifht kraften det skal overføre? / sammenlign evt med andet gearkasse værk
“A common mistake that people make when trying to design something completely foolproof is to underestimate the ingenuity of complete fools.”

Tommy

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1794
Sv: Tandhjul - belastning.
« Svar #2 Dato: Marts 07, 2019, 11:35:31 »

Langhåret regning passer så dårligt til min frisure. ;D

Det er faktisk, det der plads til. Det er også lige de hjul, jeg havde ;D men skulle tænderne være større, bliver der meget få af dem.

Joh, kigger jeg på gearingen på enden af min drejebænk, ser det vel meget fornuftigt ud, men [quest]

Jeg har lidt svært ved at gennemskue nedgearingen, og så at det skal starte med belastning fordi det skal løfte en dødvægt (hovedet på min bore/fræsemaskine) med en spindel. Det må jo rykke med et ret voldsomt moment i de små "mælketænder".

Jeg tænkte lige (lidt hurtigt) om der var en eller anden tommelfingerregel ( lidt som med remme) der kunne redde mig fra hovedbrud. Det kan jeg godt se, ikke er særligt realistisk :-[ og selv om jeg måske kunne regne momentet ud - hvis jeg brugte alt håret ;) så hjælper det jo "lige fedt".

Det nemmeste er nok bare at prøve - og håbe. ;D

Mvh. Tommy
Der skriver, som kvinder taler- Lidt hurtigere end hjernen kan følge med til. ;-)

System i rodet er bedre end rod i systemet.

Søren

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1377
    • Frylunds Maskinforum
Sv: Tandhjul - belastning.
« Svar #3 Dato: Marts 07, 2019, 11:43:00 »
Mvh Søren

Roder med (alt alt - ALT for) meget. :) Til gengæld så keder jeg mig heller aldrig. :D

Kidde

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 96
Sv: Tandhjul - belastning.
« Svar #4 Dato: Marts 07, 2019, 12:41:39 »
Kan du bruge den her til noget?

http://www.tribology-abc.com/calculators/e2_6b.htm
Ohhh  der var mange lækre overslagsberegnere derinde. Godt link søren !
“A common mistake that people make when trying to design something completely foolproof is to underestimate the ingenuity of complete fools.”

Tommy

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1794
Sv: Tandhjul - belastning.
« Svar #5 Dato: Marts 07, 2019, 13:36:33 »
Kan du bruge den her til noget?

http://www.tribology-abc.com/calculators/e2_6b.htm
Ohhh  der var mange lækre overslagsberegnere derinde. Godt link søren !

Joh tak! Så er vi vist et sted henne, hvor jeg skal have købt en Bob Marley paryk.  ;D
Mvh. Tommy
Der skriver, som kvinder taler- Lidt hurtigere end hjernen kan følge med til. ;-)

System i rodet er bedre end rod i systemet.

Hans Ingvorsen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1357
Sv: Tandhjul - belastning.
« Svar #6 Dato: Marts 09, 2019, 14:12:20 »
Når man ser tandhjul i en moderne bil. 5 trins gear. Små tynde tandhjul, ophængt i små tynde rullelejer, og der skal spændes mindst 100 hk. for og det skal holde mindst 500,000 km. Så er min tanke, kan det virkelig holde, men det kan det, og det gør det. Det må være lavet af noget godt materiale og ikke mindst god smøreolie.

Zenofexxx

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 40
Sv: Tandhjul - belastning.
« Svar #7 Dato: Marts 09, 2019, 23:47:29 »
Findes der en "tommelfinger regel" for, hvor stor kraft man overfører med tandhjul i forskellige moduler?

Jeg skal lave en ekstra "gearing", som ikke må fylde ret meget, til en 0,37 kw gearmotor som i forvejen er gearet 20:1.
Det giver teoretisk 7,4 kw. eller små 10 hk.

Kan jeg overføre det med 2 stk. 19 tands hjul i modul 1,5 [quest]

PS. Ordentlige tandhjul, som er slebne og hærdede og 12 mm. "tykke"

Hej Tommy.

Den effekt du angiver ændre sig ikke (så det med gearing 20x0,37kW = 7,4kW går ikke)
Effekt er joule pr. sekundet - og det ændre du ikke ved en gearing.
Hvad du skal have fat i er motorens “holde moment / start moment”. Når du har fundet den
Kan du regne den resulterende kraft af moment på tandhjulet. Når du har kraften, kan du sikkert slå op et sted (med tandhjulsdata) hvad den maximale kraft / moment sådan et tandhjul kan håndtere.
Men siden det er til fusk hjemme i værkstedet, vil jeg bare prøve mig ad.

Håber det gav mening :)
Udd: Klejnsmed samt Maskiningeniør

Tommy

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1794
Sv: Tandhjul - belastning.
« Svar #8 Dato: Marts 10, 2019, 09:55:48 »
Hej Tommy.

Den effekt du angiver ændre sig ikke (så det med gearing 20x0,37kW = 7,4kW går ikke)
Effekt er joule pr. sekundet - og det ændre du ikke ved en gearing.
Hvad du skal have fat i er motorens “holde moment / start moment”. Når du har fundet den
Kan du regne den resulterende kraft af moment på tandhjulet. Når du har kraften, kan du sikkert slå op et sted (med tandhjulsdata) hvad den maximale kraft / moment sådan et tandhjul kan håndtere.
Men siden det er til fusk hjemme i værkstedet, vil jeg bare prøve mig ad.

Håber det gav mening :)

Hej
Jeg er klar over, at man ikke lige kan trylle ½ hest om til 10 derfor skrev jeg teoretisk. (Det kunne ellers give nogle rappe biler) ;)  Det var mest et udtryk for, at jeg ikke rigtigt kunne "omsætte" gearingen, men at kraften mellem de to hjuls tænder jo alt andet lige må blive 20 X større, når armen ligger fast.

Men ja! det giver mening, og jo! når man nu ikke kan lave en fiks tommelfingerregel, som kunne fri mig for datablade og langhårede udregninger ;) så er det vist nemmest bare at prøve.

Tak. [th]

Mvh. Tommy
Der skriver, som kvinder taler- Lidt hurtigere end hjernen kan følge med til. ;-)

System i rodet er bedre end rod i systemet.