Forfatter Emne: Fjerne rust fra gevind bakke/tappe  (Læst 7579 gange)

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2615
Sv: Fjerne rust fra gevind bakke/tappe
« Svar #15 Dato: November 30, 2018, 16:18:47 »
Nu har de stået i blød i diesel olie i godt en måneds tid, så i dag skulle jeg lidt videre, de fleste af tappene blev rigtig fine, og ser ubrugte ud, så dieslen har opløst voksen og den olie og skidt de var smurt ind i, nogle af dem har lidt gravrust på skaftet, regner med at spænde dem op i drejebænken og polere op med smergellærred.

Bakkerne var der nogle der var blevet næsten rene, andre havde lidt rust inde i gevindet og frigangshullerne.
Prøvede med at sætte i blød i, toiletrens, kaffemaskine afkalker samt 60 % eddikesyre.

Toiletrensen var tydelig mest effektiv, efter et par timer, var stort set alt rusten væk, og umiddelbart havde det ikke angrebet de flader der var blanke.
Husk altid at skille tingene ad.

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2615
Sv: Fjerne rust fra gevind bakke/tappe
« Svar #16 Dato: November 30, 2018, 22:28:39 »
Så blev jeg færdig, toiletrens var rigtig godt, kaffemaskineafkalker virkede også, og begge dele var nemt at vaske af i varmt sæbevand. Eddikesyren var også effektiv, men svær at få vasket af, så emnerne havde en tendens til hurtigt at danne flyverust.

Nå alt vasket i sæbevand og tørret, sprøjtet ind i Prolan sprayolie, godt nok ikke helt skinnende blanke alle sammen, men pyt de skal jo heller ikke op at hænge på juletræet. ]jul[
På de fleste kan jeg læse størrelse og type.
Så nu kan de stå og sobbe lidt, inden de bliver soteret og lagt væk...
« Senest Redigeret: November 30, 2018, 22:30:45 af jens »
Husk altid at skille tingene ad.