Forfatter Emne: Ukurante stråler  (Læst 6894 gange)

j håndstad

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 461
Sv: Ukurante stråler
« Svar #15 Dato: Marts 09, 2017, 20:58:55 »
Det er da den mest besværlige måde at lave et 90 grader spor på  :) hvorfor ikke bruge en 90 graders fræser.

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2615
Sv: Ukurante stråler
« Svar #16 Dato: Marts 09, 2017, 21:14:16 »
Den jeg viser har jo 2 x 45 gr, så samlet skulle det jo gerne give 90 gr. :)
Husk altid at skille tingene ad.

j håndstad

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 461
Sv: Ukurante stråler
« Svar #17 Dato: Marts 09, 2017, 23:03:54 »
Det er netop den jeg tænker på. :)

Kevin

  • Jr. Member
  • **
  • Indlæg: 17
Sv: Ukurante stråler
« Svar #18 Dato: Marts 11, 2017, 23:03:32 »
Hvis du tangere din ende fræser på siden og toppen af akselen.
Flyt fræseren radius - radius*cos(45°) ind og det same ned (fordi cos(45°) og sin(45°) er det samme), så burde hjørnet af ende fræseren lige præcist røre akselen.
Så skal du bare flytte den spordybden*cos(45°) mere ind og ned.

j håndstad

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 461
Sv: Ukurante stråler
« Svar #19 Dato: Marts 12, 2017, 21:56:51 »
Ja hvorfor gøre det let når det kan gøres besværligt  ::)

RFThomsen

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 1
Sv: Ukurante stråler
« Svar #20 Dato: Marts 17, 2017, 12:56:45 »
Jeg ved ikke helt hvorfor det er besværligt at fremstille en del på den nøjagtig samme måde som er blevet brugt til original delen? Jeg går udfra de har haft bare lidt styr på hvad de lavede!

Hvis man kigger på billedet af originaldelen så fremgår det tydeligt hvorfor man ikke kan bruge flycutter eller købte horisontal skærende værktøj.
 
90 ° stikkel eller skaftfræsere er så vidt jeg ved ikke så gode at bruge da de jo så godt som ikke skærer med spidsen, og igen, det er ikke sådan originaldelen er lavet.

Jeg har et andet sted fået forklaret hvordan man regner sig frem til det og det minder meget om det Kevin har skrevet, så jeg er tilbøjelig til at tro det er det rigtige. ;D Jeg fattede ikke en dyt af det og havde ikke tid til at sætte mig ind i det. :P

Så jeg tog en mere lavpraktisk metode i bruge (det skulle jeg nok bare have gjort fra starten) hvor jeg satte den originale del op i fræseren og målte delen med Z og Y akserne, det var bøvlet med sådan en lille del, men jeg kom frem til 1,9 mm. sjovt nok på begge akser. :p  Og det var lige nøjagtig det der skulle til.  [th]

Efter hærdning er den nye del blevet monteret i vinkelgearet igen og manden slap for at skulle købe en ny bovtruster.  [th]