Frylunds Maskinforum
Debat Forum => Faglig debat => Emne startet af: Hans Ingvorsen efter April 15, 2018, 00:35:37
-
Sig mig engang, hvad går i og laver. Ikke en skid, tækket det nok, ligger på sofaen hele dagen. Nå men jeg har da fået lavet lidt.
En mand kommer med en el motor og en gammel borepatron som han vil have sat på motor akslen, så han kan lave en plansliber, men hvad er det for et gevind inde i borepatronen. Udvendig kan jeg se at der står 3/16 del til ½” borddiameter, så det må være noget Engelske tomme gevind. Nu er det ikke nemt at komme ind med en gevindsøger, men ved at måle inder diameter som er 11,6 og søge i en gevindtabel så kommer man frem til at 11,6 passer fint med ½ / 20 G – tom og yder diameter bliver så 12,70 og en flanke vinkel på 60. Så det hedder UNF- ISO 60. Så fandt jeg en stump akselstål og lave en prøve dorn med ovennævnte gevind og det passede så var det bare at lave det samme på motorakslen
PS tror aldrig at have lavet sådan et gevind før. 1,25 er meget tæt på ,men ikke helt
-
Ja det er vist standart for borepatroner med 3/8-24UNF, og ½-20UNF.
Så det er nok et levn fra de gode gamle dage.. :)
Har dog ikke helt slappet af fik leveret 3 tons granitskærver, som jeg har læsset på trillebør, og kørt om i haven.
-
Ja en stor del af fornøjelsen er da at finde ud af hvordan man gør, og når det så lykkes, -juhu!
Granitskærver i baghaven? Så er man nok igang med at lave en jernbane, og har et lokomotivprojekt igang på værkstedet. Eller ??
Knudr
-
Godt du fik det lavet
Jeg har været i værkstedet det meste af dagen.
Utroligt så lidt man kan få så meget tid til at gå med
Men fik da lavet min bagplade færdig til en ny centrerpatron. Og så ryddet op, bagefter (pokkers til svineri)
(https://uploads.tapatalk-cdn.com/20180415/4bbea48697af8a8de21c1d40a36c306a.jpg)(https://uploads.tapatalk-cdn.com/20180415/04bc7f0d2f8ef9f746a0a0f70075c576.jpg)
-
Hans gevind kan være et problem, som du skriver især indvendig. Der er rigtig mange forskellige, ja selv metrisk fingevind. Så er der de engelske og amerikanske.
-
RH: ja et stykke flot arbejde. Det er en fornøjelse at se.
Krut: Ja gevind er nogen gange noget fanden har skabt, men det er mit indtryk at verdens industrier er gået over til mm. Og jeg tror heller ikke at nutidens ungdom lære meget om tomme gevind
-
Godt du fik det lavet
Jeg har været i værkstedet det meste af dagen.
Utroligt så lidt man kan få så meget tid til at gå med
Men fik da lavet min bagplade færdig til en ny centrerpatron. Og så ryddet op, bagefter (pokkers til svineri)
(https://uploads.tapatalk-cdn.com/20180415/4bbea48697af8a8de21c1d40a36c306a.jpg)(https://uploads.tapatalk-cdn.com/20180415/04bc7f0d2f8ef9f746a0a0f70075c576.jpg)
Er det en L00 bagplade du har fået lavet?! (Savl savl!) Min gamle drejebænk ville elske en ny spindel - men kan simpelthen ikke finde nogle jeg kan betale med penge :(
-
Tak, nej det er en L0
Okay, nej vil godt tro det er svært at finde en ny spindel.
Hvilken bænk har du?
-
Ser nu lækkert ud! :-*
Modigs HF190 :) - God gammel skibsbænk..
-
Tror aldrig vi slipper for tomme gevindene, som nu med borepatronerne, der har været standart fra ruder konges tid.
Da jeg arbejdede på maskinfabrik, lavede vi stadig gevind i tommer til især følere, og rotationsvagte.
Vandrør er jo også tommer gevind, selv om gammeldags vandrør, jo nok bruges i begrænsende mængder.
Amerikanerne bruger stadig tommegevind, og tomme mål.
Og som Englænderne siger..
Vi going metric inch by inch ;D
Når man som jeg har en gammel Engelsk drejebænk, bliver man helt glad for at skulle skære et tomme gevind, så slipper man for at bytte tandhjul rundt.
Her forleden lavede jeg et blinddæksel, til horisontalspindlen på min fræser, som også var tomme gevind.
-
Når man som jeg har en gammel Engelsk drejebænk, bliver man helt glad for at skulle skære et tomme gevind, så slipper man for at bytte tandhjul rundt.
Hvorfor lader du ikke de metriske tandhjul side på og så lever med at tilspændingerne ikke er helt de samme som den der står på skiltet, eller bliver tilspændingerne alt for hurtig/langsom til det er til at arbejde med?
Og så er det forresten ikke kun vandrør stort set alle rør gevind i hydrauliske systemer i europa er britisk tommegevind (som selvfølgelige har fået en ISO standard).
-
Grunden er at jeg selv har lavet tandhjulene til mm gevindskæring, og konverteringssætet er lavet af aluminium, så dem vil jeg ikke køre med hele tiden. Samt der skal skiftes tandhjul, efter hvilke stigning i mm, der skal skæres.
Men eller kunne det snildt lade sig gøre, drejer da også med almindelig tilspænding med mm hjulene, hvis der er dreje opperationer mellem gevindskæring.
Der skal sådan en samling tandhjul til, for at kunne skære de mest gængse mm stigninger.....
-
Når du har lavet tandhjul på dén måde Jens, sidder hjulet så løst på en tap, og det er selve 'fræseren' der driver hjulet rundt, imens den skærer ind?
Mvh
-
Nej det er en såkaldt gearhub, så bare en række "tandhjulsfræsere" sleben" som Rack (tandstang), har den fordel at man kan fræse alle størrelser tandhjul, i samme serie, med den samme fræser, bruger man "skivefræsere" kræver det 7-8 forskellige fræsere, at lave alle størrelser tandhjul.
Så jeg har brugt delehoved, som ved normal tandhjulsfræsning.
Beskrevet i denne gamle tråd, desværre virker mange af linkene i tråden ikke længere.
http://frylundsmaskinforum.dk/fagteori/index.php?topic=168.0
-
Tak for linket. Jeg har faktisk set det før, nu du skriver det. Havde bare glemt det. Og troede faktisk det var som jeg beskrev tidligere, hvor den selv trak emnet rundt.
Nå, men for lige at spørge dumt endnu en gang
Du skriver man behøver flere sæt enkelte tandhjuls fræsere?
Fordelen ved den type du har lavet, er det så som på billedet, at 'nabo' tanden, bliver skåret i profil af 'nabo' skæret på hubben?
Dvs. Det er bare dybden man stiller forskellig i de forskellige tandhjuls størrelser? Og så passer alt andet?
Er det rigtigt forstået?
Det var faktisk dette, der gjorde jeg troede det var en umulig metode, da jeg trode at den ville ødelægge tanden i stedet
(https://uploads.tapatalk-cdn.com/20180416/06b7cb91c430c0091a551b530a835222.jpg)
-
Nej tandybden er den samme, man vælger et "hovedskær" på hubben, som så sidder præcist i centerlinien, så er der 1-3 af nabo skærene på hver side der også tager en lille smule.
Tænk det som en tandstang, her vil alle størrelser i tandhjulsserien køre perfekt, hubben fungere på samme måde.
Så sådan en hub passer kun til eks. modul 2 tandhjul, men til alle størrelser i modul 2
Vil man lave tandhjul eks. i modul 3, skal der en anden hub til.
Desværre er alle linkene til MR. Leaderwoods video ikke længere virksomme, de gjorde det hele nemmere at finde ud af.
-
Okay, ja det giver god mening. Tak
Men, lige et dumt spørgsmål igen.
Hvorfor behøves så mange alm. Fræsere, for bare at lave feks. Modul 2 tandhjul? Profilen er jo den samme?
-
Det skyldes at tandhjulene har forskellig diameter, så for at den kan køre sammen, er tandprofilen lidt anderledes, på de små hjul er tanden mere afrundet.
På en tandstang og meget store tandhjul, har tænderne helt "lige" tratetz flader uden runding.
Som der måske kan anes, er hub fræserens tænder trapetzformede, og de små hjul den har fræset har afrundede tænder. (der er to billeder, det sidste er lidt nede på siden)
-
Det er sådan set forståeligt nok, men det vil vel så sige, at tænderne på din "hub" er nummeret, så du vælger den "hovedtand", som svarer til det nummer i modulet, som du skal bruge. [quest]
-
Nej tænderne på hub er ens, lidt svært at forklare virkemåden.
-
OK. Den er vist faldet på plads. 8)
Forskellig størrelse tandhjul = forskellig afstand til center = forskellig vinkel i forhold til "sideskærene".
Derfor bliver tænderne afrundede på de mindre tandhjul. DET er skisme da genialt. [th] ;D
Tak for en spændende tråd med nogle spændende input. ]tks[
-
Tak for svar Jens
Nu giver det mening
Håber andre kan få gavn af mine dumme spørgsmål
-
Fandt lige lidt på Youtube, og fremstilling og brug af gearhub.
Der er 3 videoer
-
Lige et bonus spørgsmål
Sikkert også et dumt ét.
Men hvor har du fundet tand afstanden henne? Altså mellem de tænder du har fræst/drejet?
-
Ikke et dumt spørgsmål, men jeg kan desværre ikke huske hvor jeg fandt målene, men gearhub har jo samme afstand og vinkler, som en tandstang i samme modul.
Kan også være jeg brugte et lille program, fra MR Leaderwood, som desværre ikke er at finde på YouTube længere, med de gode videoer han havde.
Programmet hedder Gearcodeit, har det ikke installeret længere, men har det måske liggende på en gammel pc.
-
Tak for svar Jens. Det var en skam. Jeg må se om det kan findes andetsteds