Forfatter Emne: Køb af støjsvag kompressor?  (Læst 5538 gange)

Sako75

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 33
Køb af støjsvag kompressor?
« Dato: September 13, 2023, 12:47:51 »
Jeg går med planer om at købe en kompressor der skal stå i værkstedet, den skal være støjsvag og skal bruges til lidt blæsepistol, små luftcylindre og noget værktøjs skifter på en kommende cnc fræser.
Har kikket på div modeller til billige penge og syntes de minder meget om hinanden og ser ud til at være lavet på den samme fabrik i kina, bare med lidt forskellige farver maling i sprøjten.
Er der nogen der har nogle erfaringer med dem?

Fx: https://www.jemogfix.dk/kompressor-stoejsvag-1-0-hk-og-24-liter-tank/3151/9054816/

Søren

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1366
    • Frylunds Maskinforum
Sv: Køb af støjsvag kompressor?
« Svar #1 Dato: September 13, 2023, 14:13:02 »
Jeg har denne her, https://www.jemogfix.dk/kompressor-stoejsvag-0-75-hk-og-6-liter-tank/3151/9054826/
Den er købt til en ombygning hvor det var praktisk med en lille støjsvag maskine til at stå indendørs.  Det ligner at kompressor blokken er identisk med den du linker til. De små der, havde meget stor variation i støjen,  den fra Onkel Harald støjede betydeligt meget mere.

Mvh Søren

Roder med (alt alt - ALT for) meget. :) Til gengæld så keder jeg mig heller aldrig. :D

Niels Haldrup

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 107
Sv: Køb af støjsvag kompressor?
« Svar #2 Dato: September 14, 2023, 08:55:59 »
Jeg har denne: https://www.tjep.dk/product/123022

Den er oliefri og ret støjsvag (i forhold til de billige JF/HN kompressorer), men den er bestemt ikke lydløs.
Det er dog en rigtig god kompressor og jeg har ofte set dem på DBA til et par tusinde. Jeg ville til enhver tid give lidt ekstra og så få noget bedre end de helt billige. De larmer som en sindssyg, så det er godt givet ud at få en mere støjsvag.

Søren

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1366
    • Frylunds Maskinforum
Sv: Køb af støjsvag kompressor?
« Svar #3 Dato: September 14, 2023, 10:09:16 »
Niels, har du hørt dem fra Hjem og Fusk i virkeligheden?

De er nemlig utroligt støjsvage.. 3 db højere og så har du jo fordoblet lydstyrken.



Mvh Søren

Roder med (alt alt - ALT for) meget. :) Til gengæld så keder jeg mig heller aldrig. :D

TheisKjeldsen1989

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 292
Blot en smed, gemt i en maskinmester

Niels Haldrup

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 107
Sv: Køb af støjsvag kompressor?
« Svar #5 Dato: September 14, 2023, 13:57:41 »
Niels, har du hørt dem fra Hjem og Fusk i virkeligheden?

De er nemlig utroligt støjsvage.. 3 db højere og så har du jo fordoblet lydstyrken.

Søren, du har sku ret. Jeg forvekslede den med en anden model. De gamle "stempelkompressorer" (som denne https://www.jemogfix.dk/kompressor-2-5-hk-og-16-liter-tank/3151/9052405/) - de er også opgivet til 91dB.

Så nej, jeg har åbenbart ikke hørt din model i virkeligheden :)

Kenneth

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 650
Sv: Køb af støjsvag kompressor?
« Svar #6 Dato: September 17, 2023, 12:54:20 »
Pas på med hvordan lydtrykket er målt. Jeg endte selv med en Abac som larmer mindre end de fleste. Jeg har gravet DYBT i de forskellige mærkers måder at beregne lydtryk på, og mange af dem er ikke det papir værd de er trykt på. ALT andet måles normalt på 1M afstand, men lige nøjagtigt med kompressorer så synes mange det er fint nok at måle på 6-7M afstand  :-[


Jeg købte denne(og hos dem): https://www.agrieuro.co.uk/abac-montecarlo-os20p-silenced-electric-air-compressor-p-22166.html

Hilsen Kenneth

Søren

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1366
    • Frylunds Maskinforum
Sv: Køb af støjsvag kompressor?
« Svar #7 Dato: September 18, 2023, 14:27:50 »
Vi må have arrangeret en "sparke kompressor" dag, så vi kan få afgjort hvis kompressor der larmer mest og mindst. :D

Mvh Søren

Roder med (alt alt - ALT for) meget. :) Til gengæld så keder jeg mig heller aldrig. :D

TT

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 33
Sv: Køb af støjsvag kompressor?
« Svar #8 Dato: September 18, 2023, 15:35:01 »
Jeg tog forbi STARK for et halvt år tilbage, og hørte flere af deres "lydløse" modeller startet.
...ens for dem alle er at de på ingen måder er lydløse...
Nu har jeg en Jun-air, og den ER støjsvag. Den "larmer" som kompressoren i dit køleskab.
Du kan stå lige ved siden af og føre en samtale i et normalt stemmeleje.
Før jeg købte Jun-air, så jeg også på Flairmo. Begge mærker er lidt pebrede, men de er pengene værd, og der kan spares en del ved at købe brugt.
Der er pt. flere til salg på guloggratis. Bl.a. en to-cylindret hvis du skal kunne trække en lillle luftnøgle eller lignende.

Sako75

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 33
Sv: Køb af støjsvag kompressor?
« Svar #9 Dato: September 19, 2023, 16:44:10 »
Jeg tog forbi STARK for et halvt år tilbage, og hørte flere af deres "lydløse" modeller startet.
...ens for dem alle er at de på ingen måder er lydløse...
Nu har jeg en Jun-air, og den ER støjsvag. Den "larmer" som kompressoren i dit køleskab.
Du kan stå lige ved siden af og føre en samtale i et normalt stemmeleje.
Før jeg købte Jun-air, så jeg også på Flairmo. Begge mærker er lidt pebrede, men de er pengene værd, og der kan spares en del ved at købe brugt.
Der er pt. flere til salg på guloggratis. Bl.a. en to-cylindret hvis du skal kunne trække en lillle luftnøgle eller lignende.

Den behøver som ikke være helt lige så støjsvag som fx en Jun-air, De er superfede men også dyre og til det luftforbrug jeg har lige pt havde jeg lidt håbet på en bilig kina model kunne løse opgaven. Den skal bare ikke støje i nærheden af en gammel stempelkompressor.

RH

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1377
Sv: Køb af støjsvag kompressor?
« Svar #10 Dato: September 19, 2023, 20:13:32 »
Stempelkompressor eller ej. Så er der stor forskel på en Harald skrald der kører ned ~10.000 omdr og så en stentøj eller FF der trøffer stille derudad.
Men det larmer at lave luft, i en vis mængde

Jeg har lavet en nyere tank om med en ældre Espholin blok fra københavn.  Den er super støjsvag, og går fint. Men fylder desværre en del. 
Det er svært at få det hele.   Men med is i maven, så er der af og til noget godt til salg, brugt

Sendt fra min Redmi Note 9 Pro med Tapatalk


Kenneth

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 650
Sv: Køb af støjsvag kompressor?
« Svar #11 Dato: September 20, 2023, 15:10:49 »
Jeg tog forbi STARK for et halvt år tilbage, og hørte flere af deres "lydløse" modeller startet.
...ens for dem alle er at de på ingen måder er lydløse...
Nu har jeg en Jun-air, og den ER støjsvag. Den "larmer" som kompressoren i dit køleskab.
Du kan stå lige ved siden af og føre en samtale i et normalt stemmeleje.
Før jeg købte Jun-air, så jeg også på Flairmo. Begge mærker er lidt pebrede, men de er pengene værd, og der kan spares en del ved at købe brugt.
Der er pt. flere til salg på guloggratis. Bl.a. en to-cylindret hvis du skal kunne trække en lillle luftnøgle eller lignende.

HELT enig - havde jeg guldet så var det sådan én jeg havde stående, men én der kan levere luft nok til en sprøjtepistol og lignende koster kassen  :o

Hilsen Kenneth

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2615
Sv: Køb af støjsvag kompressor?
« Svar #12 Dato: Oktober 16, 2023, 11:13:19 »
Jeg har bla. denne her lille kompressor fra Tjep, ja den er ikke lydløs, men den har en "behagelig" lyd da den ikke køre så stærkt, jeg købte den på tilbud for ca 1000 kr. https://www.tjep.dk/product/123027


Stahlwerk kunne også være et bud, de giver 7 års garanti på deres kompressorer, har handlet andre ting der flere gange, rimelig hurtig levering da varerne kommer fra Tyskland. https://www.stahlwerk-schweissgeraete.de/Kompressorer_1

Husk altid at skille tingene ad.

RH

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1377
Sv: Køb af støjsvag kompressor?
« Svar #13 Dato: November 04, 2023, 17:37:02 »
Jeg har kig på denne - Vevor sælger en der ligner til forveksling.
Ca 6min inde kan man høre den i gang. Og tydeligt høre ham snakke imens


       

           
       


Jeg er ved at fremprovokere et antræk til min Bridgeport, på luft, så får et større behov for luft end hidtil. Og derfor også lyst til en mere stille kompressor.
Alternativet er at sætte en af dem jeg har nu langt væk fra værkstedet, til glæde for naboerne.. Men så skal jeg trække strøm og slange/rør. Og det gider jeg heller ikke

Sendt fra min Redmi Note 9 Pro med Tapatalk


Sako75

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 33
Sv: Køb af støjsvag kompressor?
« Svar #14 Dato: November 12, 2023, 22:47:31 »
Hov fik da aldrig skrevet jeg købte modellen i Jem & Stik.
Det er som forventeligt til den pris noget billigt kina pis min den er super fint til den opgave og er rigtigt glad for den.
I forhold til støj lover den hvad den er opgivet til, den er perfekt til at have stående inde i værkstedet uden at man bliver træt af den.
Har en plan om at fjerne kompressoren fra tanken og lave et stativ så den står af sig selv, tænker det tager lidt støj at den ikke bruger tanken som"højtaler"

Om det er modellen i Jem & Stik eller biltema er et fedt, det er den same, bare farven og prisen til forskel.
« Senest Redigeret: November 12, 2023, 22:49:17 af Sako75 »