Forfatter Emne: Motor med to hastigheder  (Læst 5826 gange)

ErlingSj

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 762
Motor med to hastigheder
« Dato: Juni 22, 2012, 12:26:35 »
Jeg har lige købt en søjleboremaskine med en motor med to hastigheder, en såkaldt 220/380 V motor.
Er der en, der kan forklare mig hvordan den konstruktion fungerer?


jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2615
Sv: Motor med to hastigheder
« Svar #1 Dato: Juni 22, 2012, 13:29:48 »
Normalt er tohastighedsmotore Dahlandermotore, de er kendetegnende ved at den høje hastighed er det dobbelte af den lavehastighed. Eks 1400/2800 o/m, den lave hastighed har kun halv efekt, i forhold til den høje.
Det er samme viklinger der bruges til begge hastigheder.
Du kan google på dahlandermotor, så kommer der en del frem.

Der findes også motore med to hastigheder, hvor hver hastighed har sine egne viklinger, de bliver noget store og klodsede, samt hunde dyre, så de er ikke almindelige.
mvh jens
Husk altid at skille tingene ad.

ErlingSj

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 762
Sv: Motor med to hastigheder
« Svar #2 Dato: Juni 22, 2012, 17:17:58 »
Tak for svaret. Det er blevet lidt mere forståeligt for mig nu.
Det er en ældre SerrMac 18mm med gevindautomatik - rigtigt guf når budgettet ikke rækker til en Arboga eller Strands. Når nederste stop nås, skifter maskinen omløbsretning, så tappen skrues ud igen. Når den når i top, skiftes retningen tilbage. Smart.

j håndstad

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 461
Sv: Motor med to hastigheder
« Svar #3 Dato: Juni 23, 2012, 02:02:21 »
Jeg er uenig med dig Jens,jeg har to maskiner med to hastigheder en Arboga bore/fræsemaskine samt en Arboga bænkboremaskine og der kan jeg ikke mærke nedsat trækkraft på den lave hastighed.
Boremaskinen er iøvrigt til salg for 1000 kr. hvis nogen er intereseret.
Mvh Jørgen.

ErlingSj

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 762
Sv: Motor med to hastigheder
« Svar #4 Dato: Juni 23, 2012, 12:50:00 »
Nu fik jeg læst lidt på lektien.
I trekantkoblingen er der kun et polsæt = høj hastighed, mens den i stjernekoblingen har 2 polsæt = lav hastighed.
Jeg læste et andet sted, at forskellen i effekt på stjerne/trekant er i omegnen af 0.8:1 hvilket også harmonerer med at motoren trækker 3.0A:2.8A i de to koblinger.
Jeg har en rundsav, som startes med stjerne/trekant afbryder. Der er ikke forskel på hvor hurtigt den kører i de to opkoblinger, men nogen forskel på, hvor godt den trækker.
Det er dog forbløffende hvad man kan finde på nettet, når bare man ved, hvad man leder efter.
J. Håndstad: Du er lidt sent ude med din annonce for mig - den kunne måske ellers have været interessant.

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2615
Sv: Motor med to hastigheder
« Svar #5 Dato: Juni 23, 2012, 13:36:05 »
Ja jeg fik skrevet efekten kun var den halve, på laveste hastighed, men forholdet er som Erling skriver 0,8 : 1
(medmindre det er en Dahlandermotor med ventilator kobling, men det er det jo næppe i en boremaskine ::))

mvh jens
Husk altid at skille tingene ad.

ErlingSj

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 762
Sv: Motor med to hastigheder
« Svar #6 Dato: Juni 23, 2012, 15:25:07 »
Det er en almindelig Δ/YY motor