Forfatter Emne: Drejebænk  (Læst 18836 gange)

kimjo

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 108
Drejebænk
« Dato: December 28, 2011, 20:01:08 »
Hej igen...

Nu fik jeg jo købt denne her VPU1 fræser og jeg er dårligt kommet i gang med at bruge den, før jeg fornemmer at til en fræser hører en drejebænk...

Så, hvilken drejebænk skal jeg købe ?

Budgettet er lavt. Ca 5.000,- +/-

Er det en ny kineser alla Rotwerk / Quantum eller en gammel Schaublin 102 agtig maskine ?

Kan man bruge en revolver bænk ? Der er nemlig en lige i nærheden ;)


Ser frem til kyndig vejledning fra jer voksne...


p.s. det skal siges at jeg aldrig har stået ved en drejebænk og aner ikke hvordan den virker. Men mon ikke man kan lære lidt på nettet...


På forhånd tak for hjælpen

Kim
« Senest Redigeret: December 29, 2011, 10:32:57 af kimjo »

Palle

  • Gæst
Sv: Drejebænk
« Svar #1 Dato: December 28, 2011, 20:40:02 »
Tja, hvis du kun har 5 kilo, så brug dem på en god treklo, der passer i hovedspindlen på fræseren. Så kan du bruge maskinen som drejebænk.
Og der løber hurtigt andet udstyr på regningen.
Lad lige være med at købe en Schaublin, hvis den kun koster 5 kilo, spindellejerne, som muligvis er færdige, koster meget mere end man tror.

Frylund

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 575
Sv: Drejebænk
« Svar #2 Dato: December 28, 2011, 21:34:05 »
Palles løsnng kan bruges, men du får ikke en drejebænk kun mulighed for at dreje meget simple emner.
En ny kineser i en passende størelse koster dit buget x 5 + værktøj. En brugt skal du nok regne med 10K
En revolverbænk er nok ikke lige løsningen for dig.  :-\
/Frylund
Svineheld slår selv den bedste planlægning!

Rim

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 143
Sv: Drejebænk
« Svar #3 Dato: December 28, 2011, 22:12:23 »
Du kan købe min kineser når jeg finder en anden størrer, men den skal koste 8k med tilbehør, så de 5K kommer du ikke så langt med. Den har den fordel at den ikke slår dig ihjel hvis du laver noget forkert  :o .

Claus.
Livet er for kort til små værksteder, Aboga 823 , Mondiale

ErlingSj

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 762
Sv: Drejebænk
« Svar #4 Dato: December 28, 2011, 23:25:53 »
Den har den fordel at den ikke slår dig ihjel hvis du laver noget forkert
Det lyder da ellers i din tråd som om den er ved at få dig til at dø af kedsomhed  ;)

Frylund

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 575
Sv: Drejebænk
« Svar #5 Dato: December 29, 2011, 07:23:30 »
kimjo skriver at han ingen erfaring har med drejebænke, så Rims bemærkning er nok på sin plads. Jo større bænken er jo potentiel farligere er den.
At ikke er til at spøge med kan man se her:

http://www.google.dk/search?q=accident+lathe&oe=UTF-8&hl=da&client=safari&um=1&ie=UTF-8&tbm=isch&source=og&sa=N&tab=wi&ei=3AX8TsOYJYXA8QOkje35AQ&biw=1024&bih=672&sei=4AX8TqjoDYmc8gP4yfCzAQ
/Frylund
Svineheld slår selv den bedste planlægning!

Rim

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 143
Sv: Drejebænk
« Svar #6 Dato: December 29, 2011, 08:46:04 »
Den har den fordel at den ikke slår dig ihjel hvis du laver noget forkert
Det lyder da ellers i din tråd som om den er ved at få dig til at dø af kedsomhed  ;)
Ja og nej, efter jeg fik den motor renoveret har den faktisk kørt pænt, og man keder sig ikke bag den man har nok at lave, og skal man dreje gevind så er man da fuldt optaget, lavede nogle antræksbolte til min MAHO og da jeg kun havde noget jern med en voksen diameter i kassen så måtte jeg over emnet nogle gange før det var i mål og så skulle der laves 16mm gevind og så var man altså optaget igen. Man bliver måske bare forvent med sådanne en programmerbar MAHO i huset. Men vi skal jo ha nyt legetøj en gang imellem, skulle nødigt gå ned på udstyr. Måske jeg skulle kigge efter en CNC drejebænk  ::)
Go bagjul og et godt nytår til alle. ;D
Claus.   
Livet er for kort til små værksteder, Aboga 823 , Mondiale

Hans Ingvorsen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1357
Sv: Drejebænk
« Svar #7 Dato: December 29, 2011, 10:07:34 »
Måske her er en mulighed for at gøre et godt køb
http://kjauktion.dk/catalog/list/auction/49

kimjo

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 108
Sv: Drejebænk
« Svar #8 Dato: December 29, 2011, 10:07:50 »
Hmm...

Jeg havde jo nok gættet at budgettet ikke var for højt sat og der står jo også +/- ;)  Det er jo som når man køber alt andet, der er et startbeløb og et behov. Og så er der der hvor man ender, altså noget der er en del dyrere og bedre end udgangspunktet.

Hvad siger i til en maskine som denne ?  http://www.quantum-machines.com/products/lathes/d-210-x-400/index.html
Jeg ved godt at det ikke er en maskine til en rigtigt værksted, men den kan findes ret billigt rundt omkring... Lige pt har jeg brug for at kunne dreje nogle MK3 konusser kortere, så de passer i mit vertikal hoved.

Kender i måske et sted omkring Århus, hvor man kan lære lidt balas dreje viden ? Eller rettere lidt basal "pas på med" viden.

RIM, hvad er det for en maskine og hvad er tidshorisonten ? Og ikke mindst, hvad er der med af tilbehør ?

Kim

ksor

  • Gæst
Sv: Drejebænk
« Svar #9 Dato: December 29, 2011, 11:35:48 »
Mht. faren ved prof maskiner - ja, så HAR du jo allerede påført dig selv den risiko ved at bruge din VP-fræser !


Frylund

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 575
Sv: Drejebænk
« Svar #10 Dato: December 29, 2011, 11:38:36 »
For os der ikke har så store fordomme over for kinamaskiner er det da en fin lille maskine.
Men den har en mangel, der er ikke tilspænding på tværslæden, det ville jeg ikke kunne leve med.
/Frylund
Svineheld slår selv den bedste planlægning!

kimjo

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 108
Sv: Drejebænk
« Svar #11 Dato: December 29, 2011, 12:18:52 »
Jo, men fræseren er dog knap så farlig som drejebænken i mit hoved ;)

kimjo

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 108
Sv: Drejebænk
« Svar #12 Dato: December 29, 2011, 12:20:30 »
For os der ikke har så store fordomme over for kinamaskiner er det da en fin lille maskine.
Men den har en mangel, der er ikke tilspænding på tværslæden, det ville jeg ikke kunne leve med.

Det kan der vel være noget om... Men skal man have det er jeg så ikke ude i noget dyrt / ældre maskinel ?

ErlingSj

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 762
Sv: Drejebænk
« Svar #13 Dato: December 29, 2011, 12:47:11 »
Lige pt har jeg brug for at kunne dreje nogle MK3 konusser kortere, så de passer i mit vertikal hoved.
Er du helt sikker på at det er MK3 der er i hovedet?
Min VPU0 har ISO 40 konus.

kimjo

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 108
Sv: Drejebænk
« Svar #14 Dato: December 29, 2011, 12:56:38 »
Lige pt har jeg brug for at kunne dreje nogle MK3 konusser kortere, så de passer i mit vertikal hoved.
Er du helt sikker på at det er MK3 der er i hovedet?
Min VPU0 har ISO 40 konus.


Ja, der er både MK4 & MK3. Du kan se foto i en anden tråd... Det er bare en lidt sært MK3 størrelse. Den er kortere end nomalt.