Forfatter Emne: "Fræser slæde" til drejebænk.  (Læst 19032 gange)

Bj@rne

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 360
Sv: "Fræser slæde" til drejebænk.
« Svar #15 Dato: Maj 08, 2011, 15:17:50 »
Hej Kasper, og velkommen til,

Og tillykke med din nye gamle drejebænk, jeg har aldrig hørt om dem før, men vi er jo kendt for ig ha lavet fine maskine herhjemme før :-)

Hvor stor er pinol højden på sådan en fætter ?

Mvh

Kasper

  • Gæst
Sv: "Fræser slæde" til drejebænk.
« Svar #16 Dato: Maj 08, 2011, 15:34:18 »
Hej,

mange tak.  Jeg fik den fasktisk sidste år, men grundet ydre omstændigheder (min kone, samt plads) står den hos en ven og jeg har først nu fået tid til at kigge på den.

Det er en Prince Vesuv 130, dvs.  pinoljøjde over vange på 130 mm.  Pinolafstand 850 mm.

Da jeg kun kan mekanik på hobbyplan (er egentlig elektronik-mand) skal jeg kun bruge den til ssmåting i starten, men står og mangler en lilel fræser, så jeg tænkte på at kombinere disse to.

Mvh

Kasper

Frylund

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 573
Sv: "Fræser slæde" til drejebænk.
« Svar #17 Dato: Maj 08, 2011, 19:34:59 »
Hej Kasper

Velkommen i forum, og tillykke med din nye gamle drejebænk.

Vesu er en god gammel dansk drejebænk som jeg selv stod ved i min læretid i 60erne, den skal du nok få meget fornøjelse af.

Du behøver ikke en original Vesu fræseslæde, du kan bare bruge en universalslæde, så længe den kan spændes fast på tværslæden.

Du er jo "kun" elektronikmand så du kan få rigtig meget god hjælp af de særdeles kompetenet medlemmer her i forum.
/Frylund
Svineheld slår selv den bedste planlægning!

Kasper

  • Gæst
Sv: "Fræser slæde" til drejebænk.
« Svar #18 Dato: Maj 08, 2011, 19:48:37 »
Mange tak.

Jo, jeg kender mine begrænsninger, men det afholder mig nu ikke for at prøve noget nyt :-) 
Lidt maskimekanisk erfaring har jeg da samlet sammen i årenes løb.  Jeg her også planer om at montere en VLT på den, til trådløs hastighedsregulering (det kan man nemlig som "elektronikmand" :-)

Mvh

Kasper

Dr. Metallic

  • Gæst
Sv: "Fræser slæde" til drejebænk.
« Svar #19 Dato: Maj 08, 2011, 20:22:24 »
Hvis du vil nørde, så gør det ordentligt  ;)

Du skal også lave hastigheden på spindlen, så den er stigende når du kører mod center med tværslæden. Det er en rigtig fed feature ved plandrejning.

Kasper

  • Gæst
Sv: "Fræser slæde" til drejebænk.
« Svar #20 Dato: Maj 08, 2011, 20:27:18 »
Tak for rådet, det vil jeg bestemt se på.

Mvh

Kasper

Dr. Metallic

  • Gæst
Sv: "Fræser slæde" til drejebænk.
« Svar #21 Dato: Maj 08, 2011, 20:35:56 »
For at du ikke ødelægger noget for dig selv ved brug af fræseslæden, så skal du kunne slå den stigende hastighed fra, så omdrejningerne er ens ved feks fræsning.

Kasper

  • Gæst
Sv: "Fræser slæde" til drejebænk.
« Svar #22 Dato: Maj 08, 2011, 21:19:52 »
Tak, lyder fornuftigt!

stef1977

  • Gæst
Sv: "Fræser slæde" til drejebænk.
« Svar #23 Dato: Maj 13, 2011, 16:55:19 »
Hej Kasper

Jeg har sådan en fræserslæde original til en Prince Vesuv drejebænk(ikke til salg) men ved at der ikke er blevet lavet mange af disse.

Har selv brugt næsten 5 år på at opsnappe sådanne en.....

Jeg ligger for øvrigt inde med nogle reservedele til sådanne en Prince hvis du måtte mangle nogen :-)

Hilsen
Steffen Kristensen
(Vesuv museum, Odense)

stef1977

  • Gæst
Sv: "Fræser slæde" til drejebænk.
« Svar #24 Dato: Maj 13, 2011, 17:11:25 »
Fræserslæde monteret på Prince

Kasper

  • Gæst
Sv: "Fræser slæde" til drejebænk.
« Svar #25 Dato: Maj 13, 2011, 18:57:45 »
Hej Steffen

FLOT!  Det er jo lige sådan en jeg søger efter ..... !!! 

Det var jo dig, såvidt jeg husker, som skaffede mig en kopi af manualen til min bænk, lige efter at jeg fik den.  Jeg håber meget at få den op og køre her i sommer.
Jeg vi se hvad jeg kan finde af uoriginale slæder.

Mvh

Kasper

Fridolin

  • Gæst
Sv: "Fræser slæde" til drejebænk.
« Svar #26 Dato: Juni 15, 2011, 21:41:29 »
Hej.
Lige lidt billeder.
Det er kun sat op, ikke afprøvet endnu, og der ventes diverse ændringer.
Mvh

Fridolin

  • Gæst
Sv: "Fræser slæde" til drejebænk.
« Svar #27 Dato: Juli 01, 2011, 19:15:04 »
Så blev der prøvefræst på bænken, og det fungerer rigtig fint, og den opstilling skal nok blive brugt :)
Løsningen jeg endte med, er en universal fræserslæde (bord 160*100, vandring ca 70) og en stik med et gab på 63, kæber på 104, og 37 dybe, så det er ikke de store emner der er plads til, men tror at mit behov bliver opfyldt, for lige nu ::)
Så nu skal der prøves, laves og indkøbes værktøjer.
Og ham der Gunnar Sørensen, er godt nok inspirerende, med hjemmelavet værktøj og det hele  :)

Og lige et spørgsmål :)
Hvad er egentlig den bedste position for skruestikken:
på tværs eller på langs med tilspændings retningen? eller er det lige meget, når bare emnet er godt opspændt.
Mvh F........