Forfatter Emne: Svejsning  (Læst 4756 gange)

Villy

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 422
Svejsning
« Dato: November 10, 2022, 04:16:45 »
Mødte en gammel svejser som mente jeg er gammel og stædig....Han siger man kan få en blandgas som er meget bedre end co2.....

Skal jeg bukke mig i støvet eller gi ham fingeren..... [quest]

kleinsmeden

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 61
Sv: Svejsning
« Svar #1 Dato: November 10, 2022, 05:13:51 »
Du må bukke dig i støvet, blandgas er langt bedre.
Smed af guds nåde

TheisKjeldsen1989

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 292
Sv: Svejsning
« Svar #2 Dato: November 10, 2022, 08:19:05 »
..Det kommer an på hvad du svejser.. Blandgas er godt til næsten alt, men kulsyre køler bedre. så hvis man svejser tyndplade som helst ikke må deformere - så er kulsyre en fordel, dog sprutter det noget mere.
Blot en smed, gemt i en maskinmester

Niels Haldrup

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 107
Sv: Svejsning
« Svar #3 Dato: November 10, 2022, 08:42:02 »
Min personlige erfaring er, at blandgas (82/18% Argon/Co2) sviner mindre end ren CO2. På de emner jeg har svejst med det har jeg i hvert fald oplevet mindre svejsesprøjt.
Prisen er i øvrigt ca. den samme. Jeg mener flaskerne er pumpet til 150 eller 200 bar, fordi CO2'en ikke bliver flydende som den gør når indholdet er ren CO2.

F.eks. her: https://unik-svejs.dk/forside/shop/tilbehor/gasflasker/blandgas-8-liter-flaske-200-bar-reduktionsventil/

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2610
Sv: Svejsning
« Svar #4 Dato: November 10, 2022, 10:01:18 »
Da jeg arbejdede på maskinfabrik lavede jeg nogle ætseprøver på svejsninger, for at se indbrændingen.
Blandgas gav en bredere men lidt mindre indbrænding, hvor ren co2 giver en smallere svejsning men med mere indbrænding.
Blandgas giver som nævnt længere oppe en flottere svejsning, og co2 en fordel til tyndplade.

Jeg bruger ren co2, jeg svejser mest tynde materialer, men jeg tror de fleste bruger blandgas.
Husk altid at skille tingene ad.

Villy

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 422
Sv: Svejsning
« Svar #5 Dato: November 10, 2022, 18:45:56 »
Hmm jeg tror jeg prøver bland gas da jeg svejser alt muligt ....Heldigvis ikke så meget rust i gamle biler mere..... ]flub[

Har købt en lille esab som både kan tigge og co2..... Vi må se  :)

Kommer bill når den kommer i hus.....Rolig nu.... ]jul[
« Senest Redigeret: November 10, 2022, 18:48:41 af Villy »

Villy

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 422
Sv: Svejsning
« Svar #6 Dato: November 10, 2022, 20:19:07 »
For i øvrigt sagde han jeg skulle holde fingrene fra tråd med indbygget co2/blandgas.....Skal jeg også bukke og neje der [quest]

Takker for i øvrigt for alle svar..... ]flub[

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2610
Sv: Svejsning
« Svar #7 Dato: November 10, 2022, 21:15:59 »
Ofte bruger man rørtråd med indbygget flush, især til specialstål og pålægning af slidlag mv, men man bruger stadigvæk beskyttelsesgas. Nogle typer laver ligefrem slagger, lidt som ved elektrodesvejsning, men meget mindre.

Der findes en tråd med indbygget gas til de mindre svejsere, hvor man så ikke bruger beskyttelsesgas, det har jeg ingen erfaring med.
Husk altid at skille tingene ad.

Villy

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 422
Sv: Svejsning
« Svar #8 Dato: November 10, 2022, 22:11:02 »
Gider ikke slagger og har svejset co2 i 40 år .....Nu skal der ske noget nyt så prøver blandgas..... ]flub[ Har lige set den også kan svejse alu.....Nå men skal først lige lære at tigge..... ]jul[ 8)

Kenneth

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 647
Sv: Svejsning
« Svar #9 Dato: November 11, 2022, 08:33:10 »
For i øvrigt sagde han jeg skulle holde fingrene fra tråd med indbygget co2/blandgas.....Skal jeg også bukke og neje der [quest]

Takker for i øvrigt for alle svar..... ]flub[

Du skal absolut IKKE afholde dig fra at bruge tråd med indbygget gas. Hver ting til sin tid, og netop fordi jeg ikke ved/vidste en skid om svejsning har jeg set mange videoer om det, og til steder(fx udendørs) med vind kan det være umuligt at bruge almindelig CO2/blandgas. Jeg har set videoer fra professionelle svejsere som ikke laver andet og som er virkeligt glade for den type tråd.

HUSK at bytte om på polerne på din svejser hvis du skifter til den slags tråd - og at skifte tilbage når du bruger CO2 :) Teknikken er også lidt anderledes med den slags tråd.

Hilsen Kenneth


Villy

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 422
Sv: Svejsning
« Svar #10 Dato: November 11, 2022, 19:21:08 »
Nå ja seføli blæsten betyder ikke så meget så...... [th]

Nå nu tror jeg at jeg starter ud med blandgas så kan jeg jo altid prøve specialtråd senere..... :)

Villy

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 422
Sv: Svejsning
« Svar #11 Dato: November 20, 2022, 07:06:55 »
Nå handlen gik ikke som ventet så ingen lille esab denne gang....ØV.....
Tak for alle indspark og tror jeg prøver blandgas næste gang til min gamle co2 svejser...... ]flub[