Forfatter Emne: Placering af svejsning  (Læst 5303 gange)

m_kilde

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 55
Placering af svejsning
« Dato: Oktober 14, 2022, 09:55:53 »
Hej Alle

Nu er jeg lettere rundforvirret

Jeg har altid bildt mig selv ind, at en svejsning (f.eks. kantsøm) skal placeres på pilsiden hvis symbolet er på overside at reference-linjen og modsat pilen, hvis symbolet er sat under reference-linjen.

Jeg har fundet et skriv "ibb tegningsstandarder" - som bekræfter ovenstående.

Men nu har jeg dæleme fundet en hel masse (udenlandske) henvisninger til at det er stik modsat - altså:
Symbol under ref.linjen = svejsning på pil-siden
Symbol over ref.linjen = svejsning modsat pilsiden

Er der nogen som jeg kan give mig et eksakt svar, gerne fra en EN XX standard :'(

På forhånd mange tak
/Mogens
Mogens Kilde

Søren

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1366
    • Frylunds Maskinforum
Sv: Placering af svejsning
« Svar #1 Dato: Oktober 18, 2022, 08:08:06 »
Hej Mogens

Nu ved jeg meget lidt om svejsning reelt, men derfor kan jeg jo godt prøve at hjælpe. :)


Jeg fandt denne gamle standard : https://www.yumpu.com/da/document/view/9537491/ibb-tegningsstandard

Deri beskrives jo det som du siger.
Den nye standard der har afløst den ovenstående er så vidt jeg kan finde ud af, den som der også er vedhæftet et billede af.

Men omkring udenlandske tegninger og forskellene..
Geometriske tegninger har jo været forskellige i mange år, amerikaner vending har været helt anderledes end en dansk tegning.
Så reelt kan begge dele jo være rigtig nok, de er måske blot lavet efter forskellige standarder. :)

Mvh Søren

Roder med (alt alt - ALT for) meget. :) Til gengæld så keder jeg mig heller aldrig. :D

m_kilde

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 55
Sv: Placering af svejsning
« Svar #2 Dato: Oktober 18, 2022, 17:38:26 »
Hej Søren

Tak for input
Jeg er også komme frem til EN ISO 2553 - og vedhæftet er en symbol oversigt som passer nogenlunde med det som jeg har lært.
Jeg opdager at man har både en referencelinje og en stiplet referencelinje - placeringen af den stiplede vender så hele betydningen for symbolet 180° ...... Det kan altså kun være ingeniører som finder på sådan en ide.  ::)

Nå men tak igen - og nu kan jeg sove om natten igen ...  :)

mvh
/Mogens

Mogens Kilde