Forfatter Emne: manual  (Læst 60588 gange)

preben

  • Gæst
Sv: manual
« Svar #75 Dato: Januar 13, 2010, 14:23:28 »
 ok men lad mig bare høre hvad den går ud på for hvis den er bedre eller hurtiger så er det værd at få med for jeg regner med at jeg vil lave en del af dem når jeg får løst de sidste ting som jeg mangler bla.
skal jeg have lavet de 2 runde false til o ringene men mangler det rigtige stål så skal jeg have løst opgaven med det sorte gummihovede som sidder på inde i det hovede er der også lavet nogle false som skal passer ned over den sidste del hvor kuglelejerne sidder i så der er et stykke vej endnu inden jeg får løst opgaven fuldstændigt.
 Alle gode råd ideer vil jeg meget gerne høre da det kan være med til at sætte andre tanker igang

 jeg prøvede lige at forsøge mig med at lave udevendig gevind på noget af det stål som jeg fik fat i ,jeg vil lige prøve at beskrive hvordan jeg gjorde så godt jeg kan.
jeg kiggede på min gevindtilspænding fandt den der stod 1.75 mm satte håndtagene som de skulle ifølge det som blev vist på skalaen ,så kørte jeg min hovedeslæde hen til start af gevindet satte mit håndtag på hovedeslæden i indgreb satte den i 1 gear på 40 omdr. kørte ned til hvor gevindet skulle slutte , så er det jeg tror jeg gjorde en fejl jeg trak håndtaget på hovedeslæden kørte den manuelt tilbage til start og forsatte samme procedure med det problem at jeg måtte kæmpe for at få den til at ramme gevindet igen men det lykkedes   efter en længer kamp ,kan du ud fra det som jeg har skrevet sige mig hvad jeg har gjort forkert hvis du kan finde sammenhæng i det som jeg har skrevet da det er lidt svært at forklare

Frylund

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 575
Sv: manual
« Svar #76 Dato: Januar 13, 2010, 14:55:26 »
Hej Preben

Der er en lille forklaring til det gevindproblem her:
http://www.fagteori.dk/drejebaenken/drejeteknik/gevindskaering-med-hs-staal.aspx
Se Gevindur

Vedrørende de 10 huller er min metode mere omstændig en de andre forslag du har fået, men den er nøjagtig og kan bruges direkte på studsen eller til at lave en borelære efter. Jeg vil lige lave et par skitser der beskriver metoden.
« Senest Redigeret: Januar 13, 2010, 23:18:46 af Frylund »
/Frylund
Svineheld slår selv den bedste planlægning!

Frylund

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 575
Sv: manual
« Svar #77 Dato: Januar 13, 2010, 16:34:22 »
Min ide tager udgangspunkt i en 10 kant.
I stedet for at lave en sekskant på din studs kan du lave en 10 kant eller du kan lave en boreskabelon.
Fræs ikke 10 kanten hel skarp lad lidt af rundingen være, det gør opspændingen i skruestikken  nemmere.
/Frylund
Svineheld slår selv den bedste planlægning!

j håndstad

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 461
Sv: manual
« Svar #78 Dato: Januar 13, 2010, 17:34:14 »
Så må det jo være lettere at starte med 6 kant materiale og så bore i delehovedet, jeg troede ikke der var et delehoved til rådighed.
Mvh Jørgen.

Frylund

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 575
Sv: manual
« Svar #79 Dato: Januar 13, 2010, 18:32:41 »
Jeg mener ikke Preben har et delehoved, derfor denne opstilling.
/Frylund
Svineheld slår selv den bedste planlægning!

j håndstad

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 461
Sv: manual
« Svar #80 Dato: Januar 13, 2010, 19:40:14 »
Undskyld Frylund, det er mig der ikke lige forstod din forklaring da du skrev 10 flader men nu har jeg fattet din ide med at vippe hovedet. ;)

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2615
Sv: manual
« Svar #81 Dato: Januar 13, 2010, 23:15:30 »
Vedrørende gevindskæring, så kan du også når du er nået til enden af gevindet, stoppe køre stålet fri, og så slå bak og køre ca tilbage (mindst 10 mm forlangt tilbage, så alt slør er elimeneret) så tager du næste spån osv.

Det kræver en god frigang, eller lave omdrejninger, eller en hurtig reaktionsevne :-)

Men du har vel også et gevindur på drejebænken?
Husk altid at skille tingene ad.

preben

  • Gæst
Sv: manual
« Svar #82 Dato: Januar 14, 2010, 01:16:11 »
 Jeg beklager at jeg har skrevet 10 huller men der er kun 8 det er mig der har sovet i timen jeg har mange ting at spekulerer over så nogen gange går det galt men håber ikke at det gør så meget ,men som tidliger omtalt har jeg lavet et rør med 2 huller i et til at holde afstanden det andet til at bore i det fungerer.

Men det med kanterne forstår jeg ikke helt da koblingen er rund kan du uddybe det lidt nærmere.

Angående delhovede har frynlund ret sådan et har jeg ikke men vil gerne have et men kan se at der er flere muligheder.
Man kan også få et rundbord hvad ville i gå ud at købe hvis i skulle vælge hvad vil man få mest brug for

 Det med at dreje gevind har jeg lige prøvet som Jens beskrev det, ja det er rigtig man skal reagere hurtigt så den ikke ryger ind i pinoldoken men det virker
jeg prøvede bare med toolbits der var spidset til ja det ligner da et gevind.

 Men skal nok have fat i nogle nye platter og under platte til mit andet stål da det gik galt  for et par dage siden jeg havde overset at den stod i 3 gear og fik den startet jeg skal hilse og sige det gik stærkt så kan i selv regne hvordan platten ser ud efter et møde med trekloen ja det koster at lære.

 Jens du snakkede noget om et gevindur undskyld så langt er jeg ikke nået endnu at jeg ved hvordan det ser ud og hvor det skal sidde der er jeg helt på bar bund


j håndstad

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 461
Sv: manual
« Svar #83 Dato: Januar 14, 2010, 11:05:18 »
Hej Preben.
Ang. delehoved så ville jeg helt klart vælge et rundbord og så montere en treklo på rundbordet. Til rundbordet kan du få et deleskivesæt så du ændrer det til delehovedfunktion. Jeg har selv et rundbor fra firmaet Spitco,ikke verdens bedste men prisen taget i betraktning er det ok.
Mvh Jørgen.

Frylund

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 575
Sv: manual
« Svar #84 Dato: Januar 14, 2010, 11:44:39 »
Men det med kanterne forstår jeg ikke helt da koblingen er rund kan du uddybe det lidt nærmere.

10 kanten har kun til formål at få placeret hullerne nøjagtig.

Når din egen løsning med et rør og to huller fungerer skal du da bruge den.
/Frylund
Svineheld slår selv den bedste planlægning!

preben

  • Gæst
Sv: manual
« Svar #85 Dato: Januar 14, 2010, 16:03:05 »
 det var ligeså meget af nysgerrighed at jeg gerne ville høre dig af hvad det system gik ud på frynlund da det kan være at det kan bruges i en anden sammenhæng men du har ret i at jeg skal forsætte med det som fungerer ,men mange tak for ideen

hvad pris ligger sådan et rundbor på idag , hvilken type vil du anbefale at jeg skal købe.

Kan man forme et toolbits så det kommer til at passe med at jeg kan lave de 2 indvendige riller i koblingen hvor der skal sidde 2 o ringe i da det er noget som jeg har spekuleret over ,men ingen grund til at jeg bruger for meget energi på ,at forsøge hvis i mener ,at det ikke kan lade sig gøre, jeg har rigeligt at bokse med.

Mvh preben 

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2615
Sv: manual
« Svar #86 Dato: Januar 14, 2010, 16:48:50 »
Man kan slibe alle fasonger i toolbits  ;D
Det kan også lade sig gøre til dit formål, men som alt andet, kræver det øvelse, som man jo kun får ved at prøve det.


Der er hvad jeg vil kalde et rundbord tilsalg i DBA, med en treklo monteret kommer du langt, også uden deleskiver, for med en gradeskala (og gerne skala med nonius) kan man lave en rimelig nøjagtig deling.

http://www.dba.dk/delehoved-delehoved-150-mm/id-64136760/
« Senest Redigeret: Januar 14, 2010, 16:53:09 af jens »
Husk altid at skille tingene ad.

preben

  • Gæst
Sv: manual
« Svar #87 Dato: Januar 14, 2010, 21:16:21 »
 Ja du har ret den eneste måde at lære det på er bare at gå igang men hvad kræver det at slibe noget som skal være så fint jeg har en stor rundsliber med stor slibesten på.
det kræver vel først og fremmest en mindre skive og hvilken slags skal man bruge for at få det optimale ud af det,kan man ikke få noget udstyr så man rammer den rigtige vinkel når man sliber eller skal det gøres på øvelse.
Ja jeg har været inde at se på det rundbord ,det ser meget fint ud men er der ikke noget som jeg skal være opmærksom på jeg tænker på højden iforhold til de emner man skal arbejde med .
tak for hjælpen .

MVH preben

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2615
Sv: manual
« Svar #88 Dato: Januar 14, 2010, 22:44:55 »
En sliber til toolbits behøves ikke at være en særlig kraftig maskine, her skal slibes så stålet ikke bliver varmt, så her skal der ikke presses ret hårdt.
En keramisk slibeskive, af de hvide, i korn 46 eller korn 60 er hvad jeg vil anbefale.
http://www.klingspor.dk/produkt/?page_id=1194

Jeg bruger selv en lille bænksliber, med en keramisk slibeskive med korn 46, og så som en lille luksus en diamand skive i den anden side, den er formidabel til at finslibe det sidste med, samt den kan slibe i hårdmetal.
Jeg har selv bygget diamand skiven med landet op.
En diamand afretter til den keramiske slibeskive, er rigtig god når stenen skal afrettes.


Vedr. rundbord
Nu kender jeg ikke størrelsen på din fræser, men hvis du mener et plan på Ø 150 går an, vil det jeg linkede til være ok, du får det næppe meget lavere end det, og det kan jo også bruges rejst på højkant.
Men elles køb et lignende på 100 mm, jeg vil mene et nyt kan findes til omkring 2000 kr, sikkert billigere i England.
Husk altid at skille tingene ad.

preben

  • Gæst
Sv: manual
« Svar #89 Dato: Januar 15, 2010, 16:30:00 »
                                                  Hej Jens

 Jeg sender lige et billede af min bore/fræsemaskine,så ved jeg ikke om du ud fra det kan vurdere hvilket rundbord som vil være passende , men jeg har lige været inde på noget der hedder rdgt i england og der er mange forskellige rundbord inde fra 50 pund og til 300 pund men er meget itvivl om hvilket et det skal være håber at du vil være mig behjælpelig med at finde det rette bord, da det gælder om at få det rigtige fra starten .
http://www.rdgtools.co.uk/acatalog/ROTARY_TABLES_NEW22.html

Jeg har lige et spørgsmål kan det med den skive som du har vist mig lade sig gøre at lave den udformning på toolbitsen med en så bred skive da det er en meget smal rille som jeg skal lave ,men det ved du sikkert meget mere om end jeg da jeg ikke udmildbart lige kan se det for mig hvordan man kan lave det .
jeg tænkte mere på en skive ligesom en af dem som sidder på en vinkelsliber.

MVH Preben