Forfatter Emne: Hjælp til at lave gevind på min weiler LZ330.  (Læst 17456 gange)

Hans Ingvorsen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1357
Sv: Hjælp til at lave gevind på min weiler LZ330.
« Svar #45 Dato: September 22, 2017, 13:09:08 »
Ja Jens har fat i noget af det rigtig, det skal slibes på oversiden så skæret er Nigativ . Og det højste punkt skal vende i mod emnet. Så skal du også se på en stålet har en frigang, jo støre stigning des mere frigang og så vil jeg anbefale at du sætter fortsæteren på skrå så du kun giver spån med den

Scrallar

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 85
Sv: Hjælp til at lave gevind på min weiler LZ330.
« Svar #46 Dato: September 24, 2017, 00:49:45 »
Så fik jeg endelig lavet et pæn gevind (i mine øjne).

Jeg sleb stålet en lille smule på oversiden som i foreslog
Fik justere det i helt korrekt højde.
Og så prøvede jeg med en anden stump metal jeg havde liggende.

Hvilken af de 3 ting der gjorde det, eller om det var alle 3, det ved jeg så ikke. Men det virkede i hvert fald  :)

Jeg kan bare ikke lige blive vender med gevinduret. Jeg prøvede en enkelt gang hvor jeg aktiverede gevindlåsen da uret stod på 1. da gevindet var kørt igennem slog jeg gevind låsen fra, og kørte forklædet tilbage. Jeg slog så gevindlåsen til igen da uret stod på 1, men den ramte ikke gevindet præcis samme sted igen. Så jeg blev nød til at bruge metoden hvor gevindlåsen var aktiveret hele tiden.




Tommy

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1794
Sv: Hjælp til at lave gevind på min weiler LZ330.
« Svar #47 Dato: September 24, 2017, 03:53:14 »
Det er en rar fornemmelse, når tingene lykkes. [th]
Mvh. Tommy
Der skriver, som kvinder taler- Lidt hurtigere end hjernen kan følge med til. ;-)

System i rodet er bedre end rod i systemet.

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2615
Sv: Hjælp til at lave gevind på min weiler LZ330.
« Svar #48 Dato: September 24, 2017, 08:48:14 »
Et perfekt gevind [th]
Som du nok har luret, er der mange faktorer der spiller ind, før det lykkes.  :)

Vedrørende gevinduret, kan der være et par ting der driller, du skal være sikker på at du får håndtaget helt i bund, og at du rammer skalaen præcist, endelig skal du ikke starte helt inde ved gevindenden, start ca 10 mm udenfor, så evt slør når at komme i "hak"
Husk altid at skille tingene ad.

SZIM

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 45
Sv: Hjælp til at lave gevind på min weiler LZ330.
« Svar #49 Dato: September 24, 2017, 12:18:38 »
Hej.

Fint gevind du har fået lavet der.
Hvis du skærer mm. gevind og din ledeskrue er med tomme stigning, eller omvendt passer gevind uret ikke.
Det kunne være grunden til at du ikke fik det til at fungere.

Vh. SZIM.

Scrallar

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 85
Sv: Hjælp til at lave gevind på min weiler LZ330.
« Svar #50 Dato: September 24, 2017, 21:30:09 »
Hvordan tjekker jeg om ledeskruen er med tomme?

Forklædet bevæger sig 1" mellem hvert tal. Dvs. den har bevæget sig 4" når uret har kørt en omgang.
Men kan det ikke bare være uret der er til tomme gevind, og jeg "bare" skal have fat i et ur til metrisk gevind?




jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2615
Sv: Hjælp til at lave gevind på min weiler LZ330.
« Svar #51 Dato: September 24, 2017, 22:48:01 »
Gevinduret skal passe til spindlen, så det kan du ikke lave om..
Men rigtig som der er nævnt, er ledeskruen tommer, kan du ikke fange et millimetergevind.

Du kan måle direkte på ledeskruen og finde stigningen, eller sætte gevindlåsen i indgreb, og køre en o/m med ledeskruen, og måle hvor meget den flytter slæden.
Men det lyder nu som om din lede skrue, er i tommer..

Så du må nok indstille dig på at bruge "bakke, metoden"
« Senest Redigeret: September 24, 2017, 22:51:52 af jens »
Husk altid at skille tingene ad.

M_Olsen

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 63
    • M Olsen facebook side
Sv: Hjælp til at lave gevind på min weiler LZ330.
« Svar #52 Dato: September 25, 2017, 12:59:25 »
Prøv at se hvordan oxtoolco bruger sit gevindur ved mm gevind med tomme spindel

Sådan laver jeg alt mit gevind da min drejebænk ikke har bremse og er stor og tung så den er længe om at stoppe.


       

           
       


Min drejebænk er svensk og den har også tomme spindel så det må være hvad man brugte den gang.

M Olsen
Hvis ikke jeg kan lave det. Kan det ikke laves.
Driver et værksted på Lolland hvor jeg mest laver VAG biler har dog også drejebænk og fræser.
Drejebænk: Købing fra 1937 Fræser: Fritz Werner fra 1970.
Billeder fra værkstedet: https://www.dropbox.com/sh/hitsaxl9kuzfroh/AAANRVAPG-O3iSpbMdtMaEIRa?dl=

Scrallar

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 85
Sv: Hjælp til at lave gevind på min weiler LZ330.
« Svar #53 Dato: September 25, 2017, 15:19:55 »
M_Olsen. Ja jeg lurede godt hans video i går. Og jeg må lige få afprøvet den metode næste gang jeg er i værkstedet  :)

Min drejebænk er ikke stor, men syntes stadigvæk den er lidt længe om at stoppe. Så hvis jeg kan få lært hans metode så ville den nok være god.

Tommy

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1794
Sv: Hjælp til at lave gevind på min weiler LZ330.
« Svar #54 Dato: September 25, 2017, 15:54:32 »
 [th] Der er enkle løsninger på mange ting, når altså bare lige man får øje på dem.  [th]

M.Olsen, fortjener den ikke, at du også lægger den i "Tips og Tricks"  [quest]
Mvh. Tommy
Der skriver, som kvinder taler- Lidt hurtigere end hjernen kan følge med til. ;-)

System i rodet er bedre end rod i systemet.

Bjørn H

  • Gæst
Sv: Hjælp til at lave gevind på min weiler LZ330.
« Svar #55 Dato: September 25, 2017, 16:17:27 »
Prøv at se hvordan oxtoolco bruger sit gevindur ved mm gevind med tomme spindel

Sådan laver jeg alt mit gevind da min drejebænk ikke har bremse og er stor og tung så den er længe om at stoppe.


       

           
       


Min drejebænk er svensk og den har også tomme spindel så det må være hvad man brugte den gang.

M Olsen

næh - man slog bare bak, og trak stålet tilbage -også når man kørte op mod et bryst eller i et bundhul  -  ideen med gevinduret er, at
når der skal skæres lange gevind - kan man åbne gevindlåsen og  køre slæden tilbage manuelt - ( i det virkelige liv sætter du bare flere omdrejninger på under retur, hvis du skær lange gevind, og holder altid, altid, altid gevindlåsen lukket - så har du ikke noget gevindur & " har den nu kørt mere end en omgang?" at bekymre dig om) der er masser af mulige distraktioner for en "grøn" drejer - og det handler om at holde sine rutiner simple.
Gevindur vil jeg uden at blinke kalde en selvforskyldt komplikation 8)
Ang. Oxtoolco's video - han har forsætteren på 60 gr. men han gir' spån på tværslæden - det giver ikke mening  - når man skærer gevind med skråtstillet forsætter giver man spån på forsætteren og har tværslæden på et fast "0" - pånær når du rykker stålet ud ved afslutning af spånen: stål ud, bak - retur - under returen giver du så næste spån på forsætteren, stopper - sætter tv.slæde på "0" igen og kører næste spån - -
og altsammen med gev.låsen lukket ;)
« Senest Redigeret: September 25, 2017, 16:32:20 af Bjørn H »

RH

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1378
Sv: Hjælp til at lave gevind på min weiler LZ330.
« Svar #56 Dato: September 25, 2017, 17:11:40 »
Nu er det jo ikke alle maskiner man 'bare' sætter flere omdr. På, når der køres retur.
Hvis man har variabel omdr, ja.

Vores ene bænk, en weipert,  kører dobbelt hastighed når den kører med uret. Dét er fantastisk når man kører gevind.

I øvrigt en fantastisk maskine.
Gevinduret er indstilligt, hvordan det virker har jeg aldrig rodet med. (Bruger aldrig ur)
Men der står noget med flerløbet gevind nå nok om det.


Ellers har du helt ret Bjørn

Bjørn H

  • Gæst
Sv: Hjælp til at lave gevind på min weiler LZ330.
« Svar #57 Dato: September 25, 2017, 17:52:51 »
Udvekslingen til - fra, simpelthen

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2615
Sv: Hjælp til at lave gevind på min weiler LZ330.
« Svar #58 Dato: September 25, 2017, 19:21:24 »
Har stået en del ved Bagtinolles drejebænke, her var der et håndtag, på hovedslæden, så man kunne vende omdrejningerne på ledeskruen, samt stoppe ledeskruen uden den "tabte" gevindet i mm (skar aldrig " gev.)
På nogle af Bagtinolles var der mulighed for at sætte et gevind stop, så maskinen selv slog ledeskruen fra.

På min hjemlige Boxford, er gevinduret for længst pillet af, og jeg bruger udelukkende "bak metoden"
Har Oxtoolco på min youtube favorit liste, og havde set video, med gevindur, men synes det er besværligt, i forhold til "bak" metoden-

Men jo da fint med forslaget, hvis man er mere til den metode. [th]
« Senest Redigeret: September 25, 2017, 19:32:14 af jens »
Husk altid at skille tingene ad.

Scrallar

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 85
Sv: Hjælp til at lave gevind på min weiler LZ330.
« Svar #59 Dato: September 25, 2017, 19:50:52 »
Vil sådan en weiler drejebænk som min med variabel hastighed være ligeglad med at man slår den bak når den køre fremad?

Jeg har ikke turde at prøve da jeg tænker tandhjul/rem ikke har godt af at slå den direkte i bak...