Forfatter Emne: Hjælp til at lave gevind på min weiler LZ330.  (Læst 17095 gange)

Bjørn H

  • Gæst
Sv: Hjælp til at lave gevind på min weiler LZ330.
« Svar #60 Dato: September 25, 2017, 20:00:09 »
Nu kører du jo ikke 1000 o/min når du skærer gevind, skulle jeg skære et m20 med frigang ville jeg nok køre en 100 -150
og i  det område kan variatoren/udvekslingen sagtens klare
en pludselig reversering

M_Olsen

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 63
    • M Olsen facebook side
Sv: Hjælp til at lave gevind på min weiler LZ330.
« Svar #61 Dato: September 25, 2017, 22:04:12 »

næh - man slog bare bak, og trak stålet tilbage -også når man kørte op mod et bryst eller i et bundhul  -  ideen med gevinduret er, at
når der skal skæres lange gevind - kan man åbne gevindlåsen og  køre slæden tilbage manuelt - ( i det virkelige liv sætter du bare flere omdrejninger på under retur, hvis du skær lange gevind, og holder altid, altid, altid gevindlåsen lukket - så har du ikke noget gevindur & " har den nu kørt mere end en omgang?" at bekymre dig om) der er masser af mulige distraktioner for en "grøn" drejer - og det handler om at holde sine rutiner simple.
Gevindur vil jeg uden at blinke kalde en selvforskyldt komplikation 8)
Ang. Oxtoolco's video - han har forsætteren på 60 gr. men han gir' spån på tværslæden - det giver ikke mening  - når man skærer gevind med skråtstillet forsætter giver man spån på forsætteren og har tværslæden på et fast "0" - pånær når du rykker stålet ud ved afslutning af spånen: stål ud, bak - retur - under returen giver du så næste spån på forsætteren, stopper - sætter tv.slæde på "0" igen og kører næste spån - -
og altsammen med gev.låsen lukket ;)

Nu skriver jeg ikke noget om det oxtoolsco gør er rigtig eller forkert det jeg viser er en mulighed for at undgå og bare og slå bak. Men jeg kan godt se du er langt klogere end mig.

Hvad nu hvis der sidder 3-400kg i drejebænken og snurre skal man så stadig bare slå bak

Og når du har en 10hk motor der køre med 1400omdr hvor stor skal sikringen så være før du bare kan slå bak.

Desuden den måde oxtoolco slår sit gevind på er helt fint han køre det bare direkte ind da han bruger platte værktøj og drejer i et relativt blødt matiale så er det ingen problem.

M Olsen
Hvis ikke jeg kan lave det. Kan det ikke laves.
Driver et værksted på Lolland hvor jeg mest laver VAG biler har dog også drejebænk og fræser.
Drejebænk: Købing fra 1937 Fræser: Fritz Werner fra 1970.
Billeder fra værkstedet: https://www.dropbox.com/sh/hitsaxl9kuzfroh/AAANRVAPG-O3iSpbMdtMaEIRa?dl=

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2615
Sv: Hjælp til at lave gevind på min weiler LZ330.
« Svar #62 Dato: September 25, 2017, 22:35:53 »
Der er absolut intet i vejen med Oxtoolsco metode, og er det en stor bænk, man ikke bare lige kan slå i bak, er det da en rigtig fin måde.
Til fingevind køre jeg nu også bare "lige ind"
Nu har mange "youtubere" også den vane med at altid have fortsætteren på skrå, lige som de sylter emnerne ind i olie når de drejer, der er i min optik begge dele en uvane, det med fortsætteren nok fordi jeg har produktionsdrejet hvor stålholderblokken altid sad med en stift, så den ikke kunne dreje, og den os alt den olie frembringer er nok næppe sundt, og især da ikke hvis man ingen udsugning har.

Har man som jeg har en lille drejebænk, er bak metoden, vejen frem  ;D

Husk altid at skille tingene ad.

Bjørn H

  • Gæst
Sv: Hjælp til at lave gevind på min weiler LZ330.
« Svar #63 Dato: September 25, 2017, 22:43:55 »

næh - man slog bare bak, og trak stålet tilbage -også når man kørte op mod et bryst eller i et bundhul  -  ideen med gevinduret er, at
når der skal skæres lange gevind - kan man åbne gevindlåsen og  køre slæden tilbage manuelt - ( i det virkelige liv sætter du bare flere omdrejninger på under retur, hvis du skær lange gevind, og holder altid, altid, altid gevindlåsen lukket - så har du ikke noget gevindur & " har den nu kørt mere end en omgang?" at bekymre dig om) der er masser af mulige distraktioner for en "grøn" drejer - og det handler om at holde sine rutiner simple.
Gevindur vil jeg uden at blinke kalde en selvforskyldt komplikation 8)
Ang. Oxtoolco's video - han har forsætteren på 60 gr. men han gir' spån på tværslæden - det giver ikke mening  - når man skærer gevind med skråtstillet forsætter giver man spån på forsætteren og har tværslæden på et fast "0" - pånær når du rykker stålet ud ved afslutning af spånen: stål ud, bak - retur - under returen giver du så næste spån på forsætteren, stopper - sætter tv.slæde på "0" igen og kører næste spån - -
og altsammen med gev.låsen lukket ;)

Nu skriver jeg ikke noget om det oxtoolsco gør er rigtig eller forkert det jeg viser er en mulighed for at undgå og bare og slå bak. Men jeg kan godt se du er langt klogere end mig.

Hvad nu hvis der sidder 3-400kg i drejebænken og snurre skal man så stadig bare slå bak

Og når du har en 10hk motor der køre med 1400omdr hvor stor skal sikringen så være før du bare kan slå bak.

Desuden den måde oxtoolco slår sit gevind på er helt fint han køre det bare direkte ind da han bruger platte værktøj og drejer i et relativt blødt matiale så er det ingen problem.

M Olsen
nu snakker vi om en drejebænk i omtrent 130/150 mm pinolhøjde - og et specifikt spørgsmål om M20.  Ikke om 400 kg's emner.
ang. dit spørgsmål om sikringsstørrelse - jeg mener vi brugte 16 A til 7.5 KW maskiner - og slog bak under gevindskæring - hele dagen - aldrig brændt en sikring , nok også fordi maskiner i den størrelse ofte har en lamelkobling der kan håndtere belastningen 8)
min anke ang. oxtoolco er bare den sjuskede pædagogik i at vise "lige ind" gev. skæring med forsætteren vinklet. DET vil forvirre ubefæstede sjæle ! At han sikkert går og hygger sig i sit hjemmeværksted er da uomtvisteligt  - og det er da sikkert også meget sjovt at han kan bruge inch gevindur til metrisk gevindskæring.  men jeg tvivler på at du finder ret mange "old school" proffer der overhovedet ville drømme om at bruge et gevindur -

Tommy

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1794
Sv: Hjælp til at lave gevind på min weiler LZ330.
« Svar #64 Dato: September 26, 2017, 01:29:31 »
 
Nu er det jo faktisk ikke noget som "Ox" hverken anbefaler eller selv bruger. Han siger i videoen, at det kun er noget han viser, fordi en seer har gjort ham opmærksom på muligheden. Og den er jo reel nok, for M.Olsen har haft fornøjelse af den i årevis.

Og skal vi nu ikke droppe den der evindelige "strid" mellem proffer og amatører. Det er klart at mange års erfaring og 8 timer daglig ved en drejebænk, giver et håndelag og en rutine, som sikkert gør, at mange ting kan gribes anderledes an og gøres mere hensigtsmæssigt.
Netop derfor er det jo også superfint at få vendt flere muligheder, når et eller andet emne er på banen. Det kan bare ikke betale sig, at lade tonen udvikle sig. Der er ikke så mange, der tager sig sammen til at skrive herinde, og vi har "ikke råd" til at miste nogen på grund af "surhed".

Jo flere løsninger der kommer op, jo bedre kan de af os, som lejlighedsvis og for sjov bruger et par timer ved bænken, og derfor vel skal bruge sådan ca. 150 år til at opnå professionelt håndelag, jo selv fumle os frem til den metode, der giver det bedste resultat. Og hvis man gør det, man bedst kan finde ud af, og resultatet er som ønsket, så er der vel dybest set ingen metode, som er den eneste rigtige.

Og så står der med stor tyk skrift i manualen til min bænk, at jeg ikke må skifte hastighed, retning eller tilspænding, når maskinen kører, så jeg kan nære mig, kan jeg. ;) Jeg skal ikke risikere en gearkasse i et forsøg på at spille proff. ;D 8)
Heldigvis har jeg da heller ikke noget at bruge et gevindur til. :)


« Senest Redigeret: September 26, 2017, 06:03:40 af Tommy »
Mvh. Tommy
Der skriver, som kvinder taler- Lidt hurtigere end hjernen kan følge med til. ;-)

System i rodet er bedre end rod i systemet.

Hans Ingvorsen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1357
Sv: Hjælp til at lave gevind på min weiler LZ330.
« Svar #65 Dato: September 26, 2017, 14:52:29 »
Nu har du fået lavet et fint gevind. Det jeg tror at du har gjort er at fået stålet slebet på oversiden, har med ført det resultat som du er kommet frem til. Prøv at skære en tomat over med bagsiden af en kniv. Det går ikke særlig godt ? Så vender du kniven om ,så går det meget bedder. Og sådan er det også med et drejestål / gevindstål

Så syntes jeg at du skal smide det gevind ur ind under filbænken og bare glemme det. Så køre du med forsætteren på skrå og frem og bak, så har du ikke brug for mere
Der er så meget råd og vejledning, og det er så ment at gøre sig klog når man har stået det en drejebænk i 30 år. Det kan nemt blive sort snak for en nybegynder, og når de så oven i købet ikke kan blive enig, så går det da helt galt !!

Bj@rne

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 360
Sv: Hjælp til at lave gevind på min weiler LZ330.
« Svar #66 Dato: September 26, 2017, 19:15:49 »
Min har variospeed, og jeg har ikke haft problemer med at slå bak, hvis du er hurtig til at dreje fortsætterslæden ud kan du også bare stoppe den, og så bakke bagefter, alternativt slå gevindet indefra og ud, det kræver så at stålet sidder på hovedet, eller du kan lave en stålholder med snap tilbagetræk (Google the shit) 😎

Mvh