Forfatter Emne: Hjælp til at lave gevind på min weiler LZ330.  (Læst 17089 gange)

Søren

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1366
    • Frylunds Maskinforum
Sv: Hjælp til at lave gevind på min weiler LZ330.
« Svar #30 Dato: September 19, 2017, 06:56:59 »
Når du så kommer i gang med gevindplatter, så skal du nok have sat farten noget op. M20 er jo reelt en lille diameter.
Mvh Søren

Roder med (alt alt - ALT for) meget. :) Til gengæld så keder jeg mig heller aldrig. :D

Tommy

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1794
Sv: Hjælp til at lave gevind på min weiler LZ330.
« Svar #31 Dato: September 19, 2017, 10:21:16 »
Det nederste billede ligner lidt det, som jeg somme tider får, når jeg prøver at lave for store gevind, uden at give spån på fortsætteren. :-\ Jeg bruger også toolstål.

Hvor langt er dit emne? Kunne en brille måske hjælpe [quest]
Mvh. Tommy
Der skriver, som kvinder taler- Lidt hurtigere end hjernen kan følge med til. ;-)

System i rodet er bedre end rod i systemet.

RH

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1377
Sv: Hjælp til at lave gevind på min weiler LZ330.
« Svar #32 Dato: September 19, 2017, 14:05:23 »
Du har helt ret i det med forsætteren. Og det er en fejl de fleste gør de første gange. 
De tager 30° (29,x) fra forsætteren indstillet så den står ret med vangerne, men det er 30° fra vinkelret på vangerne.
Håber det giver mening

Men ja, gevindet ser godt ødelagt ud.
Det er ikke for stor spån hvis du kun tager 0.02mm. Det er ingenting.

Hvad med pinolhøjden? Er den perfekt?
45omdr er heller ikke meget

Bjørn H

  • Gæst
Sv: Hjælp til at lave gevind på min weiler LZ330.
« Svar #33 Dato: September 19, 2017, 14:40:22 »
et lige, neutralt skær (i HSS) som det du har brugt, ka' som regel kun forventes at kunne skære i messing eller automatstål.
hvis man ikke sliber det, that is - - til alm skøjtejern skal der være lidt skær på - (kilevinkel ca 50-60 gr) og så skal du ganske rigtigt køre med skråtstillet forsætter - parallelt med den ene flanke -  (det er så ENTEN 27.5 gr. ELLER 30gr - ikke noget med 29 ! )
Købte gevindplatter formodes at have den korrekte geometri til de materialer de nu er beregnet til - der kan du - når rutinen er der, køre "lige ind"
(i grove gevind  snyder du lidt med forsætteren - kører lidt sideværts så den skær 90% på forsiden - den side du ser på når du ser mod din patron)
hvis jeg var dig ville jeg lige prøve igen - med de HSS pløkker du har - at skære korte gevind i et stykke messing - lav en god, lang frigang!
Pi tegnet på tabellen betyder modulgevind - stay away! -  du skal kun se på de to tabeller - metrisk og inch-  lige over nortonkassen (den skrå "hul-række)
« Senest Redigeret: September 19, 2017, 14:53:09 af Bjørn H »

Scrallar

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 85
Sv: Hjælp til at lave gevind på min weiler LZ330.
« Svar #34 Dato: September 19, 2017, 18:08:45 »
Tak for jeres gode svar og anbefalinger  :)

Jeg skal være ærlig og sige jeg aner ikke hvilket slags metal jeg drejer i. Det var bare noget jeg havde liggende. Men det er ikke rustfri eller hærdet.
Det kunne være jeg skulle prøve med en anden stump for at se om det skulle gå lidt bedre.

Jeg har brugt pinoldok til at holde emnet i enden. Hss stålet er justeret efter bedste evne så højden passer. Men jeg har alligevel også bestilt sådan en her så jeg nemmere kan justere højde fremover. http://www.edgetechnologyproducts.com/pro-lathe-gage/



Bjørn H

  • Gæst
Sv: Hjælp til at lave gevind på min weiler LZ330.
« Svar #35 Dato: September 19, 2017, 19:30:20 »
du må sgu ikke købe sådan noget ! ;D
øjemål, et hurtigt tjek mod pinolen, et flugt over en 150 mm stålmålestok (sådan en ER obligatorisk)  - (300 hvis du er på en større D-bænk 8))
(du har din naturligvis din drejebænks centerhøjde hhv. over tværslæde og den flade del af vangen på rygraden)
SKAL det være ultra-præcist - tager du et stykke fra brokkassen og tager en spån mod center - og justerer hvis nødvendigt.



jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2615
Sv: Hjælp til at lave gevind på min weiler LZ330.
« Svar #36 Dato: September 19, 2017, 19:47:08 »
Har set på youtube, man kan bruge en stål lineal, man holder linialen ind mod emnet, og køre stålet mod linialen, står linialen lodret har man funden centerhøjden.

Jo nok ikke godt til sarte stål, som eks et gevindstål  ;D

Har ikke selv tester metoden, jeg sætter centerhøjden på øjemål i de fleste tilfælde, dog enkelte gange efter pinol, eller  centerdreje.
Husk altid at skille tingene ad.

krudt

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 147
Sv: Hjælp til at lave gevind på min weiler LZ330.
« Svar #37 Dato: September 19, 2017, 20:30:00 »
Jeg bruger sådan en du har købt til at stille højden på stålet.Har en hurtigskift så når de er justeret passer alle stålholdere kan jeg skifte uden problemer. Jeg syntes at det virker fint.
Jørgen
Jørgen Neess

Villy

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 422
Sv: Hjælp til at lave gevind på min weiler LZ330.
« Svar #38 Dato: September 19, 2017, 20:57:39 »
Helt korrekt hva bjørn og jens skriver...De har også kørt produktion og der flugter man...Brug hellere dine penge på bedre platter.... 8) 8)

RH

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1377
Sv: Hjælp til at lave gevind på min weiler LZ330.
« Svar #39 Dato: September 19, 2017, 21:03:08 »
Jeg måler altid med skydelære . Det er hurtigt overstået, og er altid i lommen jo

Scrallar

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 85
Sv: Hjælp til at lave gevind på min weiler LZ330.
« Svar #40 Dato: September 19, 2017, 23:59:16 »
Højden blev justeret mod pinolen, og ud fra mit øjemål var den i perfekt højde.
Jeg har godt set lineal metoden som Jens skriver om. Men eftersom jeg ikke har hurtigskift så jeg kan justere højden på en skrue, så magtede jeg ikke at prøve den metode da   :D

Der findes mange metoder til at finde ud af højden, men jeg var/er for doven så nu er der brugt 200kr for den edge technology dims  ;D




Hans Ingvorsen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1357
Sv: Hjælp til at lave gevind på min weiler LZ330.
« Svar #41 Dato: September 20, 2017, 10:14:33 »
Jeg bruger en stånlinial og der skal være 230 fra vange til stålspids, så har jeg højden

Hans Ingvorsen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1357
Sv: Hjælp til at lave gevind på min weiler LZ330.
« Svar #42 Dato: September 20, 2017, 23:05:07 »
Her viser jeg to små stykker værktøj som ikke er til at undvære, og kan købes for måske under 100 kr. Den ene er på 55 og den anden er på 60. Når du har fundet stål højden så holder du den ind mod emnet og køre stålet ind ,så det passer helt pressis i et af de hakker og drejer stålet så det passer. Det kan være svært at se, men så kan man lække et hvidt papir under.

Scrallar

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 85
Sv: Hjælp til at lave gevind på min weiler LZ330.
« Svar #43 Dato: September 21, 2017, 23:59:11 »
Hans Ingvorsen: Jeg har desværre kun de metal dimser på 55grader. Så jeg blev nød til at bruge dem til at sjusse mig til frem til hvor stålet skulle være.
60graders er bestilt (Koster kun 15kr på ebay).


Jeg prøvede lige at lave noget 12mm gevind med 1,75 stigning i en anden stump jeg havde liggende. Kørte med 50rpm.
Syntes stadigvæk ikke det blev helt super, men jeg ville sagtens kunne havde brugt det hvis det skulle være.




Har allerede modtaget min Edge technology dims, og mit stål sad 0,4mm for lavt som jeg ikke ved om ville havde haft nogle betydning. Jeg har ikke prøvet at dreje et nyt gevind efter højden er blevet justeret korrekt.


jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2615
Sv: Hjælp til at lave gevind på min weiler LZ330.
« Svar #44 Dato: September 22, 2017, 07:25:28 »
Nu begynder det da at ligne noget, hvis det er "skøjte-jern" du skære i, kan det være svært at få helt fint.
Tager man en del overløb (køre på samme mål, så stålet kun lige skraber) bliver det ofte bedre, køle-smøremiddel plejer også at hjælpe.
Har du mod på det, vil det nok også hjælpe at køre flere o/m.

Det kunne se ud til, at du skulle slibe dit stål oven på, så det får lidt frigang bagud.
Husk altid at skille tingene ad.