Forfatter Emne: Drejebænk - Prince?  (Læst 23201 gange)

nfoldager

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 70
Sv: Drejebænk - Prince?
« Svar #15 Dato: Februar 18, 2013, 08:48:07 »
Jeg prøvede for interessens skyld at høre, hvad ds-værktøj tager for deres Prince. De har allerede svaret: 13.800 + moms.

stef1977

  • Gæst
Sv: Drejebænk - Prince?
« Svar #16 Dato: Februar 20, 2013, 21:29:19 »
Ja den er lidt peberet samtidig kan jeg oplyse at den prince der står ved ds-værktøj vil jeg fra råde at købe til den pris da jeg har besigtiget denne da den stod ved et medicinal firma i Roskilde og vangen er fuldstændigt slidt ned ved spindel dokken kørt samme sted i mange år.

Hvis så bare prisen var lidt mindre, dengang den var til salg i Roskilde kostede denne 7500 så man kan da sige fortjenesten er stor til trods for at man påstår der er repareret en del på den :-)

stef1977

  • Gæst
Sv: Drejebænk - Prince?
« Svar #17 Dato: Februar 24, 2013, 20:29:59 »
Hermed nogle af de samlede Princer, har ydermere 3 bagved og den ene som står på gulvet er vi ved at resturere :-) En dejlig lille bænk

Vesuv fabrikken lavede 3865 stk drejebænke de drejebænke man kan se på billedet der står på skrå har serienumrene 3799+3800

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2615
Sv: Drejebænk - Prince?
« Svar #18 Dato: Februar 24, 2013, 21:01:07 »
Så denne her Venus på GG, den skulle være Dansk produceret, har det noget med Vesuv at gøre?
m.v.h. jens
Husk altid at skille tingene ad.

Dr. Metallic

  • Gæst
Sv: Drejebænk - Prince?
« Svar #19 Dato: Februar 24, 2013, 21:45:16 »
Stef - Hvad gør i ved slidte vanger?

stef1977

  • Gæst
Sv: Drejebænk - Prince?
« Svar #20 Dato: Februar 25, 2013, 22:00:18 »
Jens : Nej det har den ikke den er alt for ny  :)

Dr Metallic : Holder os fra de bænke, men det rigtigste ville være at "høvle" dem igen og så er det forklædet samt stykket der kører på vangen som også skal tilpasses bag efter.

Men processen er ikke det værd vil sige når man er så langt med en bænk der er slidst såsom den ved Ds værktøj så kan den kun bruges på hobby og til det lidt mere almene drejearbejde. men selvfølgelig kan det lade sig gøre det andet men man skal bare huske på at man tager af materialet og at slæden "synker" dybere i vangen og dermed kommer forklædet længere ned og alt andet også skal tilpasses.
Men problemet med Prince drejebænk i det hele taget Vesuv er at de bænke ikke er hærdede kun enkelte var mod merpris samt nogen af de sidste

nfoldager

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 70
Sv: Drejebænk - Prince?
« Svar #21 Dato: Februar 27, 2013, 12:43:56 »
Steffen,

De bænke ser fine ud. Det kunne være meget interessant, hvis du ville fortælle lidt om, hvad I typisk gør ved dem, når I renoverer.

Kan man i øvrigt se Vesuv-museet? Jeg synes ikke, det forekommer på turistsiderne.

Hsoe

  • Jr. Member
  • **
  • Indlæg: 24
Sv: Drejebænk - Prince?
« Svar #22 Dato: Februar 27, 2013, 16:41:55 »


Hvorfor ikke stødskrabe dem?

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2615
Sv: Drejebænk - Prince?
« Svar #23 Dato: Februar 27, 2013, 17:06:18 »
Som regel er vangerne slidt, hvor hovenslæden køre mest, lige uden for trekloer.
Skulle man skrabe vangerne, skal man fjerne meget materiale, for at hele vangen kommer i nivue med den slidte del, og skrabning af vanger, er en utrolig tidskrævende disciplin, og stor erfaring i skrabning.

Det ideelle ville jo være at få vangerne sleben, og så krydsskrabe så der bliver plads til en oliefilm.

Dengang   Danish machine Company a/s Åbyhøj eksisterede, mener jeg man kunne få sleben vanger, på slidte værktøjsmaskiner der.
Men om det er muligt at finde nogen, der kan gøre det i dag ved jeg ikke.

mvh jens
Husk altid at skille tingene ad.

Hsoe

  • Jr. Member
  • **
  • Indlæg: 24
Sv: Drejebænk - Prince?
« Svar #24 Dato: Februar 27, 2013, 17:16:07 »

Ja  naurligvis, er sliddet nærmest centrer patronen, men et stykke tålmodieheds
arbejde.

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2615
Sv: Drejebænk - Prince?
« Svar #25 Dato: Februar 27, 2013, 17:50:55 »
Jeg tror det på det nærmeste er en umulig opgave, at skrabe vangerne på en slidt bænk. Selv om det så kun var 2/10 mm der skulle skrabes af , ville det nok ikke være muligt, at lave det så vangerne er rette/plane inden for eks. 1/100 mm.
Og er det en drejebænk med hærdede vanger, bliver udfordringen jo ikke mindre.

mvh jens
Husk altid at skille tingene ad.

Hsoe

  • Jr. Member
  • **
  • Indlæg: 24
Sv: Drejebænk - Prince?
« Svar #26 Dato: Februar 27, 2013, 17:57:14 »

Jeg har prøvet det, det krævede kun frigørelse af slæden, ingen transport kun tålmodighed og pariserblåt. naturligvis bliver bænken ikke ny, men til hobby brug er det vel OK?

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2615
Sv: Drejebænk - Prince?
« Svar #27 Dato: Februar 27, 2013, 18:39:29 »
Ja til hobby brug, gør det jo ikke så meget, og kan man rette lidt op, ved at krydsskrabe er det jo fint.

Hvad er det rigtige værktøj egentlig, til at finde de høje punkter?
På mit tidligere arbejde, brugte vi en støbejerns retteskinne, men er ikke helt sikker på det var den autoriserede udgave. Vi brugte dog kun at skrabe kiler, som var slebne næsten på mål, og så lige fik det sidste med en gang skrabning.

mvh jens
Husk altid at skille tingene ad.

stef1977

  • Gæst
Sv: Drejebænk - Prince?
« Svar #28 Dato: Februar 27, 2013, 18:52:12 »
Det er ikke et museum der er officelt derfor ej heller i brochurer men kan kontaktes på 40224078 for nærmere Info og museum og museum vi har historien og samlet det bedste og renoveret det med originale dele og har en del prospekterer over disse bænke de har lavet i historien men klart har vi ikke alle typer udstillede da dette er pladskrævende.

Hsoe

  • Jr. Member
  • **
  • Indlæg: 24
Sv: Drejebænk - Prince?
« Svar #29 Dato: Februar 27, 2013, 19:34:35 »

Pariserblåt, ved at køre slæden henover, bliver blækket  bliver slidt af på de høje punkter, der skraber man af, gentages x antal gange, så længe man har tålmodighed, til man er tifreds.