Forfatter Emne: motor med 2 hastigheder  (Læst 59750 gange)

Svend Loksø

  • Gæst
Sv: motor med 2 hastigheder
« Svar #45 Dato: Januar 24, 2013, 23:30:31 »
Måske at man skulle overveje Frekvensomformer.

Kan den køre motoren op med 50% så kunne den jo bare køre på trin 1.
Det ser ud til at de koster noget mere hvis den skal klare 6 kw.
Ca. 4000 og brugt så vil de jo have det halve.

svend loksø

ErlingSj

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 762
Sv: motor med 2 hastigheder
« Svar #46 Dato: Januar 25, 2013, 15:00:53 »
Hvis din motor blot skal have strøm i enten det ene eller andet kabel, kan du så ikke bare sætte en to-trinns kontakt på?
Jeg har en rundsav med en 5HK motor som startes i stjerne og skiftes over til trekant. Du må tilsvarende kunne starte på 900 og skifte over til 1400 omdr. Startstrømmen falder jo hurtigt når omdrejningerne stiger.

Svend Loksø

  • Gæst
Sv: motor med 2 hastigheder
« Svar #47 Dato: Januar 25, 2013, 16:56:57 »
Til ErlingSj

Nu er jeg jo ikke elektriker og derfor er jeg glad for alle kommentare.
Men der står jo Y/Y på type skiltet og hvis der er noget jeg ved om
motorer og el installationer så er det at man skal lave det rigtigt.
Har sat tonsvis af motorer til men altid midlertidige (prøvestand).
Men aldrig haft fingre i en med 2 motorer indbygget.

mvh.

svend loksø

ErlingSj

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 762
Sv: motor med 2 hastigheder
« Svar #48 Dato: Januar 25, 2013, 17:24:51 »
Jeg mener ikke, at du skal bruge en stjerne-trekant kontakt. Der findes omskiftere, som kan skifte en motors retning, det er sådan en jeg tænker på. Du behøver jo ikke at vende den som tiltænkt, men kan forbinde de to kabler, så de får motoren til at køre i samme retning. Min søjleboremaskine har sådan en omskifter, så de findes. Du skal ende med start på 900 (i trekantkobling) og fortsættelse på 1400 omdr (også i trekant).
Det her er blot en ide, og den eneste grund til at jeg foreslår det er, at du konsekvent omtaler motoren som om den har to motorer (sæt viklinger) indbygget. Det har en Dahlander-motor ikke, hver vikling kan bare ses som en hel eller to halve viklinger:
http://collections.infocollections.org/ukedu/en/d/Jgtz021e/6.4.2.html
Det her er ikke en kvalificeret vejledning, det er blot en ide til overvejelse.

Svend Loksø

  • Gæst
Sv: motor med 2 hastigheder
« Svar #49 Dato: Januar 25, 2013, 17:42:20 »
Jo jeg tror ikke det er en Dahlander-motor , men 2 motorer i en.

svend loksø

ibot

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 227
Sv: motor med 2 hastigheder
« Svar #50 Dato: Januar 25, 2013, 22:22:19 »

Svend Loksø

  • Gæst
Sv: motor med 2 hastigheder
« Svar #51 Dato: Januar 26, 2013, 00:16:47 »
ibot

ikke næsten. Det er den

svend loksø

ErlingSj

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 762
Sv: motor med 2 hastigheder
« Svar #52 Dato: Januar 26, 2013, 04:33:04 »
Uanset softstarter, frekvensomformer eller ej, så skal du have en omskifter, som kan skifte mellem de to sæt viklinger.
Når du har sådan en monteret, kan du starte den på 900 omdr. og derefter skifte den over på 1450 omdr. Det giver en langt lavere startstrøm fra de 900 til 1450 end der er fra 0 til 1450, muligvis tilstrækkeligt meget mindre til at du ikke skal have større sikringer.
Problemet er at få sat de tre faser korrekt på de to kabler, så du ikke kommer til at starte de to sæt i hver sin retning.

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2615
Sv: motor med 2 hastigheder
« Svar #53 Dato: Januar 26, 2013, 12:02:15 »
Pâ min tidligere drejebænk, havde jeg også, en motor, med to hastigheder, med særskilte vikinger.
Jeg lavede en relæ styring, med høj/lav hastighed, samt stop, frem, og bak.
Det kræver 4 relæer, og et par drejeknapper, samt 2 stk motorværn.
Husk altid at skille tingene ad.

Max

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 573
    • Sandcastle
Sv: motor med 2 hastigheder
« Svar #54 Dato: Januar 26, 2013, 12:10:24 »
Det er vidst også en god ide at lave noget kredsløb der sikre at den står stille når man vil reversere den.

ErlingSj

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 762
Sv: motor med 2 hastigheder
« Svar #55 Dato: Januar 28, 2013, 22:15:22 »
Svend, når du allerede har 16A sikringer må du have 2.5 mm² ledninger. De kan lovligt klare en 40A forsikring. (1.5 mm² klarer kun 13A lovligt).
Din motor er stjernekoblet, hvilket vil sige, at den har en statstrøm på ~ 2*driftstrømmen eller 24.8 A. Med en 25A sikring kan du starte den direkte. Få en elektriker til at se på det.
Du kan jo i værkstedet sætte en 16A gruppe op parallelt med maskinen, og så koble de andre maskiner på den.

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2615
Sv: motor med 2 hastigheder
« Svar #56 Dato: Januar 28, 2013, 22:57:24 »
Med 2.5 mm2 må man max trække 16 ampere

Jeg havde på et tidspunkt fat i elektrikeren, om jeg måtte sætte 20 ampere sikringer i, den gik ikke, 20 ampere sikringer kræver 4.0 mm2 ledninger.

mvh jens
Husk altid at skille tingene ad.

Svend Loksø

  • Gæst
Sv: motor med 2 hastigheder
« Svar #57 Dato: Januar 28, 2013, 23:49:28 »
Har været lidt nede den sidste uge, så så jeg håndbold søndag men så gik jeg også i seng.
Nu er det blevet mildere og jeg kan være i garagen uden 2 blæsere igang de koster 8 kw
20 kr. i timen det bliver jo hurtigt dyrere end den motor.

Men har været igang idag drejebænk skal flyttes væk fra vægen/motorophæng skal laves om
remskive justeres det er heldigvis en tapper-look.

Motor bliver i første omgang monteret og så prøver jeg på trin 1
det kan jo være det er nok hastighed til mig trækkræften er jo så rigelig.
Har en af de små eltavler så det var måste en ide at få det lavet nu.

Har kontaktet el mand han går i orange farvet tøj/kikker ved lejlighed(forhåbentlig snart).

svend loksø

ErlingSj

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 762
Sv: motor med 2 hastigheder
« Svar #58 Dato: Januar 29, 2013, 02:45:22 »
Med 2.5 mm2 må man max trække 16 ampere
fra stærkstrømsregulativet:
https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=25862
søg: A.523.8 Installationsmåder
Den tilladte belastning afhænger af varmeforholdene, men med mindre Svend har ført kablerne gennem isoleringsmateriale må 2.5 mm² kabler trække 20-25A kontinuerligt.
Ved 20° kan man multiplicere strømmen med 1,12, og nå op på 28A.
Den kontinuerlige belastning på motoren er "kun" 12.4A, startstrømmen varer ikke længe nok til at varme kablerne kritisk op.
Jeg har haft en elektriker til at lægge et 2.5 mm² kabel ud til værkstedet med en 25A sikring foran. Det var dog lidt specielt, fordi kablet var nedgravet og dermed godt kølet og uden risiko for at antænde noget ved overopvarmning.
Men det bliver interessant at høre hvad den orange mand siger til det.


Zenofexxx

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 40
Sv: motor med 2 hastigheder
« Svar #59 Dato: Januar 29, 2013, 09:18:37 »
Med 2.5 mm2 må man max trække 16 ampere
fra stærkstrømsregulativet:
https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=25862
søg: A.523.8 Installationsmåder
Den tilladte belastning afhænger af varmeforholdene, men med mindre Svend har ført kablerne gennem isoleringsmateriale må 2.5 mm² kabler trække 20-25A kontinuerligt.
Ved 20° kan man multiplicere strømmen med 1,12, og nå op på 28A.
Den kontinuerlige belastning på motoren er "kun" 12.4A, startstrømmen varer ikke længe nok til at varme kablerne kritisk op.
Jeg har haft en elektriker til at lægge et 2.5 mm² kabel ud til værkstedet med en 25A sikring foran. Det var dog lidt specielt, fordi kablet var nedgravet og dermed godt kølet og uden risiko for at antænde noget ved overopvarmning.
Men det bliver interessant at høre hvad den orange mand siger til det.


Hej Erling.
På side 2 i denne post kan du se hvilke ledninger der må bruge til hvilke strømme.
Et 2.5mm^2 kabel må trække 17.5 A kontinuerligt, og der er hvad der anbefales, hermed ikke sagt at det ikke kan håndtere mere, men ville ikke være klogt, hvis man ikke ved 100 procent hvad man har med et gøre, og det glæder også elektrikere.

Hvis du man tager chancen, og montere 20A sikringer, kan motoren godt startes direkte (se skema på side 2) En 20 A sikring tillader, med en startstrøm på 80 A, en opstartstid på ca 4 sek, det bruge være nok i dit tilfælde. :) 
Udd: Klejnsmed samt Maskiningeniør