Forfatter Emne: motor med 2 hastigheder  (Læst 59311 gange)

Svend Loksø

  • Gæst
Sv: motor med 2 hastigheder
« Svar #30 Dato: Januar 23, 2013, 00:47:01 »
Det er så de store 16 amp. sikringer jeg har.

Men tror nok at jeg er nød til at bide i det sure æble hvis jeg vil have trin 2 med,
så hedder det nok en softstarter, der er for mange hk i de 50kg.  ;D
men så skal man heller ikke bekymre sig om at motoren bliver overbelastet.

Det er kun penge pungen, men det er ikke et problem for os pensionister
vi vil bare ikke ret gerne af med dem.  ;)

svend loksø

Palle

  • Gæst
Sv: motor med 2 hastigheder
« Svar #31 Dato: Januar 23, 2013, 00:53:09 »
Jeg ville nu være noget bekymret over, om maskinen i det hele taget kan tåle at køre med den motor?
Hvis den oprindeligt har været udstyret med en 2 hestes, så tror jeg ikke, at den kan klare 8 af slagsen uden at blive vredet i stykker.

Svend Loksø

  • Gæst
Sv: motor med 2 hastigheder
« Svar #32 Dato: Januar 23, 2013, 00:57:05 »
Tak for det Zenofexxx

Der er stadig mugligheder

Vi skev samtidigt men det ændre nok ikke slut resultatet
må hellere gå lidt i tænkeboks.

svend loksø

Zenofexxx

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 40
Sv: motor med 2 hastigheder
« Svar #33 Dato: Januar 23, 2013, 01:01:16 »
Jeg ville nu være noget bekymret over, om maskinen i det hele taget kan tåle at køre med den motor?
Hvis den oprindeligt har været udstyret med en 2 hestes, så tror jeg ikke, at den kan klare 8 af slagsen uden at blive vredet i stykker.
Det løser han meget nemt, det er bare justere på hans motorværn, som han selvfølgelig har monteret, så den ikke kan trække for meget, da den så slår fra. Husk en softstarter "behøver ikke" har beskytte din motor, dit motorværn beskytter din motor! :)
Udd: Klejnsmed samt Maskiningeniør

Svend Loksø

  • Gæst
Sv: motor med 2 hastigheder
« Svar #34 Dato: Januar 23, 2013, 01:18:03 »
Ingen problemer Palle det er en harrison  :o

kan du køre dit drejestål ind i trekloen det er lige meget om det er tilspænding eller gevind
harrison er sikret med en skridkobling ved indgang af gear kasse
det samme på tilspændingen, så det skal bare være justeret rigtigt.

Så kan den motor starte og rykke alt det den vil.

mvh.
svend loksø

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2615
Sv: motor med 2 hastigheder
« Svar #35 Dato: Januar 23, 2013, 06:46:04 »
Prøv i første omgang at få fat på nogle træge sikringer, måske det kan afhjælpe problemet.

Jeg ville kikke efter en frekvensomformer, i stedet for en softstarter.
Har man lidt tålmodighed, kan man finde en frekvensomformer til rimelige penge...
Dels kan den lave en mere blid opstart end en softstarter, og ikke mindst du får trinløs hastighed på din drejebænk.

Dog er det ikke ligegyldig hvilken frekvensomformer det er, nogle er beregnet til pumper og ventilatore, det er min erfaring de ikke trækker så godt under 50 hz.

Jeg har en Danfoss vlt 2800 frekvensomformer på min Boxford, den giver rigtig godt træk helt nede fra nogle få o/m
Jeg har en 1.5 kw 900 o/m motor på, jeg regulere hastigheden på motoren fra 0 - 3150 o/m, der er gearing til drejebænken, så den køre max 1450 o/m (jeg kunne godt køre stærkere, men bænken. og især nortongearkassen er ikke bygget til større hastigheder.)
(køre man meget langsomt, i lang tid med en elmotor, kan det være nødvendigt, med extern køleblæser, det har dog ikke været nødvendigt for mig.)
mvh jens
Husk altid at skille tingene ad.

Svend Loksø

  • Gæst
Sv: motor med 2 hastigheder
« Svar #36 Dato: Januar 23, 2013, 11:47:26 »
Hej Jens
Som du nok kan forstå, så vil jeg gerne væk fra toolbits,står midt i vadestedet

plattestål, kræver stor diameter, så kører det godt, men mit ynglings stål
vendbar/negativ firkant platte der er trykket lidt skæv virker ikke rigtigt
når jeg skal hen over enderne, så er omdr. for lille.
Så må køre med tools på de små diameter.

Vis man tænker 1000 eller 1200 omdr. på trekloen hvor stor en % del kører du
så på den højeste hastighed.
Du har jo samme problem som mig med norton den er ikke beregnet til at køre så stærkt.
Eller gearing på norton er for høj, men det er jo dejligt ved gevindskæring
jeg skal kun skifte tandhjul ved stigningen på 1,75 m.m.

svend loksø


jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2615
Sv: motor med 2 hastigheder
« Svar #37 Dato: Januar 23, 2013, 16:43:20 »
På min Boxford er der en fast gearing fra motor til spindel, så når motoren køre 3150 o/m køre spindelen 1450 o/m.
Det bruger jeg til 95% af alt det jeg drejer, og regulere så hastigheden på Vlt'en.
Når man plandrejer større emner, er det nemt at øge hastigheden trinløst som man nærmer sig centrum.

Der er så en tandhjulsgearing i spindelen, så når den er koblet ind, og motoren køre 3150 o/m køre spindelen ca 400 o/m, så kan den virkelig tage fat.

Det må jo være en CNMG platte du har, det er en god stærk platte, som dog ikke er så velegnet til de helt små diametre. Hvilken næseradius bruger du? Til små diametre vil en R 0.4 være passende, nu findes der jo et utal af forskellige spåndbryder typer, og ikke alle er lige velegnet.
( jeg bruger også CNMG platter, men kun til lidt grovere bearbejdning.)

Jeg bruger mest DCMT som er en posetiv platte. anvender ofte nogle Mitsubishi nx 99, det er ikke hårdmetal, men aluminiumscarbid, det er lidt en mellemting mellem toolbits og hårdmetal, de tåler ikke så høje skærehastigheder max. 150 m/s og skære fint helt under 50 m/s
Jeg ved ikke om de stadig kan købes.
Men med hårdmetal platter i Dcmt, har jeg heller ikke problemer med de små diametre, selvom min max o/m er 1450.
mvh jens
« Senest Redigeret: Januar 23, 2013, 16:44:56 af jens »
Husk altid at skille tingene ad.

Svend Loksø

  • Gæst
Sv: motor med 2 hastigheder
« Svar #38 Dato: Januar 23, 2013, 17:34:07 »
hej jens

cnmg r8, det rykker noget af
tcmt  r4 den spiller også godt
tpun  r8 den er jeg glad for, hvis den har noget at arbejde med
har også en masse andet skrammel

Fik ikke helt fat det med dine omdr.
kører du meget ved max hastighed (1450 omdr. ).

svend loksø



 
 

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2615
Sv: motor med 2 hastigheder
« Svar #39 Dato: Januar 23, 2013, 18:31:12 »
Med næsten 25 år som produktionsdrejer, har jeg min lyst styret med at køre voldsomme o/m og spåndybder.
Så jeg køre ikke ret meget på max o/m, men en del på omkring de 1000 o/m, og sjældent over 1½mm i spåndybde (3 mm på diameter)

Dog køre jeg også lidt langsomt især ved skrubdrejning, for at begrænse den efterfølgende oprydning.
Nu afhænger hastigheden jo, af diameteren der drejes på.
Nu har jeg drejet i så mange år, at det ligger på rygraden med skæremeterne, så jeg justere o/m til det ser passende ud.

Når du har en holder til trekantede platter, er TPMR også rigtig gode til de små diametre.
mvh jens
« Senest Redigeret: Januar 23, 2013, 18:34:33 af jens »
Husk altid at skille tingene ad.

Svend Loksø

  • Gæst
Sv: motor med 2 hastigheder
« Svar #40 Dato: Januar 23, 2013, 20:28:18 »
Nå jens det var det rigtige svar tak for det

Nu har jeg den alm. stålholder og det vil jeg ikke ændre på
men vil have 3 af mine 16 m.m. plattestål til at sidde permanent
cnmg m.vende/negativ (langs/ende drej)
trekant platte en til at lave lige bryst og så den med skrå flade
den sidste plads skal bruges til udbore stål tools/stikstål/gevind
så er jeg fri for det skiften stål og er det nødvendigt så er det nemt da
de 3 stk 16 m.m. passer i højden.

Spåntykkelse hvorfor er det sådan, det meste af det jeg drejer bliver der sat 1,5 eller 1m.m. spån

mvh.
svend loksø

ErlingSj

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 762
Sv: motor med 2 hastigheder
« Svar #41 Dato: Januar 23, 2013, 22:21:31 »
Jeg har en 1.5 kw 900 o/m motor på, jeg regulere hastigheden på motoren fra 0 - 3150 o/m,
Det vil sige, at du kører op på 175 Hz. Kan motoren holde til det?

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2615
Sv: motor med 2 hastigheder
« Svar #42 Dato: Januar 23, 2013, 22:55:01 »
Jeg har en 1.5 kw 900 o/m motor på, jeg regulere hastigheden på motoren fra 0 - 3150 o/m,
Det vil sige, at du kører op på 175 Hz. Kan motoren holde til det?

Ja jeg køre op til 175 hz, det holder motoren fint til, og lyder også ok.
Jeg har også prøvet at køre den op på 250 hz, her lyder motoren stadigvæk ok, men jeg tror ikke det er sundt for nortongearkassen at spindelen køre 2000 o/m,den er såvidt jeg lige husker født til at køre 1350 o/m som max. Så jeg vil ikke over de 1450 o/m den kan køre nu.
(Frekvensomformeren kan køre helt op til 1000 hz, men har begrænset den til 175 hz)

mvh jens
« Senest Redigeret: Januar 23, 2013, 22:59:44 af jens »
Husk altid at skille tingene ad.

Max

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 573
    • Sandcastle
Sv: motor med 2 hastigheder
« Svar #43 Dato: Januar 24, 2013, 08:01:42 »
Jeg har bygget masser af maskiner med almindelige normmotore som køre mellem 16 Hz og 190 Hz og en del af dem har vel kørt over 20 år efterhånden uden problemer. Min opfattelse at der er større problemer ved at køre lav hastighed end ved høj hastighed da kølingens effektivitet falder markant når man kommer under 50 Hz.

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2615
Sv: motor med 2 hastigheder
« Svar #44 Dato: Januar 24, 2013, 13:40:49 »
Ja kommer man ret meget under de 50 hz, vil externkøling nok være en fordel, men det er jo bare at finde en passende blæser.
Jeg har nu ikke haft problemer, med at motoren bliver varm, når jeg køre under 50 hz.
Men har haft problemer med at kileremmen, ikke rigtig kan overføre kræfterne ved de helt lave o/m, det er dog storset løst ved at bruge lidt Belt dressing.

mvh jens
Husk altid at skille tingene ad.