Forfatter Emne: Tilslutning af maskine...  (Læst 11247 gange)

kimjo

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 108
Tilslutning af maskine...
« Dato: November 25, 2012, 17:30:09 »
Nå...

Jeg har fået købt mig et 7,5KW spånsug til værkstedet og så langt så godt. Jeg skal nu til at sætte strøm til det. Der er et motorværn på maskinen og der skal jeg så tilslutte min ledning.
På motorværnet er der markeret: L1, L2, L3 og NO. L1-L3 er jeg med på. Men hvad med NO ? Er det nul eller skal nullen ikke bruges i sådan en sag ?

På forhånd tak for hjælpen :)

Kim

Max

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 573
    • Sandcastle
Sv: Tilslutning af maskine...
« Svar #1 Dato: November 25, 2012, 18:52:56 »
Det er hjælpekontakten i relæet, den er af den åbne type, altså Normaly Open, den bruges til at lave selvhold med.

kimjo

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 108
Sv: Tilslutning af maskine...
« Svar #2 Dato: November 25, 2012, 19:17:32 »
Det er hjælpekontakten i relæet, den er af den åbne type, altså Normaly Open, den bruges til at lave selvhold med.


Vil det sige at "nul" ikke skal forbindes ?

Søren

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1366
    • Frylunds Maskinforum
Sv: Tilslutning af maskine...
« Svar #3 Dato: November 25, 2012, 20:17:30 »
Hvis det er en kraftmotor, og det må det jo være med 7.5 kw, så skal nullen ikke med. Det er kun hvis du skal bruge 230 volt på maskinen, så er den nødvendig. Det får du jo imellem den ene af faserne, og nullen.

Mvh
Søren
Mvh Søren

Roder med (alt alt - ALT for) meget. :) Til gengæld så keder jeg mig heller aldrig. :D

Max

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 573
    • Sandcastle
Sv: Tilslutning af maskine...
« Svar #4 Dato: November 25, 2012, 20:18:47 »
Det kommer an på hvordan det hele er koblet op. Kontakten skal bruges til selvhold på relæet, tænd kontakten skal sættes over den og nødstoppet skal så sættes i serie med den. Start er en NO kontakt også, nødstop er en NC (Normaly Closed) kontakt. Det hele skal så drives af en spænding der passer til spolen. Hvis spolen er 230VAC, ja så skal du bruge nul og en af faserne for at få 230VAC. Mellem fase og nul er der jo 230VAC, mellem faserne 400VAC. Hvis der kun er en motor i spånsuget, ja så er den højest sansynlig stjernekoblet, og så er der ingen brug for nul, men kun 3 faser.
Men du skulle måske overveje at ofre de håndøre det koster at få en elektrikker ud og tilslutte den, så bliver det lavet rigtigt.

kimjo

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 108
Sv: Tilslutning af maskine...
« Svar #5 Dato: November 25, 2012, 21:25:30 »
Tak for svar.

Jeg er kommet så langt at maskinen kører på de tre faser (uden nul). Start knappen virker, men stop knappen duer ikke... (Stop knappen er den blå)

Det skal siges at da jeg fik maskinen (med ledning tilsluttet) brændte den sikringer. Derfor kiggede jeg ind i maven på relæboxen og så at nul var tilsluttet "NO". Det lugtede en smule brændt, men ikke nok til at jeg er sikker på at der er sket noget.

Kan "nul" tilslutningen på "NO" gøre at "stop" systemet er gået itu ?

Kim

« Senest Redigeret: November 25, 2012, 21:28:00 af kimjo »