Forfatter Emne: Punktsvejser forsøg, lavet af elsvejser  (Læst 68089 gange)

Max

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 573
    • Sandcastle
Sv: Punktsvejser forsøg, lavet af elsvejser
« Svar #60 Dato: November 11, 2012, 20:03:34 »
Jeg ved ikke om den kan presse nok, lige når det drejer sig op presning af polsko, ja der drejer det sig altså om koldsvejsning, materialet skal altså presses lige til flydegrænsen og det er vidst temlig store kræfter der er på spil.
At man skal koldsvejse det sammen skyldes at man ønsker at gøre termineringen gastæt, der mo ikke kunne snige sig molekyler ind mellem de to materialer, kabel og polsko.

ksor

  • Gæst
Sv: Punktsvejser forsøg, lavet af elsvejser
« Svar #61 Dato: November 11, 2012, 20:16:40 »
Jeg ved ikke om den kan presse nok, lige når det drejer sig op presning af polsko, ja der drejer det sig altså om koldsvejsning, materialet skal altså presses lige til flydegrænsen og det er vidst temlig store kræfter der er på spil.
At man skal koldsvejse det sammen skyldes at man ønsker at gøre termineringen gastæt, der mo ikke kunne snige sig molekyler ind mellem de to materialer, kabel og polsko.


Ja, det er måske nok idealet, men tror du virkelig, at der forekommer næsten flydning i den proces ?????

Jeg vil synes de 8mm hul i 4mm fladjern - trykmæssigt - er sammenligneligt med det at krympe den kabelsko - der skal selvfølgelig lige laves det lille stykke værktøj, men det er da hurtigt overstået, så en test kunne laves.

Det er ikke nogen fordel efterfølgende at lodde eller ... hva' ?


Lars Mikkelsen

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 51
Sv: Punktsvejser forsøg, lavet af elsvejser
« Svar #62 Dato: November 11, 2012, 20:21:47 »
Det er ikke nogen fordel efterfølgende at lodde eller ... hva' ?

Jeg sad netop og tænkte på det samme, er der en speciel grund til at i ikke lodder det??

ksor

  • Gæst
Sv: Punktsvejser forsøg, lavet af elsvejser
« Svar #63 Dato: November 11, 2012, 20:41:35 »
Jeg sad netop og tænkte på det samme, er der en speciel grund til at i ikke lodder det??

Det er vist noget med OVERGANGEN mellem de forskellige metaller, som sammen med den store strømstyrke er "problemet", men jeg har ikke en dybere forklaring ... så det kan ligeså godt være løgn  ;D

Max

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 573
    • Sandcastle
Sv: Punktsvejser forsøg, lavet af elsvejser
« Svar #64 Dato: November 11, 2012, 20:56:27 »
En lodning vil have en meget større modstand end presningen, den vil blive varm under brug og der er stor risiko for at den vil falde fra hinanden ved de strømme vi taler om her.

Ps: og husk aldrig at presse på en ledning der er fortinnet, tinnet flyder nemlig med tiden og presset forsvinder, det gælder også ledninger i kronmuffer og den slags. Man må heller ikke sno ledninger der skal presses på, trådene skal ligge parralelle i terminalen.
« Senest Redigeret: November 11, 2012, 21:01:37 af Max »

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2615
Sv: Punktsvejser forsøg, lavet af elsvejser
« Svar #65 Dato: November 11, 2012, 21:42:28 »
Ja, det er sådan man skal lave dem !

Jeg må kunne lave tilsvarende med min dejlige manuelle standser (tror du ikke Max ?) Den kan lave et 8mm hul i 4mm fladjern - så må den også kunne krympe sådan nogle polsko. (Min hydrauliske presse er desværre langt fra færdig !)

Jens, hvor stort er hullet i polskoen 8mm eller ..hva' ?


Hullet er ø9,5 mm før pres, (startede med et ø9,0 mm men så kunne ledningen ikke går i) polskoen er ø13mm udvendigt, før press, og 11 mm efter.

Max
Jeg var ikke opmærksom på at ledningerne ikke måtte snoes, det husker jeg næste gang.

mvh jens
Husk altid at skille tingene ad.

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2615
Sv: Punktsvejser forsøg, lavet af elsvejser
« Svar #66 Dato: November 13, 2012, 22:57:54 »
Nu prøvede jeg at lave en sekundær viklíng i 10mm alu, den er 37 mm høj hvor den går gennem kernen, så det bliver 370 mm2
Som belastning brugte jeg 4 stk 6mm2 ledning, som er paralelkoblet, for at kunne måle ampere ydelsen, den lagde på godt 500 ampere pr ledning, så det giver jo 2000 ampere. Spændingen var på 0,5 volt.

Så nu skal der fræses 2 - 3 stk mere, som skal serie forbindes, så må vi se hvad det kan prestere.
mvh jens
« Senest Redigeret: November 13, 2012, 23:02:59 af jens »
Husk altid at skille tingene ad.

Max

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 573
    • Sandcastle
Sv: Punktsvejser forsøg, lavet af elsvejser
« Svar #67 Dato: November 13, 2012, 23:43:56 »
Hej Jens

Jeg er simpelthen imponeret over den opfindsomhed du udviser, lave trafovikling af en 10 mm. aluplade, hvem tænker lige på det.

ErlingSj

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 762
Sv: Punktsvejser forsøg, lavet af elsvejser
« Svar #68 Dato: November 14, 2012, 02:26:04 »
Her du prøvet at punktsvejse med de 0.5V og 2kA?
Hvis du skal serieforbinde to plader, skal den nederste arm på plade 1 forbindes med den øverste på plade 2. Hvordan vil du lave det zigzag, og hvordan vil du samle stumperne?

Du kan evt. overveje at fræse et zigzag-spor i en vermaculite-plade og smelte alu direkte ned i hullet. Det kræver ikke så meget varme, da det materiale, der smelter, ikke kan slippe af med varmen. Formen kan kun bruges en gang, og overfladen bliver ru, så der skal efterbehandles.

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2615
Sv: Punktsvejser forsøg, lavet af elsvejser
« Svar #69 Dato: November 14, 2012, 06:35:42 »
Jeg har tænkt over, hvordan jeg skal forbinde enderne, de stikker rigeligt igennem, så jeg kan godt fræse den lidt tyndere, uden at gå under de 370 mm2 som "viklingerne" har, så der kan blive plads til en forkrøblet laske.Jeg bliver så nødt til at skrue, eller nitte den sammen.
mvh jens
tegning set ind fra enden af.
Husk altid at skille tingene ad.

ErlingSj

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 762
Sv: Punktsvejser forsøg, lavet af elsvejser
« Svar #70 Dato: November 14, 2012, 12:43:40 »
Har du prøvet om de 0,5V er tilstrækkeligt til at svejse med?
Alt andet lige vil det jo være lettere at parallelkoble to eller tre lag, hvis det giver nok.

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2615
Sv: Punktsvejser forsøg, lavet af elsvejser
« Svar #71 Dato: November 14, 2012, 15:04:44 »
Ja jeg prøvede, men havde kun lige, 2 stk 50mm2 kabler a 1,3 meter.
Det virkede ikke, der var alt for meget spændingsfald i kablerne.

Men får jeg lavet nogle ortenlige arme, med ca samme kvadrat som viklingerne, kunne de jo være det vil virke.
Og det var jo unægtelig noget nemmere at paralel koble "viklingerne"

mvh jens
Husk altid at skille tingene ad.

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2615
Sv: Punktsvejser forsøg, lavet af elsvejser
« Svar #72 Dato: November 17, 2012, 12:26:42 »
Alu pladerne til sekundær viklingerne, er foreløbelig lagt på hylden.

Jeg fandt nogle kobber vinkler i 10 x 60 mm, dem har jeg varmet op og rettet ud, og savet midt over, og fræst rene, så jeg nu har nogle stænger på 9 x 27 mm.
Der er skruet sammen, så der er to sekundær viklinger i serie.
Det ser ud til at fungere, nu er det nok på tide, at få lavet en tidsstyring, samt en ortenlig klemmetang. (tidsstyringen bliver nok et tidsrelæ, samt et stort 3 polet relæ, som er på lager)
Foreløbelig forsøg, med "poler" af 2,5x40 mm kobberplade, som bestemt ikke er optimalt, men for at undgå lange kabler, med deraf følgende spændingsfald.

Et forsøg med 1+1 mm rustfast, var ikke nem at styre, den brænde nemt igennem pladerne. (tidsstyring påkrævet)
Så prøvede jeg med 2+2 mm plader, det gik rimeligt, de intermistiske forhold taget i betragtning.
Og nej i får ikke billeder af prøveopstillingen, den er ikke egnet til det offentlige rum. ;D

Billede med 2+2 mm plader, første punkt fik ikke nok varme, og slap for nemt.
mvh jens
« Senest Redigeret: November 17, 2012, 12:31:44 af jens »
Husk altid at skille tingene ad.

ErlingSj

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 762
Sv: Punktsvejser forsøg, lavet af elsvejser
« Svar #73 Dato: November 17, 2012, 14:21:56 »
Der er skruet sammen, så der er to sekundær viklinger i serie.
Billede?
Har du lavet kobberskruer? Det vil nok være den ideelle løsning på det sted.

ksor

  • Gæst
Sv: Punktsvejser forsøg, lavet af elsvejser
« Svar #74 Dato: November 17, 2012, 14:40:08 »
Der er skruet sammen, så der er to sekundær viklinger i serie.
Billede?
Har du lavet kobberskruer? Det vil nok være den ideelle løsning på det sted.

Det allerbedste ville jo være ... at punktsvejse ... nåh, nej, den skal jo først laves  ::)