Forfatter Emne: Punktsvejser forsøg, lavet af elsvejser  (Læst 68122 gange)

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2615
Sv: Punktsvejser forsøg, lavet af elsvejser
« Svar #45 Dato: November 06, 2012, 22:36:52 »
Jeg tror nu ikke alu viklingerne, bliver den endelige løsning.
Jeg har lidt 2,5 mm kobberplade, som jeg går og spekulere lidt i at bruge, som sekundær viklinger.
Jeg købte et stykke pertinaxplade, i 2 mm som jeg regner med, at bruge til at isolere, kobberet fra kernen.
Men er stadig lidt i tænkebox ;D
mvh jens
Husk altid at skille tingene ad.

ErlingSj

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 762
Sv: Punktsvejser forsøg, lavet af elsvejser
« Svar #46 Dato: November 07, 2012, 01:29:19 »
Undskyld. Det var denne her: http://kjauktion.dk/lot/sview/lot/14714

Svend Loksø

  • Gæst
Sv: Punktsvejser forsøg, lavet af elsvejser
« Svar #47 Dato: November 07, 2012, 16:00:54 »
Prøvestand til punktsvejser på 1 arbejstime hvis du har matrialerne.
Det er spændende at følge debatten om punktsvejsere alle har fokus på strømkilden. men,men ,men
en anden faktor der er lige så væsentlig bliver overset. Derfor en prøvestand.

Et stykke vilkeljern, 4 stykker kobber, en 40m/m luftcylinder ca. 5 bar et par sikkerhedsbriller og et 10m/m bor
alt kan laves hjemme på køkenbordet.

Start med at bore  et 10m/m igennem bordpladen, en ande solid træplade vil også kunne bruges.
Monter vinkeljern på pladen, skru 2 stykker kobber sammen, bor hul til ledning i samling, monter ledning
kobber skal have et lille lodret v spor på ca. 1m/m, tag nu et stykke 5m/m tråd/rundjern på 15 cm. Sæt det
ned i hullet og hold det op i v sporet, med den anden hånd monterer du luftcyl. 2 cm. fra rundjern, kobber  på cyllinder,
men med v spor vandret, nu kan du lave et kors med 2 stk rundjern bemærk at du har en lille berørings flade.
sikkerhedsbriller på og hold snotten væk ved første forsøg, sæt nu langsomt luft på den cyl. så du stadig har de små berøringflader. Klar til svp. nr 1
Hva kan jeg så: Du kan måle sammenpresnig på svejsestedet,du kan se svejsestedet mens processen foregård, du kan bryde svejningen og se kvalliteten (brudfladen laves ved at man langsomt drejer trådene fra hinanden kun i en retning)
overfladen vil være mat og ru samt ensartet over hele fladen. yes.
Ved for lavt tryk, så har du brændt elektroder og dit jern istykker.
Ved for højt tryk, så for du en blank overflade og noget snask i siderne.

Efter flere forsøg punkt 2. Læg din tråd på den flade kobber elektrode og fosøg igen.
Et godt resultat vil vise en svag varme på din tråd der ligger op mod elektroden og en lille flade på tråden, er den bredere en 1m/m skal der justeres.(ca. 0,5m/m flade).

Punkt 3. Et 5m/m hul i et stykke fladjern, 1m/m plade og en kørneprik, sæt de 2 plader sammen svejs med flade elektroder.

Punkt 4. Bor hul i dine elektroder bank et stykke kobber i hullet, fil det til som en skruetrækker, mont så du får et kors
prøvesvejs fil af bredden til du får noget der duer. (vupti nu har du fundet arealet af dine tangelektroder.)

God fornøjelse med jeres videre forsøg  :D ;D

svend loksø     

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2615
Sv: Punktsvejser forsøg, lavet af elsvejser
« Svar #48 Dato: November 07, 2012, 17:16:49 »
Indtil videre har jeg brugt min bænkboremaskine, som pres-tang, det virker ok.
Jeg har kun prøvet at punkte plader sammen, i forskellig tykkelse.

Og koncentere mig stadig, om at få strømkilden optimeret, dur den ikke kommer man jo ikke så langt.

mvh jens
Husk altid at skille tingene ad.

STANKO

  • Gæst
Sv: Punktsvejser forsøg, lavet af elsvejser
« Svar #49 Dato: November 07, 2012, 20:12:00 »
Kommer der en lille fordybning der hvor eletroderne presses sammen

hvis det gløder men ikke kommer en fordybning skal du ha mere tryk/pres på


jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2615
Sv: Punktsvejser forsøg, lavet af elsvejser
« Svar #50 Dato: November 07, 2012, 21:17:05 »
Ja der kommer en lille fordybning, men nu bruger jeg også min søjleboremaskine, så der kan komme ret meget pres på.
Men det er ikke perfekte punktsvejsninger endnu, jeg skal have optimeret lidt på primærviklingerne, samt have lavet bedre poler og kabel forbindelser.
mvh jens


EDIT Der skulle stå, optimere lidt på sekundærviklingerne.
« Senest Redigeret: November 07, 2012, 22:02:20 af jens »
Husk altid at skille tingene ad.

ErlingSj

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 762
Sv: Punktsvejser forsøg, lavet af elsvejser
« Svar #51 Dato: November 07, 2012, 21:36:54 »
Hvad vil du optimere på primærviklingen?

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2615
Sv: Punktsvejser forsøg, lavet af elsvejser
« Svar #52 Dato: November 07, 2012, 22:00:57 »
Der skulle naturligvis have stået sekundærviklingerne ;D
Sekundærviklingerne jeg lavede af 95mm2 alu, består af to viklinger, der paralelkobles, men sådan en masiv alu ledning, er ikke nem at ligge ens, så den ene vikling yder mindre end den anden.

Primær viklingerne, må jeg nok hellere holde nallerne fra ::)
De virker for øvrigt ret rubuste, der er mærket med 220 volt 16 ampere, og op til 30 ampere kortvarigt.
« Senest Redigeret: November 07, 2012, 22:05:27 af jens »
Husk altid at skille tingene ad.

Svend Loksø

  • Gæst
Sv: Punktsvejser forsøg, lavet af elsvejser
« Svar #53 Dato: November 07, 2012, 22:07:43 »
Læs og forstå hvordan min prøvestand vil virke:
Selv med en strømkilde der ikke er perfekt vil man kunne se mange ting, selv en punktsvejsning
på størrelse med et knappenåls hoved (brug en lup).

Hvis ikke man kan regulere trykket og styre det, får man nok ikke en punktsning.
Der skal jo skabes et smeltebad/der passer til strømmen/der passer til trykket. (luftcyl. følger lynhurtigt op når sv. begynder.)

Det er jo ikke nok at man varmer pladerne op og så bagefter trykker en elektrode ind i det bløde jern.

hej hej

svend loksø

ksor

  • Gæst
Sv: Punktsvejser forsøg, lavet af elsvejser
« Svar #54 Dato: November 07, 2012, 22:26:07 »
> Jens

Jeg kan forstå, at du bruger ALU-ledning - betyder det, at man kan bruge ALU til at bygge selve tang-arrangementet med og blot afslutte ved at lave en lille kobber-elektrode, der hvor selve svejsningen foregår ?

(Det er unægtelig lettere (og billigere !) at lave den faste og den bevægelige kæbe i ALU end kobber)

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2615
Sv: Punktsvejser forsøg, lavet af elsvejser
« Svar #55 Dato: November 07, 2012, 22:44:51 »
Svend
Når jeg bruger min bænkboremaskine til pressetang, ligger jeg pres på før, og under hele svejsningen, og i afkølingstiden.
Med sidste opstilling, kan den brænde et stykke ø 6mm rundstål over, ret hurtigt, bare ved at bruge den en vikling.
Med begge viklinger paralelkoblet, kan jeg punkte 2 x 1.5 mm plader sammen, med poler der har en flade på ø 6 mm
Men jeg skal have hele opstillingen optimeret.
Men jeg skal da ikke afvise, at der måske bliver lavet noget med en luftcylinder, på et tidspunkt, jeg har faktisk en i passende størrelse, med styreventil.

KSOR
Ja jeg fik en stump 4 x 95 mm2 alukabel, jeg har forsøgt lidt med.
Modstanden er jo lidt større i aluminium, end i kobber, så det skal nok være lidt kraftigere, vil jeg tro.
Men hvis det er "microovns" har de fleste jeg har set, haft spole enderne, ført ud til polerne. Så er det jo lige meget, med materialet til armene, bare det er mekanisk stabilt, og isoleret fra hinanden, hvis det er elektrisk ledende materiale de er fremstillet af.
« Senest Redigeret: November 07, 2012, 23:00:40 af jens »
Husk altid at skille tingene ad.

Svend Loksø

  • Gæst
Sv: Punktsvejser forsøg, lavet af elsvejser
« Svar #56 Dato: November 07, 2012, 23:14:12 »
Jens ja det ser jo ud til at du har en strømkilde der kan give noget strøm.

men,men,men
jeg tror ikke på din boremaskine du kan jo ikke styre den
og det virker også noget forkert med 6mm elektroder til sammensmeltning af 1,5 mm. plader
der skulle jo gerne blive et smeltebad (det kan du se hvis du laver den prøveopstilling).

hej kaffe og sengetid

svend loksø

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2615
Sv: Punktsvejser forsøg, lavet af elsvejser
« Svar #57 Dato: November 10, 2012, 23:44:01 »
Et foreløbeligt forsøg jeg har lavet, kunne tyde på at brug af aluminium, til sekundær vikling giver bedre ydelse end kobber.
Men skal lige have det testet, lidt mere systematisk.
Husk altid at skille tingene ad.

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2615
Sv: Punktsvejser forsøg, lavet af elsvejser
« Svar #58 Dato: November 11, 2012, 19:21:19 »
Selvom aluminium er lidt mere effektivt, i min svejsetransformer, går jeg dog lidt videre med kobberviklinger, da det er den nemmeste løsning ;D

Så lavede jeg nogle polsko, af 16 mm kobber, og et intermistisk presseværktøj.
som med 20 tons i presseren klemmer rigtig godt om kablet.
Så jeg har 2 stk ens 50mm2 kobberkabler med polsko, og afsluttet med kraftig krympeflex med lim.
Foreløbelig har jeg lagt, dem paralelt omkring kernen, så kan jeg både paralel og serieforbinde viklingerne.
Nu skal der så lige laves bedre poler, til boremaskine pressen.

Med begge vikliner paralelforbunden, og kortsluttet, trækker primærvilkingerne 30 ampere ved 230 volt (den må trække 31 ampere ved spidsbelastning)
Jeg forventer den falder til et forbrug på primærviklingerne på 25 ampere, ved en punktsvejsning.
jens
« Senest Redigeret: November 11, 2012, 19:25:51 af jens »
Husk altid at skille tingene ad.

ksor

  • Gæst
Sv: Punktsvejser forsøg, lavet af elsvejser
« Svar #59 Dato: November 11, 2012, 19:26:53 »
Ja, det er sådan man skal lave dem !

Jeg må kunne lave tilsvarende med min dejlige manuelle standser (tror du ikke Max ?) Den kan lave et 8mm hul i 4mm fladjern - så må den også kunne krympe sådan nogle polsko. (Min hydrauliske presse er desværre langt fra færdig !)

Jens, hvor stort er hullet i polskoen 8mm eller ..hva' ?

« Senest Redigeret: November 11, 2012, 19:30:34 af ksor »