Forfatter Emne: Køb af udstyr  (Læst 20124 gange)

cvp7000

  • Jr. Member
  • **
  • Indlæg: 17
Køb af udstyr
« Dato: Juni 24, 2012, 14:19:15 »
Hej Forum
Jeg er ny bruger af forumet og vil prøve at høste lidt af jeres erfaringer.
Jeg har læst mange indlæg vedr. køb af maskiner, men syntes ikke lige de rammer helt plet.

Jeg har fået den tossede ide (i følge min kone  ;)) at indkøbe en drejebænk og måske en fræser.
Det skal primært bruges til små opgaver (vil bla. gerne lave min egen damp-maskine), og så må vi se hvad tiden bringer af andre opgaver.
Men jeg er godt nok i tvivel om hvad jeg skal købe. Jeg har søgt rigtig mange steder, men syntes ikke lige der er noget der virker perfekt.
Har desværre ikke et ret stort værksted, så det er også en begrænsning.
Er i tidernes morgen også blevet uddannet som maskinarbejder, men har stort set ikke brugt det siden  :). Så for mig er en fræser = pedersen og drejebænk = mazak. Men ok det er vist lidt overkill her, og som sagt så er værkstedet alt for lille til det, og tror heller ikke økonomier er til sådanne maskiner.
Forventer at skulle bruge omkring de 15-20 K. for at komme igang.

Bla. så har jeg kikket på denne her  kombi maskine (drejebænk med fræser) fra Aj Engros.
http://www.ajengros.dk/shop/weiss-metaldrejebaenk-1415p.html
Størrelse og pris gør den attraktiv, men er den brugbar ?. har jo læst for og imod på forum.

Har også kikket på denne maskine.
http://www.ajengros.dk/shop/weiss-metaldrejebaenk-1950p.html
Men så er vi også der oppe rent prismæssigt hvor fræseren må vente.

Så har jeg kikket på denne maskine fra D.S. Værktøj.
http://www.ds-v.dk/3010.htm  6.500 Dkk +moms
En der har erfaring med sådan en maskine ?

Han har også en Emcomat 7, som kunne være interesant.  
http://www.ds-v.dk/3051.htm 7.000 Dkk +moms

Som fræser har jeg kikket lidt ved Bo's maskiner.
http://www.bnmaskiner.dk/
Han har en Optimum BF-20 Vario, til 8.000 Dkk + moms

Nogle der vil dele erfaringer med hensyn til maskinerne og priserne, hvor får man mest for pengene?
Eventuelt en der har et bedre bud på en maskin park  :), lyder fint ikke  ;D.

Mvh.
Christian

        
« Senest Redigeret: Juni 24, 2012, 15:08:43 af cvp7000 »

ErlingSj

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 762
Sv: Køb af udstyr
« Svar #1 Dato: Juni 24, 2012, 17:02:19 »
Dit første link er til en WM250, som ikke har fremtræk på tværslæden. Det tror jeg, at du kommer til at savne, når du vil fræse med den.
Jeg har en WM280 (dit andet link), som jeg efter et års tid fik bygget en fræser på. Den er jeg godt tilfreds med, selv om jeg naturligvis stadig drømmer om en endnu større og bedre maskine.
Der er meget skifteri, når der skal skæres gevind. Den indbyggede gearkasse kan kun skifte mellem tre gearinger (1:2:4), så du kan med et sæt tandhjul dreje fx. 0.75, 1.5 og 3 mm stigning. Den begrænsning er den største anke, jeg har mod maskinen - det bliver noget bøvlet at arbejde med i længden.

Fræseren BF-20 Vario er den samme, som jeg har bygget på min drejebænk. Den er ikke let at stille præcist lodret, og den tåler ikke langsom kørsel i længere tid, men med de forbehold kan man sagtens bruge den til sjove ting.

På dba kan du finde http://www.dba.dk/drejebaenk-weiss-vm-280-v-f/id-60588968/ med en ekstrapris på 3500 for fræser, men forhør dig lige om det er med eller uden moms. Hvor jeg kun har gode erfaringer med AJ og BN, er min begejstring over Konkursmaskiner hurtigt overset, jeg har stadig ikke fået en manual til den fræsersøjle jeg købte der.

Har du pladsen til det, har BN en lækker drejebænk til 16.000 stående, så det er måske værd at give ham et ring.

cvp7000

  • Jr. Member
  • **
  • Indlæg: 17
Sv: Køb af udstyr
« Svar #2 Dato: Juni 24, 2012, 19:22:08 »
Hej Erling
Tak for dit svar, det er jo lige nøjagtigt de ting jeg går og tænker på.
Jeg vil gerne have noget som er brugbart, men selvfølgeligt uden at betale en bondegård for det.
En kombi masken er selvfølgelig attraktiv pga. Størrelsen, men er i tvivl om brugbarheden. Er det noget der virker..
Har for øvrigt skrevet sammen med Bo og ja han har da nogle fine sager stående. Er det den scanturn til 16.500 +moms du taler om ?.

Jeg fik i dag en opringning af Flemming fra D.S. Værktøj, som besvarede alle mine spørgsmål på de to maskiner som der er linket til. Så det var sådan set fint nok, kom bare ikke en beslutning nærmere  ???, men det kender i sikkert.

Jeg har også kikket på dit link. Og ja det er + moms.

Mvh.
Christian
« Senest Redigeret: Juni 24, 2012, 19:33:44 af cvp7000 »

ErlingSj

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 762
Sv: Køb af udstyr
« Svar #3 Dato: Juni 24, 2012, 19:50:03 »
Er det noget der virker..
Ja, men med små spåner og god tid, som det nu en gang er med den slags maskiner
Citér
Har for øvrigt skrevet sammen med Bo og ja han har da nogle fine sager stående. Er det den scanturn til 16.500 +moms du taler om ?.
Det er jeg bange for. Jeg faldt helt for den, men det gør jeg også, når jeg ser en lækker Mercedes ...
Men den er større end en Weiss, så der skal nogen plads til i værkstedet.
Citér
Er konkursmaskiner = D.S. Værktøj eller hvordan skal jeg forstå det ?
Nej, bestemt ikke. Jeg har intet kendskab til D.S.Værktøj, og derfor heller ingen mening om det firma.
Konkursmaskiner ligger i det høje Nordjylland, D.S. i Hårlev på Sjælland (ikke langt fra BN).


Hans Ingvorsen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1357
Sv: Køb af udstyr
« Svar #4 Dato: Juni 25, 2012, 11:46:10 »
lad være med at købe det billig skrammel. Så er der et svinghjul til plæneklipperen, så en bremsetommel eller bremseskive til bilen. Og alt muligt andet.
En meter og en pinol højde på 190 til 220  og så en vægt på 1000 til 1200 kg. Så ved du at det kan bruges til noget. Og sådan en bænk kan findes til omkring 25000 og så er der også en del udstyr med. Selvfølgelig er der altid lidt slidtage, men aldrig mere end det kan spændes sammen, ved slæder og vanger mm. Hvis du kan være heldig at finde noget fra et minder værksted som aldrig har været i en prodiktion, så kan man som regel gøre en god handel. Der findes også auktioner som behandler virksomheder der er gået konkurs, det kan findes her på nettet.
Hans

ErlingSj

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 762
Sv: Køb af udstyr
« Svar #5 Dato: Juni 25, 2012, 13:18:15 »
Hans Ingvorsen:
Prøv lige at læse det første indlæg igen. Her er et par nøgleord:
Uddannet maskinarbejder, lille værksted, dampmaskine, 10-15.000 kr på budgettet, bygge en dampmaskine og lignende småopgaver.
Er det ikke lidt meningsløst at foreslå en stor drejebænk i et alt for højt prisleje for at kunne løse nogle opgaver som ikke er med på ønskelisten i et værksted, hvor der er pladsmangel?

Hans Ingvorsen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1357
Sv: Køb af udstyr
« Svar #6 Dato: Juni 25, 2012, 14:42:01 »
Rigtig, men jeg ved bare at de små opgaver har det med at vokse. Det bliver ikke ved med at være danpmaskiner, der kommer mere?

ErlingSj

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 762
Sv: Køb af udstyr
« Svar #7 Dato: Juni 25, 2012, 17:34:25 »
Rigtig, men jeg ved bare at de små opgaver har det med at vokse. Det bliver ikke ved med at være danpmaskiner, der kommer mere?
Det har du helt ret i - men som du selv skriver holder de billige kinesere ikke evigt - den har jeg tænkt mig at bruge næste gang  ;)

cvp7000

  • Jr. Member
  • **
  • Indlæg: 17
Sv: Køb af udstyr
« Svar #8 Dato: Juni 25, 2012, 20:51:10 »
Der står nu 15.000 -20.000  ;D,
Kan fint følge hvad du siger Hans, men det største problem bliver pladsen.
Har desværre ikke det store drømme værksted, hvor der er plads til en Pedersen og en Mazak.
Sikkert heller ikke økonomien til det  ;)
Så det bliver desværre nok løsning med de mindre maskiner.

Mvh.
Christian

j håndstad

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 461
Sv: Køb af udstyr
« Svar #9 Dato: Juni 25, 2012, 22:08:28 »
Hej Christian og velkommen til. Mit forslag til dig er en Mayford super 7 med norton prisleje ca. 6-9000 kr. dertil en Arboga bore/fræsemaskine eller lignende så er du dækket ind inden for dit budget.
Jeg vil mene at en drejebænk med fræsesøjle altid vil være en nødløsning.
Har iøvrigt startet min første dampmaskine op i lørdags (på trykluft)
Mvh Jørgen

cvp7000

  • Jr. Member
  • **
  • Indlæg: 17
Sv: Køb af udstyr
« Svar #10 Dato: Juni 28, 2012, 00:12:27 »
Hej Jørgen
Har skam også kikket på den Mayford ML7 som D.S.Værktøj har til salg  :).
Kender desværre ikke maskinen, men priser er vist ok.
Arboga kender jeg heller ikke, har i gode erfaringer med dem ?.

Ok dampmaskine det lyder interessant, kommer der et par billeder af vidunderet ?  ;D
Kunne godt tænke mig at se hvad du har lavet..

Undskyld hvis jeg ikke får svaret så hurtigt, har en de l rejse aktivitet lige for tiden.

Mvh.
Christian

j håndstad

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 461
Sv: Køb af udstyr
« Svar #11 Dato: Juni 28, 2012, 01:10:31 »
Hej Cristian, ja pas nu på Jeg skrev SUPER 7 med norton, det eneste minus ved maskinen er at den ikke har prismevanger.
Hvis du ser efter Arboga er der to muligheder, den gamle model der hedder EM 825 prisklasse ca 7000 hvis den er pæn. Eller den nyeste model U 2508 prisklasse ca 15000.
Jeg har kun gode erfaringer med begge maskiner da jeg har haft en Myford og har en Arboga EM 825.
Ja der kommer billeder senere.
Mvh Jørgen.

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2615
Sv: Køb af udstyr
« Svar #12 Dato: Juni 28, 2012, 12:27:03 »
Jeg har en Engelsk Boxford, det er også en ganske udmærket og stabil maskine. (med prismevanger, og koniske rullelejer i hovedspindlen)
Mayford ML7 har den ikke glidejejer i spindelen også ?
Vær opmærksom på at  Mayford ML7, og Boxford som regel kræver et sæt konverteringstandhjul, for at kunne skære mm gevind. (tilgengæld er de jo så stærke på tomme gevind området ;D)

mvh jens
« Senest Redigeret: Juni 28, 2012, 12:33:54 af jens »
Husk altid at skille tingene ad.

Hans Ingvorsen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1357
Sv: Køb af udstyr
« Svar #13 Dato: Juni 28, 2012, 15:57:59 »
Her er nogle muligheder hvis det har noget interesse. Jeg har handlet der før og det har jeg været godt tilfreds med
http://www.dba.dk/drejebaenk-mange-forskellig/id-84051432/
Hans

Hans Ingvorsen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1357
Sv: Køb af udstyr
« Svar #14 Dato: Juni 28, 2012, 17:22:13 »
Her kan du få det hele for det halve?
http://www.dba.dk/metalmaskiner/id-83182633/
Hans