Forfatter Emne: bag plade til tre klo Ø 250 mm  (Læst 20564 gange)

Hans Ingvorsen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1357
bag plade til tre klo Ø 250 mm
« Dato: Januar 24, 2012, 15:39:03 »
Nu har jeg fundet hvor jeg kan købe en tre klo Ø 250 mm til min drejebænk pris 3000 kr. Nu skal jeg bruge en bagplade. Er det noget man kan lave selv af et stort stykke jern, eller skal den laves af noget bestemt evt. støbejern. Eller  køber man et rå emne eller får det færdig leveret. Er der nogen som har prøvet det
Hans

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2615
Sv: bag plade til tre klo Ø 250 mm
« Svar #1 Dato: Januar 24, 2012, 16:53:30 »
En bagplade, kan fint laves i almindelig stål, ingen problemer der.

Her er der lidt forskelligt i bagplader, måske du kan bruge noget af det....
http://net2l.dk/8.html

mvh jens
Husk altid at skille tingene ad.

Palle

  • Gæst
Sv: bag plade til tre klo Ø 250 mm
« Svar #2 Dato: Januar 24, 2012, 21:38:48 »
Hvilken spindelnæse har du. Man kan få halvfabrikata til mange forskellige, men det ved at være forbi med de gamle typer.
Dvs. man kan stadig få dem til en høj pris. Hvis du finder noget halvgjort, så skal du selv tilpasse resten til din klo på din drejebænk.

Og sådan en plade er normalt lavet af sfærisk gods (perlitgods), som er meget stærkere end almindeligt grågods.
« Senest Redigeret: Januar 24, 2012, 21:41:48 af Palle »

keld

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 7
Sv: bag plade til tre klo Ø 250 mm
« Svar #3 Dato: Januar 25, 2012, 13:00:25 »
Jeg havde samme problem fo et par år siden, jeg endte med at købe 2 5 kg. vægtskiver i støbejern, det virkede perfekt, min centerpatron er dog kun 160 mm
keld

Palle

  • Gæst
Sv: bag plade til tre klo Ø 250 mm
« Svar #4 Dato: Januar 25, 2012, 13:23:34 »
Jeg ville nu ikke turde starte en 250mm treklo med en bagplade af den slags støbejern.

Hans Ingvorsen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1357
Sv: bag plade til tre klo Ø 250 mm
« Svar #5 Dato: Januar 25, 2012, 16:15:33 »
Spindelnæsen er en stor konus 90 mm og en stigning som jeg ikke kender, men det må stå i manualen., ellers finder man det med et måle ur. Så sidder der på spindelnæsen, bag ved konus en stor omløber med indvendig gevind, og som spændes med en hagenøgle.
På bagpladen er der det lige omvendt ,men så med udvendig gevind som så går ind i omløberen
Ja den opspænding hedder sikkert et eller andet , og det hele er sikkert noget standart
Hans

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2615
Sv: bag plade til tre klo Ø 250 mm
« Svar #6 Dato: Januar 25, 2012, 16:28:14 »
Det system har jeg ikke set.
Men jeg vil anbefale dig, at lave flangsen i stål, så er du sikker på det holder.

Du kan jo bare rette forsætteren ind, efter spindelnæsens konus, du sætter et måleur i stålholderen, og retter forsætteren op så uret ikke bevæger sig, når du køre forsætteren, så får du den rette konusitet.

(Du starter med at dreje konus, og gevind, så spænder du bagpladen på spindelnæsen, og drejer den færdig her, så er du sikker på trekloen kommer til at "løbe", men det ved du jo nok i forvejen)
mvh jens
Husk altid at skille tingene ad.

Palle

  • Gæst
Sv: bag plade til tre klo Ø 250 mm
« Svar #7 Dato: Januar 25, 2012, 16:35:25 »
Når du måler en konus, må du gerne opgive hvor du måler på den.
Men det er nok en L0 (altså L-nul). Det er en almindelig standard, som ikke bruges mere, amerikansk forøvrigt.

Det er en gevaldig klump støbejern, og det meste ender som spåner.

Hvis jeg var dig, ville jeg prøve at finde en L0 treklo på mindst samme størrelse, som er kassabel, så skal du kun tilpasse bagpladen til den nye.
Der kan være forskel på delecirklen på hullerne og styrerecessen, så det er bedst med en der er alt for stor, bare konus og rynker er i orden.

Palle

  • Gæst
Sv: bag plade til tre klo Ø 250 mm
« Svar #8 Dato: Januar 25, 2012, 16:39:17 »
Og nej, den må ikke laves af stål medmindre det er noget rigtig godt noget der ikke giver sig og slår sig, og så er vi ovre i en pris, der er højere end trekloens.

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2615
Sv: bag plade til tre klo Ø 250 mm
« Svar #9 Dato: Januar 25, 2012, 18:15:11 »
Der er nu ikke den store risiko,for at en stål flanke skulle slå sig, med den rette fremgangsmåde.
Jeg har lavet nogle stykker i stål, og har aldrig oplevet, at det færdige emne er blevet skævt efterfølgende.
Enda i ST37 har der ikke været problemer.

Ellers må man jo skrubdreje det, og så få det normaliseret, og så efterfølgende sletdreje. ;)

Nu har spørgeren jo en fin drejebænk, så det skulle da ikke være et problem, at dreje en klods jern om til en bagflance.

Men naturligvis nemmere at købe en færdig.....

mvh jens
Husk altid at skille tingene ad.

Palle

  • Gæst
Sv: bag plade til tre klo Ø 250 mm
« Svar #10 Dato: Januar 25, 2012, 18:41:10 »
Jeg er da sådan set ligeglad med hvad folk laver, jeg giver bare hvad jeg mener er gode råd. En L0 flange er et større arbejde at lave. Ud over konussen er der et
gevind, som de færreste har værktøj til (man kan selvfølgelig slibe stålet selv) 4½" x 6 rpt. Inden i konussen er der en stor notgang, som også skal passe pænt.

Dr. Metallic

  • Gæst
Sv: bag plade til tre klo Ø 250 mm
« Svar #11 Dato: Januar 25, 2012, 20:33:30 »
Jeg fræste en DIN 55027 flange til min Meuser drejebænk, selv konussen blev fræst, og det gik fint. Den er lavet af en 15 eller 20mm jernplade

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2615
Sv: bag plade til tre klo Ø 250 mm
« Svar #12 Dato: Januar 25, 2012, 20:40:20 »
Så må spildelnæsen vel se sådan her ud?
mvh jens
Husk altid at skille tingene ad.

Palle

  • Gæst
Sv: bag plade til tre klo Ø 250 mm
« Svar #13 Dato: Januar 25, 2012, 20:56:29 »
Der må vi bede Hans om at give sig til kende?

Når man skal lave sådan en, så starter man med en klump, der vejer op imod 50 kg, hvoraf 3/4 bliver til spåner. Når man mener at konussen er færdig, så tager man
prøvedornen og kontrollerer den. Åh nej, den eneste man har, er spindlen, og man tager jo ikke et emne ud, før det er færdigt?
Hvis man er heldig, er der en der har en løs spindel liggende?

Gevindet kan nemt kontrolleres med 3 stykker rundt og en skydelære.

Palle

  • Gæst
Sv: bag plade til tre klo Ø 250 mm
« Svar #14 Dato: Januar 25, 2012, 21:08:23 »