Forfatter Emne: Hjælp til drejebænk  (Læst 3756 gange)

Jimmycarlsen

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 4
Hjælp til drejebænk
« Dato: Januar 23, 2022, 18:21:24 »
Hej alle samme
Jeg er ny her inden vil høre om hvad for en drejebænk man skal købe skal ikke være en stor drejebænk
Skal Bruge den til og lave tobaks piber en form for bor model skal kunne drej og fræse
Mvh jimmy :)

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2615
Sv: Hjælp til drejebænk
« Svar #1 Dato: Januar 23, 2022, 18:46:12 »
Velkommen på fora  :)
Nu har jeg ingen forstand på at lave piber, men det lyder som om du kan klare dig med en mindre maskine.
Hvor mange penge vil du bruge på det ?

Eks. Proxxon laver nogle små fine maskiner.
Husk altid at skille tingene ad.

Jimmycarlsen

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 4
Sv: Hjælp til drejebænk
« Svar #2 Dato: Januar 23, 2022, 20:59:37 »
Tak skal du have
jeg ved ikke om man fræse på denne maskine
Mvh jimmy

Søren

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1366
    • Frylunds Maskinforum
Sv: Hjælp til drejebænk
« Svar #3 Dato: Januar 23, 2022, 21:00:19 »
Ja, stort velkommen til. :)

Hvis du opdaterer din personlige profil med en by eller i det mindste et geografisk område, bliver det meget lettere at hjælpe dig fremover. :)

Og som Jens skriver, så er budgettet vigtigt.
Mvh Søren

Roder med (alt alt - ALT for) meget. :) Til gengæld så keder jeg mig heller aldrig. :D

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2615
Sv: Hjælp til drejebænk
« Svar #4 Dato: Januar 23, 2022, 21:17:33 »
Tak skal du have
jeg ved ikke om man fræse på denne maskine
Mvh jimmy

Det kan man på den der er billede af, der er monteret en fræsesøjle på, fræsesøjlen er ekstra udstyr.
Men der findes lignende maskiner i andre fabrikater.
Husk altid at skille tingene ad.

oleSV

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 94
Sv: Hjælp til drejebænk
« Svar #5 Dato: Januar 23, 2022, 23:04:52 »
Der er en emco compact 5 på dba lige i øjeblikket, og han har også en fræsesøjle til den, ved ikke om sådan en er egnet til at lave piber

https://www.dba.dk/hobby-metaldrejebaenk-emco/id-1087032809/

Tommy

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1794
Sv: Hjælp til drejebænk
« Svar #6 Dato: Januar 24, 2022, 01:22:45 »
Jeg aner intet om pibefabrikation, men når du skriver, at den skal kunne fræse, hvad er det så mere konkret [quest]

Jeg ved at en Myford er populær blandt pibedrejere, og jeg mener ikke, at de har mere fræsegrej end den opsats, du kan se på billedet herunder. Myford er en "rigtig" lille, solid drejebænk frem for en (endnu mindre) hobbybænk.

Du kan se masser af billeder på Google og måske også finde noget, der relaterer den til pibedrejning.

Fræseopsatsen kan købes ny (det kan alt til en Myford) for under en tusse, men der er faktisk en til salg her, hvor den er med. Skal den stå på et bord kan du i det mindste se bort fra understellet. ;)
https://www.guloggratis.dk/maskiner/vaerktoj-og-arbejdsredskaber/drejebaenk/annonce/53465402-myford-ml7-metaldrejebaenk
De kan findes til meget små penge, hvis man er lidt heldig - Spørg Kenneth ;D - så den er for dyr selv om der er en del tilbehør med, men der står at man kan give et bud. Bemærk at den er uden gevindgearkasse. Det har du ikke brug for og det gør den oftest væsentligt billigere.
Mvh. Tommy
Der skriver, som kvinder taler- Lidt hurtigere end hjernen kan følge med til. ;-)

System i rodet er bedre end rod i systemet.