Forfatter Emne: 3d print  (Læst 7645 gange)

Søren

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1363
    • Frylunds Maskinforum
3d print
« Dato: Januar 05, 2022, 19:12:29 »
Hej.

Jeg ved ikke om jeg er den eneste herinde der leger med 3D printere? :)
Min holdning var indtil for få år siden at sådan noget pjat kan man da ikke bruge til noget. Ikke helt ulig visses holdning til CNC før i tiden. ;)
På job kunne jeg dog se det overtage flere og flere ting, blandt andet blev vores modelværksted skåret ned hver gang der var en der gik på pension. Fra 3-4 mand til sidst kun en enkelt, for til sidst at ende helt uden.
I stedet for at være sur og tvær over det, og da jeg samtidigt manglede nogle faglige udfordringer,  besluttede jeg at omfavne det i stedet.
Jeg fik indhentet tilbud, lavet ekskursion til en leverandør med mange forskellige maskiner, og endte ud med at overtale chefen til at investere 75-80000 i en ny maskine med udsugning og materiale magasin. Han havde prædiket i flere år hvor vigtig teknologien var, og da vi havde mange hundrede meter imellem vores afdelinger ( og den anden havde fået lovning på en maskine) kunne han godt se fornuften i det.
https://3deksperten.dk/demo-ultimaker-s5-pro-bundle.html

Men til hjemmebrug er den slags jo totalt urealistisk...
Jeg har så købt mig en til herhjemme...
Dette firma har tit brugte printere til salg, og jeg endte med en Anycubic I3 Mega til den fyrstelige sum af 950 kr inkl fragt. :)

https://3do.dk/mobile/category/23-3d-printer

Jeg bruger den til prototyper, samt til visualisering af noget af det jeg makker med. Jeg er til fulde klar over alle de begrænsninger der er med sådan en teknik. I hvertfald når vi snakker plastic-printere.
Men en datter virksomhed vi har sintrer faktisk rustfrit stål, og der var en kollega så venlig at prøve at printe tandhjul til mig. Ufattelig flot finish, og meget præcise.  Kørte en slebet udstøder stift igennem for lige at kalibrere hullet og medbringer fladen. Den tog kun nogle hundrededele.. :)

Mvh Søren

Roder med (alt alt - ALT for) meget. :) Til gengæld så keder jeg mig heller aldrig. :D

Kenneth

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 647
Sv: 3d print
« Svar #1 Dato: Januar 05, 2022, 19:16:30 »
Jeg 3D printet også - alt muligt :)

I dag har jeg fx lige printet et stjerneformet hul i et rund plade til kødhakkeren så jeg kunne lave vaniljekranse her til hellig tre konger  :)

Søren

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1363
    • Frylunds Maskinforum
Sv: 3d print
« Svar #2 Dato: Januar 05, 2022, 19:17:09 »
Billeder. :)
Mvh Søren

Roder med (alt alt - ALT for) meget. :) Til gengæld så keder jeg mig heller aldrig. :D

Kenneth

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 647
Sv: 3d print
« Svar #3 Dato: Januar 05, 2022, 19:36:58 »
Vi kigger også på det til prototyper til vores kunder - koncernen jeg arbejder i har faktisk købt en andel i en 3D printer producent.

Fantastisk teknologi, og så er det nemt når man først har lært at tegne lidt ;)

Jeg bruger Fusion 360 - hvad bruger du?

Hilsen Kenneth

Søren

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1363
    • Frylunds Maskinforum
Sv: 3d print
« Svar #4 Dato: Januar 05, 2022, 19:38:15 »
Jeg tegner i Catia. :)

Og så bruger jeg Cura som slicer software.

Sendt fra min SM-G780F med Tapatalk

Mvh Søren

Roder med (alt alt - ALT for) meget. :) Til gengæld så keder jeg mig heller aldrig. :D

Tommy

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1794
Sv: 3d print
« Svar #5 Dato: Januar 05, 2022, 20:03:07 »
Hmm! Det er sgu nok alderen. 8) :D

Jeg brugte 14 dage inden jeg opgav et forsøg på at lære Fusion 360, fordi det skulle være det lettest tilgængelige tegneprogram. >:(

Meen - mine to knægte konkurrerer på hver sin 3D printer, så når jeg mangler en plastikdims, har jeg stort set øjeblikkeligt frit valg mellem 2 udgaver. ;D ;D

Jeg klarer mig nu også fint, med udfordringerne fra fræseren og drejebænken. :)
Mvh. Tommy
Der skriver, som kvinder taler- Lidt hurtigere end hjernen kan følge med til. ;-)

System i rodet er bedre end rod i systemet.

Søren

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1363
    • Frylunds Maskinforum
Sv: 3d print
« Svar #6 Dato: Januar 05, 2022, 20:07:46 »
Hmm! Det er sgu nok alderen. 8) :D

Jeg brugte 14 dage inden jeg opgav et forsøg på at lære Fusion 360, fordi det skulle være det lettest tilgængelige tegneprogram. >:(

Meen - mine to knægte konkurrerer på hver sin 3D printer, så når jeg mangler en plastikdims, har jeg stort set øjeblikkeligt frit valg mellem 2 udgaver. ;D ;D

Jeg klarer mig nu også fint, med udfordringerne fra fræseren og drejebænken. :)

Jeg har tegnet AutoCAD i over 30 år, og derefter nedgraderet til DeltaCad.  Alt sammen i 2d.
Da jeg så skulle lære at tegne Catia var jeg ved at hive håret ud af mig selv, da man jo starter med 3d modeller  først. :)
Jeg havde indtil da kun tegnet i 2d og havde derfor en veludviklet 3d sans inden i hovedet. Men at få det ud i en 3d fil var dælme noget anderledes. :D :D :D
Mvh Søren

Roder med (alt alt - ALT for) meget. :) Til gengæld så keder jeg mig heller aldrig. :D

oleSV

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 94
Sv: 3d print
« Svar #7 Dato: Januar 05, 2022, 20:19:33 »
Nu vågner jeg også lige lidt, er der nogen der har en byggevolumen på 18x35x40(h) ?

Vi har endelig fået affaldssortering, men vores køkkenskab egner sig ikke til standard løsninger, 3D printeren er blandt drømmene til mit værksted, men jeg tror jeg er nødt til at lave et støvfrit indelukke, jeg roder oftest med træ, og det sviner helt vildt  :)

Jeg har ikke noget ordentligt software og modellerer kun på iPad, så Onshape er det eneste jeg har fundet der kan bruges lidt…

Søren

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1363
    • Frylunds Maskinforum
Sv: 3d print
« Svar #8 Dato: Januar 05, 2022, 20:47:29 »
Formoder dine mål er i CM..
Og så skal der godt nok et ordentligt svin af en printer til. I dag har jeg faktisk tegnet en ramme til et navigationsanlæg til en kollega, og den kører lige nu. Jeg har så lige lavet en 25% størrelse som en proto-prototype herhjemme. :)

Mvh Søren

Roder med (alt alt - ALT for) meget. :) Til gengæld så keder jeg mig heller aldrig. :D

oleSV

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 94
Sv: 3d print
« Svar #9 Dato: Januar 05, 2022, 21:36:01 »
Formoder dine mål er i CM..
Og så skal der godt nok et ordentligt svin af en printer til. I dag har jeg faktisk tegnet en ramme til et navigationsanlæg til en kollega, og den kører lige nu. Jeg har så lige lavet en 25% størrelse som en proto-prototype herhjemme. :)

Ja dårlig stil ikke at skrive en enhed på  :)

Det er ikke en lille printer der skal til nej… man kan også diskutere om det var smartere at bøje et stykke metal, men det er i min bevidsthed en sværere manøvre til at lave en skraldespand… i hvert fald for mig…

Chrismark

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 85
Sv: 3d print
« Svar #10 Dato: Januar 05, 2022, 22:09:46 »
Billeder. :)
Og hvad koster et sådan printet metal hjul med 127 tænder bare cirka ? 13,5 cm diameter. 1 cm i højden. ?
(Og) Eller plast for den sags skyld.

Tommy

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1794
Sv: 3d print
« Svar #11 Dato: Januar 05, 2022, 22:12:17 »
Når der kommer en stemmestyret 3D printer med direkte adgang til Google, så vil jeg være med.

Ordre: "Du skal lave en model i 1 til 20 af en Ford Cortina A model fra 1966."  ;D

Det var min første bil. ;)
Mvh. Tommy
Der skriver, som kvinder taler- Lidt hurtigere end hjernen kan følge med til. ;-)

System i rodet er bedre end rod i systemet.

Chrismark

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 85
Sv: 3d print
« Svar #12 Dato: Januar 05, 2022, 22:21:33 »


Ordre: "Du skal lave en model i 1 til 20 af en Ford Cortina A model fra 1966."  ;D

Det var min første bil. ;)

Det er vel kun spørgsmål om og ringe, og afgive mundtlig ordre til en der har 3d printer.  :)

Kenneth

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 647
Sv: 3d print
« Svar #13 Dato: Januar 05, 2022, 23:23:57 »
Hmm! Det er sgu nok alderen. 8) :D

Jeg brugte 14 dage inden jeg opgav et forsøg på at lære Fusion 360, fordi det skulle være det lettest tilgængelige tegneprogram. >:(

Meen - mine to knægte konkurrerer på hver sin 3D printer, så når jeg mangler en plastikdims, har jeg stort set øjeblikkeligt frit valg mellem 2 udgaver. ;D ;D

Jeg klarer mig nu også fint, med udfordringerne fra fræseren og drejebænken. :)

Fusion er ret fedt og findes i en gratisudgave for private der kan næsten det samme som den fulde udgave. Det er vist kun dem der alligevel burde betale for en licens der har alvorlige problemer med de begrænsninger dee er lagt på den version.

Hilsen Kenneth

Søren

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1363
    • Frylunds Maskinforum
Sv: 3d print
« Svar #14 Dato: Januar 06, 2022, 05:26:56 »
Billeder. :)
Og hvad koster et sådan printet metal hjul med 127 tænder bare cirka ? 13,5 cm diameter. 1 cm i højden. ?
(Og) Eller plast for den sags skyld.

I sintret rustfrit stål, så tænker jeg vi lander på nogle tusinde med de mål. Problemet er størrelsen, de små tandhjul jeg viste kan køre igennem en løbende produktions proces. Der kan ikke være noget større en ø50-60 mm.
I plast... Jamen, en rulle ABS koster vel 2-250 kr, så det er vel prisen. Hvis man selv laver det altså. ;)

Kan du bruge noget af dette?
https://www.thingiverse.com/search?q=127+gear&type=things&sort=relevant

« Senest Redigeret: Januar 06, 2022, 07:55:56 af Søren »
Mvh Søren

Roder med (alt alt - ALT for) meget. :) Til gengæld så keder jeg mig heller aldrig. :D