Forfatter Emne: Lille let kran til værkstedet  (Læst 4859 gange)

RH

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1377
Lille let kran til værkstedet
« Dato: Oktober 03, 2021, 22:44:47 »
Hej
Jeg har haft delt dette på andre fora, men tænkte nogle herinde måske kunne bruge ideen selv.


Jeg har sat nogle skinner op fra Svalk, (kg300 hedder de) og som navnet antyder, kan de bære 300kg.
Jeg har sat 2 skinner op, parallelt af hinanden, og så en på tværs. Dette gør at jeg kan bevæge "kranen" på knap 1500x1500mm.
Skinnerne er meget kompakte, og det var et must da jeg har forholdsvis lavt til loftet.

Den skal bruges til løft af emner, tilbehør og som her, planet. Og da bare det lille plan vejer 80kg, så er det ikke noget jeg gider slæbe rundt på
Og da den også kan køre et stykke væk fra fræserne, så kan den selvfølgelig også bruges til at løfte andet

Det er ud fra hvad jeg har kunne finde, klart det billigste system hvad angår kvalitet, størrelse og hvad det kan løfte. 

Og så skal man jo heller ikke sætte pris på ens helbred

Håber at det kan give inspiration til andre.
Skinnerne kan købes i 6 meter længder, og forlænges. Så selv folk med store værksteder kan bruge dem

Mvh















Sent from my iPad using Tapatalk

Kenneth

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 647
Sv: Lille let kran til værkstedet
« Svar #1 Dato: Oktober 03, 2021, 22:48:18 »
Nu vejer hele min fræser 105kg, så mit slæberi kan klares uden kran, men super lækkert det du har lavet dér  [th]

Hilsen Kenneth

JensOC

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 440
Sv: Lille let kran til værkstedet
« Svar #2 Dato: Oktober 08, 2021, 10:51:21 »
Fin ide RH bravo.
Jeg har en skinne fra Svalk der kan bære 75kg men mangler fleksibiliteten som RHs ide,
faldt så over et system Henderson fra Wattoo som er meget billiger og kan bære 100kg
2,5m skinne 107kr  hjul m.kuglelejer 95kr.  fragt 75kr. Jeg mener at kunne klare mig med
de 100kg men min fireklo og delehoved bliver tunger år for år, et interessant fænomen.

Mvh jensOC
Læs hodjasblog.one på Nettet

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2610
Sv: Lille let kran til værkstedet
« Svar #3 Dato: Oktober 08, 2021, 12:55:53 »
Har man nu ikke mulighed for at have sådan en super løsning, som RH har lavet.  [th]   [th]   [th]

Så kik denne Youtube der er 5 film (meget snak og langt mellem snapsene)
       

           
       


En kran til at montere på fræseren, eller drejebænken. (personligt ville jeg ikke montere den i stålholderen på drejebænken)
Så kan man eks. have de tunge ting på et rullebord, og tage dem derfra med kranen.
« Senest Redigeret: Oktober 08, 2021, 12:59:47 af jens »
Husk altid at skille tingene ad.

ibot

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 227
Sv: Lille let kran til værkstedet
« Svar #4 Dato: Oktober 09, 2021, 19:04:20 »
Fine løsninger.

Heldigvis har jeg ikke selv så store maskindele, jeg har brug for at flytte rundt med.


På vores naboforum (Tyskland, Europas industrilokomotiv) kan man se denne løsning:

https://forum.zerspanungsbude.net/viewtopic.php?f=16&t=57114


RH

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1377
Sv: Lille let kran til værkstedet
« Svar #5 Dato: Oktober 09, 2021, 22:26:54 »
Tak

Ja der er mange fine løsninger.

Har også godt set den Mr.pete har lavet. Den er også rigtig fin.
Og en idé jeg selv havde tænkt mig. Dog på et tungt skuffeskab som 'base', så det kunne fungere som opbevaring, men også kontravægt

Men kunne ikke rigtigt finde noget. Så synes dette var det bedste alternativ.
Skal jeg kunne løfte ~80 kg,  og et stykke ude og ~1600mm oppe, så skal der være en god kontravægt bag.

Men jeg skal dog have fundet på et eller andet stativ, hvorpå jeg kan montere ekstra tilbehøret til maskinen.  Det skal være på hjul, så det kan skubbes væk når jeg ikke bruger det

Sendt fra min Redmi Note 9 Pro med Tapatalk