Forfatter Emne: Drejebænk KapemaType GH1640A  (Læst 25037 gange)

Spsmed

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 106
Drejebænk KapemaType GH1640A
« Dato: Januar 27, 2019, 11:36:49 »
Hej...Har tænkt mig og købe denne kina drejebænk...Det er en forholdsvis krafitig maskine...Nogen er har erfaring med denne maskine eller Kina bænke i det hele taget på godt og ondt...?

RH

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1377
Sv: Drejebænk KapemaType GH1640A
« Svar #1 Dato: Januar 27, 2019, 12:14:05 »
Hej
Hvad skal du give for den?


De kina maskiner jeg haft rørt ved, har alle skuffet.

På den lokale tekniske skole fik de for nogle år siden købt nogle knuth maskiner. 
Finishen og generel kvalitet på maskinerne er virkelig ringe.
De er svage, og manden de har til at reparere maskinerne der, fortalte mig at de har en del (mange) problemer med dem.

Han var ked af de havde skiftet Colchester/Tos og Pedersen maskiner ud med dem.
En klar forringelse.



Jeg kender andre der har købt 'store' kineser fræsere (~1500kg)
Hvor der var flere fejl/mangler fra fabrikken af. Og leverandøren formåede ikke at udbredre alle fejl.



Men, hvad skal du bruge den til?
Hvad har du af forventer, og ikke mindst, erfaringer med drejebænke?

Personligt ville jeg aldrig købe en kinesisk maskine. Så hellere en ældre europæisk maskine.
Selvom de er ældre, og måske kan virke brugte, kan du godt forvente at du alligevel får en bedre maskine.

JensOC

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 440
Sv: Drejebænk KapemaType GH1640A
« Svar #2 Dato: Januar 27, 2019, 12:55:46 »
Sådan en maskine kan hedde feks. Weiss 330 eller Quantum 330x1000 og meget andet afhængig af hvad importøren synes ,
Jeg har Quantum maskinen den er ok til de 600 kg den vejer, men ikke i forhold til en Weiler på 1500 kg
jeg har tilpasset kilenoterne på slæderne lidt, koniciteten var ok men ikke indstillings området.
mvh jens
Læs hodjasblog.one på Nettet

Tommy

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1794
Sv: Drejebænk KapemaType GH1640A
« Svar #3 Dato: Januar 27, 2019, 13:48:43 »
Uden at ane, hvad sådan en fætter koster, så tror jeg ikke, du behøver være bange for en kineser i den kaliber.

Det er ikke helt rigtigt, at maskinerne kan hedde hvad som helst. Nogle importører, mest dem som udelukkende sælger små hobbymaskiner, går efter de billigste af de billigste kopiproducenter i Kina, og det tror jeg har en stor del af skylden for kinamaskiners dårlige ry.

Den du nævner, er trods alt ikke en 5000 kroners Sieg, men en solid krabat på 1550 kg. med 3 / 4,5 kw. motor
Desuden er Kapema ikke berygtet for at sælge skrammel. De sælger rigtig mange meget store og meget dyre industrimaskiner, og har formentlig ikke råd til at ødelægge deres navn med noget juks.
 
Hvis det er denne her: https://kapema.dk/wp-content/uploads/2017/10/Katalog_DK_169.pdf får du også en masse tilbehør med, som vil koste en arm til en klassisk maskine.

Nu har RH en sjælden evne til at finde ting til den rigtige pris - og når det kommer fra en jyde, er det en kompliment. ;D  Men jeg synes måske at det dårlige rygte, som de meget billige kinamaskiner har, også har skabt lidt hype, som hiver prisen op på ALT, hvad der IKKE er kinesisk. Og sådan er Verden jo heller ikke. ;)

Det eneste jeg ved med sikkerhed, er at dit spørgsmål deler vandene. ;D ;D

« Senest Redigeret: Januar 27, 2019, 13:52:51 af Tommy »
Mvh. Tommy
Der skriver, som kvinder taler- Lidt hurtigere end hjernen kan følge med til. ;-)

System i rodet er bedre end rod i systemet.

Villy

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 422
Sv: Drejebænk KapemaType GH1640A
« Svar #4 Dato: Januar 27, 2019, 15:58:13 »
Jeg er helt enig med RH...jeg har dog ingen erfaring med kina maskiner, men ville også helt klart vælge en ældre europæisk maskine....Mvh..

RH

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1377
Sv: Drejebænk KapemaType GH1640A
« Svar #5 Dato: Januar 28, 2019, 06:34:54 »
Tommy har ret. Hvis det er dén i annoncen, så får man umiddelbart meget med. Men kender ikke prisen. Så det er svært om den er det værd.

Min ene Colchester er ca samme størrelse, men motoren er næsten dobbelte så kraftig.  Jeg synes umiddelbart at motoren er for lille på denne, til sådan en størrelse bænk.

På mit arbejde har vi flere små ~1500mm bænke(drejelængde)
Et par af dem er Victor bænke, fra taiwan. Faktisk ubemærket kvalitet, men desværre bare under motoriseret. Det hæmmer tit drejebænken.  Dog drejer den præcist, og alle føringer kører super godt ( taiwan og kina har i mange år været langt fra hinanden kvalitets mæssigt, i samme prisleje )

Men nej, man kan ikke sammeligne kina maskiner til 6000kr med en til 60000kr.
Dog ved jeg dem de fik på teknisk skole, kostede derop af, og er i vægtklassen 1000kg.

Finish på de bearbejdede overflader er dårlig, og div. Slæder/føringer kører ikke særlig godt.  Markant dårligere end de gamle maskiner.
Ikke hvad jeg ville forvente af en sprit ny maskine.


Har du set denne?
Bare lige et bud på en god all round drejebænk.
Står selv ved en. Og synes den er god
Stærk motor, den har kobling så der er soft start, kan skære næsten alle gevinder uden at skifte hjul.

JensOC

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 440
Sv: Drejebænk KapemaType GH1640A
« Svar #6 Dato: Januar 28, 2019, 11:20:11 »
Det hjælper gevaldigt at bolte en 600kg bænk ovenpå et tons støbejern både på stabiliteten og vægten.
Der er en forhandler der hedder KURTRAS i Låsby som også har noget i den stil SCANTURN som vistnok er en kineser
og CHARLES som er en kraftig Taiwan maskine, hvad de koster ved jeg ikke.
mvh jens
Læs hodjasblog.one på Nettet

Tommy

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1794
Sv: Drejebænk KapemaType GH1640A
« Svar #7 Dato: Januar 28, 2019, 12:18:55 »

RH

Den står oven i købet på "min" ø. [th]  :D

Indrømmet, hvis jeg havde behovet, pladsen OG pengene ;) så kikkede jeg også på den før jeg købte andet. [th] [th]

Det jeg somme tider opponerer lidt imod, er blot den holdning at asiaterne BARE IKKE KAN lave maskiner. Det kan de altså godt, og vil man gerne have nyt, så er det vel for nogenlunde almindelig menneskers den eneste mulighed.
Mvh. Tommy
Der skriver, som kvinder taler- Lidt hurtigere end hjernen kan følge med til. ;-)

System i rodet er bedre end rod i systemet.

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2610
Sv: Drejebænk KapemaType GH1640A
« Svar #8 Dato: Januar 28, 2019, 15:19:28 »
Jeg ville nok også kikke efter en brugt drejebænk, men forstår da udmærket at det er fristende, med en sprit ny maskine.
Tror nu også det er en fin maskine, som du nok skal få glæde af.

I de "gode gamle dage" da jeg arbejde på maskinfabrik, var drejebænkene oftest skruet fast i et solidt betongulv, enkelte maskiner stod på deres eget fundament, som var en betonklods, der gik ca en meter i jorden, og vel en halv meter uden for maskinen, der var en gummifuge mellem betonfundamentet og gulvet, så rystelser i gulvet ikke forplantede sig til maskinen.

Min Boxford var ikke videre stabil på det (uorginale) stativ den stod på da jeg købte den, lavede så et i 50x100x3 profilrør, og boltede det fast i gulvet, det hjalp utrolig meget.
Husk altid at skille tingene ad.

Spsmed

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 106
Sv: Drejebænk KapemaType GH1640A
« Svar #9 Dato: Januar 28, 2019, 15:46:01 »
Sådan en maskine kan hedde feks. Weiss 330 eller Quantum 330x1000 og meget andet afhængig af hvad importøren synes ,
Jeg har Quantum maskinen den er ok til de 600 kg den vejer, men ikke i forhold til en Weiler på 1500 kg
jeg har tilpasset kilenoterne på slæderne lidt, koniciteten var ok men ikke indstillings området.
mvh jens
Den skal bruges til middel stor dreje opgaver på hobby niveau, kræver ikke og ramme indefor 1/100 del mm...kan præsisionen værer indefor 1/10 del mm s det fint til mig...Jeg har lige solgt en mindre no name kineser drejebænk 250X550 med variabel hastighed med en 750 watt motor men den var til sidst for lille til mig, så vil gerne have en større maskine der kan arbejde noget mere...Kapema forhandleren siger de ikke har fået tilbage meldinger om problemmer med feks Kapema Type GH1640A og den koster imellem 55 og 60 K plus moms....Men jeg er bare bange for og købe en gammel europærisk maskine som knokkel slidt op, nogen siger de Colchester der var været på tekniske skoler er slidt op, så det sgu lidt svær og bestemme hvad man skal købe..Jeg kan meget godt li de Clochester bænke på tekniske skoler, da jeg selv stod ved sån en da jeg selv var på skole, men er som sagt bange for og brænde findrene og købe en slidt og dermed upræcis

Spsmed

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 106
Sv: Drejebænk KapemaType GH1640A
« Svar #10 Dato: Januar 28, 2019, 15:55:01 »

RH

Den står oven i købet på "min" ø. [th]  :D

Indrømmet, hvis jeg havde behovet, pladsen OG pengene ;) så kikkede jeg også på den før jeg købte andet. [th] [th]

Det jeg somme tider opponerer lidt imod, er blot den holdning at asiaterne BARE IKKE KAN lave maskiner. Det kan de altså godt, og vil man gerne have nyt, så er det vel for nogenlunde almindelig menneskers den eneste mulighed.

Sådan en TOS maskine har jeg også luret på .. Sandfeld maskiner i Herning har en til salg for 44K plus moms

  https://www.sandfeld.com/brugt-tos-sn-40-b-drejebaenk-200-x-1000-x-508-mm/2019055/

Det skulle være en god bænk med krafig motor med er selvfølig brugt, og sælges uden garenti, men hvad det så man får, en slidt maskine eller ok maskine, hvad skal man kikke efter for og sikre den er i orden, for det dælme træls og købe en gammel maskine man skal ofre på kort tid efter



RH

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1377
Sv: Drejebænk KapemaType GH1640A
« Svar #11 Dato: Januar 28, 2019, 15:56:13 »

RH

Den står oven i købet på "min" ø. [th]  :D

Indrømmet, hvis jeg havde behovet, pladsen OG pengene ;) så kikkede jeg også på den før jeg købte andet. [th] [th]

Det jeg somme tider opponerer lidt imod, er blot den holdning at asiaterne BARE IKKE KAN lave maskiner. Det kan de altså godt, og vil man gerne have nyt, så er det vel for nogenlunde almindelig menneskers den eneste mulighed.
Vedr. Det med (måske) høje priser på ældre maskiner.
Det er nok lidt a la udbud og efterspørgsel.
Prisen er stigende, da mængden af gode europæiske industri maskiner er faldende. Og der kommer desværre ikke flere.
Primært fordi at mange køber styrede maskiner, eller billigere kina/taiwan maskiner.


Men ja, maskinerne fra kina er da slet ikke nødvendigvis dårlige.  Men dem der tit bliver spurgt ind til, er de aller billigste.  Og da man spørger folk der har brugt rigtig mange timer med kvalitets udstyr. Så er det nogle gange svært ikke at være lidt efter de dårlige.

Jeg har selv haft en af de 'kendte' kina bænke.  Så taler af personlig erfaring når jeg skriver at de ikke er pengene værd (for mig)
Jeg har så samtidig set maskiner fra kina i 80~100.000kr klassen, og har samme mening om disse.

Så det råd jeg altid giver, er køb hellere godt brugt, end nyt. Altså, når vi snakker kina maskiner.

Feks, kostede min gamle Contimac mig mere end min SR80, og det er helt at sammenligne gynger med karruseller.
Altså, danskeren er mange gange bedre.



Hvis man bare har lidt is i maven, så skal der nok komme en fin maskine, til en god pris.
Men skal man have en her og nu, i en given størrelse, og er på et stramt budget, ja så er det ikke altid så nemt.

Nu kigger jeg dagligt på de forskellige sider. Og synes tit at der er et eller andet interessant til salg.  Altså med prisen in mente..


RH

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1377
Sv: Drejebænk KapemaType GH1640A
« Svar #12 Dato: Januar 28, 2019, 16:00:19 »

RH

Den står oven i købet på "min" ø. [th]  :D

Indrømmet, hvis jeg havde behovet, pladsen OG pengene ;) så kikkede jeg også på den før jeg købte andet. [th] [th]

Det jeg somme tider opponerer lidt imod, er blot den holdning at asiaterne BARE IKKE KAN lave maskiner. Det kan de altså godt, og vil man gerne have nyt, så er det vel for nogenlunde almindelig menneskers den eneste mulighed.

Sådan en TOS maskine har jeg også luret på .. Sandfeld maskiner i Herning har en til salg for 44K plus moms

  https://www.sandfeld.com/brugt-tos-sn-40-b-drejebaenk-200-x-1000-x-508-mm/2019055/

Det skulle være en god bænk med krafig motor med er selvfølig brugt, og sælges uden garenti, men hvad det så man får, en slidt maskine eller ok maskine, hvad skal man kikke efter for og sikre den er i orden, for det dælme træls og købe en gammel maskine man skal ofre på kort tid efter
Det behøver den ikke være gammel for.
Jeg snakkede/skrev med en gut forleden, med en 1m drejebænk fra kina.  Og efter 6mdr var olien i spindel gearkassen fyldt med spåner.
Der er ikke et godt tegn..


Men kig på maskinens generelle stand

Er vangerne ramponeret? Er malingen slidt helt af?
Kører slæder fint, i hele deres vandring?
Er der slup i spindler/møtrik?
Kig i røret på pinoldokken, og se om det er ridset/hakket osv
Kan den køre i alle gear?  Støjer den meget?



Blot for at nævne et par ting du skal kigge efter.

Spsmed

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 106
Sv: Drejebænk KapemaType GH1640A
« Svar #13 Dato: Januar 28, 2019, 16:27:58 »
Jeg vil ud og kikke på den TOS 40 med 1000 mm drejelængde hos Sandfeld i morgen og se og hører hvordan den er/kører...Købte en brugt svensk søjleboremaskine med gear hos dem lige før jul og den kan dælme arbejde uden pis, og den er jeg godt tilfredes med, så mon ikke jeg også kan finde en god drejebænk der også, jeg synes dog deres priser er lige høje nok, men hvis maskiner er mekanisk i orden og kan holde i mange år endnu til mit hobby brug så er en lidt pebret pris okey, jeg gider bare ikke og skal til og ofre på den lige efter jeg har købt den...

Spsmed

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 106
Sv: Drejebænk KapemaType GH1640A
« Svar #14 Dato: Januar 28, 2019, 16:31:59 »
Tommy har ret. Hvis det er dén i annoncen, så får man umiddelbart meget med. Men kender ikke prisen. Så det er svært om den er det værd.

Min ene Colchester er ca samme størrelse, men motoren er næsten dobbelte så kraftig.  Jeg synes umiddelbart at motoren er for lille på denne, til sådan en størrelse bænk.

På mit arbejde har vi flere små ~1500mm bænke(drejelængde)
Et par af dem er Victor bænke, fra taiwan. Faktisk ubemærket kvalitet, men desværre bare under motoriseret. Det hæmmer tit drejebænken.  Dog drejer den præcist, og alle føringer kører super godt ( taiwan og kina har i mange år været langt fra hinanden kvalitets mæssigt, i samme prisleje )

Men nej, man kan ikke sammeligne kina maskiner til 6000kr med en til 60000kr.
Dog ved jeg dem de fik på teknisk skole, kostede derop af, og er i vægtklassen 1000kg.

Finish på de bearbejdede overflader er dårlig, og div. Slæder/føringer kører ikke særlig godt.  Markant dårligere end de gamle maskiner.
Ikke hvad jeg ville forvente af en sprit ny maskine.


Har du set denne?
Bare lige et bud på en god all round drejebænk.
Står selv ved en. Og synes den er god
Stærk motor, den har kobling så der er soft start, kan skære næsten alle gevinder uden at skifte hjul.

Den ser fin ud til en fornuftig pris, men jeg ville have en bænk med 1000 mm drejelængde, 1500 mm er for stor til min værksted.