Forfatter Emne: smøring af Arboga  (Læst 4432 gange)

elmadsT

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 34
smøring af Arboga
« Dato: August 01, 2016, 12:11:34 »
hej folk
håber der er en der kan hjælpe
jeg er ikke helt sikke på hvad jeg skal bruge til at smøre min Arboga E825 i gear kassen med...
kan jeg bare købe gearolie i thansen? kan det også bruges til at smøre de ander steder som søjlen op og ned?

Hilsen mads
Ŧ

RH

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1377
Sv: smøring af Arboga
« Svar #1 Dato: August 01, 2016, 16:50:26 »
Hej

Har du set denne video
       

           
       


Jeg bruger fedt i min, noget loctite/Henkel fra thansen til 159kr for 1kg.
Synes den har en god viskositet/svamp til tandhjul. Propper det også i min strands søjleboremaskine og deckel kopi fræsers vertikalhovede.

Og til smørring af søjle osv bruger jeg bare den billige motorolie fra Lidl.
Mange vil nok mene det er helt forkert, men jeg gør det alligevel 😀

Kører din med ren stål tandhjul, eller er der også nogle fiber imellem?

Mvh

« Senest Redigeret: August 01, 2016, 16:52:14 af RH »

j håndstad

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 461
Sv: smøring af Arboga
« Svar #2 Dato: August 01, 2016, 18:31:41 »
Du skal være forsigtig med for meget olie i geer kassen da det kan løbe ned i motoren det var sket på min så den måtte vikles om.

Tommy

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1794
Sv: smøring af Arboga
« Svar #3 Dato: August 01, 2016, 20:09:30 »
Du skal være forsigtig med for meget olie i geer kassen da det kan løbe ned i motoren det var sket på min så den måtte vikles om.
Det samme problem er en Emco FB2 kendt for, når man tilter hovedet. ;)

Lige til gearkassen er det vel ikke klogt, at bevæge mig for langt væk fra de specifikationer, som Arboga vel angiver i en eller anden manual. Tro jeg. :)
Mvh. Tommy
Der skriver, som kvinder taler- Lidt hurtigere end hjernen kan følge med til. ;-)

System i rodet er bedre end rod i systemet.

elmadsT

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 34
Sv: smøring af Arboga
« Svar #4 Dato: August 01, 2016, 20:25:23 »
nej det tænker jeg heller ikke.. min første tanke var også fedt. Men der er smøre kopper i toppen af maskinen i de to af de tre løse plader i toppen af maskinen. så tænker det skal være olie af en eller anden art. men har læst et sted her inde at motorolie idag er selv rendsene og flytter skidt rundt til det rammer et filter og sådan et er der jo ikke....  min første tanke var noget gear olie til noget veteran eller noget tænker det bare skal være noget tykt noget.....
« Senest Redigeret: August 01, 2016, 20:27:40 af elmadsT »
Ŧ

Søren

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1374
    • Frylunds Maskinforum
Sv: smøring af Arboga
« Svar #5 Dato: August 01, 2016, 22:29:00 »
Ser du på denne side, ved nogen af de andre Arboga modeller, så anbefaler de en D68 olie i gearkassen.
Det er da vist en vangeolie?

http://www.hhrobertsmachinery.com/Support/Manual-machine-Parts-Lists/Arboga/Arboga-drill-parts.html

Mvh Søren

Roder med (alt alt - ALT for) meget. :) Til gengæld så keder jeg mig heller aldrig. :D

Tommy

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1794
Sv: smøring af Arboga
« Svar #6 Dato: August 02, 2016, 00:12:29 »
Ser du på denne side, ved nogen af de andre Arboga modeller, så anbefaler de en D68 olie i gearkassen.
Det er da vist en vangeolie?

http://www.hhrobertsmachinery.com/Support/Manual-machine-Parts-Lists/Arboga/Arboga-drill-parts.html

Det skal  min også have, men er det ikke til oliebadsgearkasser. Den Mads har er med smørekopper som de fleste E825ere iflg. http://www.lathes.co.uk/arboga/index.html
Mvh. Tommy
Der skriver, som kvinder taler- Lidt hurtigere end hjernen kan følge med til. ;-)

System i rodet er bedre end rod i systemet.

Hans Ingvorsen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1357
Sv: smøring af Arboga
« Svar #7 Dato: August 04, 2016, 21:24:03 »
Til alle udvendig glide flader som vanger søjle bruger jeg noget som hedder vange olie. Det fås i sprie dåse ,og jeg syntes at det funger godt, husk lige at tørre skit og snavs af først med en fnugfri klud