Forfatter Emne: Aut. tilspænding.  (Læst 3290 gange)

Tommy

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1794
Aut. tilspænding.
« Dato: Juli 22, 2016, 05:04:47 »
Jeg har en VLT 2805 og en lille motor med vinkelgear (200 w. 1400 rpm. 1:30) liggende, som egentlig godt kunne blive til X-tilspænding på min fræser.

Motoren trækker OK ved 10 hz. og det vil give en laveste tilsp.hast. på 22 mm/min hvilket vel er nogenlunde i orden.

Men i den anden ende skal jeg køre 300 hz for at få den ilgang på ca. 650 mm/min, som jeg gerne ville have. Det  er 6 x motorens og gearets normale hastighed og vel lige "groft" nok.

Hvor stærkt kører jeres X-slæder i henholdsvis laveste tilspænding og ilgang?
Mvh. Tommy
Der skriver, som kvinder taler- Lidt hurtigere end hjernen kan følge med til. ;-)

System i rodet er bedre end rod i systemet.

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2615
Sv: Aut. tilspænding.
« Svar #1 Dato: Juli 22, 2016, 10:03:36 »
Er motoren på gearet en 1400 o/m eller 2800 o/m?
Jeg har kørt motorer op i omkring 4500 o/m uden problemer, men ret meget højre skal man nu nok ikke gå. (det er på min fræser til hovedmotoren, men kun i korte perioder)
Modsat kan de give problemer med motorens køling, hvis man køre ret meget under de 50 Hz, så er motorens kølevinge jo ikke effektiv, men det kan jo løses med en extern blæser hvis motoren bliver varm.
Jeg har ikke haft brug for extern køling :)
Husk altid at skille tingene ad.

Tommy

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1794
Sv: Aut. tilspænding.
« Svar #2 Dato: Juli 22, 2016, 11:51:39 »
Som skrevet : (200 w. 1400 rpm. 1:30)  ;)

Den skal have extern køling, men jeg har fundet en god 220 v blæser til godt en hund, som kan passes til i dækslet når jeg piller den gamle vinge ud. Så skal den bare starte sammen med motoren.

Det er det jeg mener. 4800 rpm. (200 Hz) giver mig kun en ilgang på 475 mm/min.
Slæden kan vandre 550 mm, og selv om jeg godt nok sjældent bruger hele vandringen, synes jeg det er temmelig langsomt.

Små gearmotorer koster ikke en formue, men en lavere gearing vil jo "koste" i form af hurtigere tilspænding i bunden. Det var derfor jeg var nysgerrig efter hvad andre har, for jeg kommer jo nok til at affinde mig med det ene eller det andet.

De der (ret pebrede) universal tilspændigsmotorer, som man kan hænge på spindlen kan gå meget langt ned, men de vil også kun give ca. 450 mm/min i ilgang. Desuden vil sådan en "stjæle" næsten 15 cm. af slædevandringen.


« Senest Redigeret: Juli 22, 2016, 12:53:05 af Tommy »
Mvh. Tommy
Der skriver, som kvinder taler- Lidt hurtigere end hjernen kan følge med til. ;-)

System i rodet er bedre end rod i systemet.