Forfatter Emne: bearbejdning af kobber  (Læst 8867 gange)

GlForum

  • Gæst
bearbejdning af kobber
« Dato: April 05, 2007, 10:07:32 »
Fra : Joe (j-j-a@ofir.dk)
Dato : 17-03-2004 20:20
Hej
Jeg har et spørgsmål angående kobber.
Hvordan kan det være at et materiale som er så blødt, kan være så besværgeligt at arbejde i?
Jeg oplevede idag at 2 bor og tre stål blev ødelagt under bearbejdning i en kobber- klods, stålene knak da der skulle drejes et konisk hul, borene knak under alm boring

GlForum

  • Gæst
Sv: bearbejdning af kobber
« Svar #1 Dato: April 05, 2007, 10:09:29 »
Fra : Jørgen Skyt (jskyt@mail.dk)
Dato : 26-02-2005 01:58

Jeg har set de andre svar, og er helt enig, men jeg vil gerne vende tilbage til det oprindelige, nemlig spørgsmålet "Hvordan kan det være at et materiale som er så blødt, kan være så besværgeligt at arbejde i?".

Det er min erfaring det gælder ethvert materiale, det er let at ekstrudere ved en temperatur væsenligt under dets smeltepunkt: Kobber, aluminium - og f.eks. guld. Alle materialer, det er let at trække ud i tråde, laver dette drilske nummer:
Under hård deformation stiger temperaturen lokalt så højt at materialet begynder at flyde - ganske som tandpasta først flyder, når man trykker på tuben. Materialet flyder hen, hvor der er plads, eksempelvis i spån-kanalen i boret, men her er det ikke længere under pres og stivner øjeblikkelig - hvorved det danner en prop, der forhindrer adkomst for nyt materiale (og boret blokker til og knækker). Borer man i en klods kobber eller aluminium oplever man hurtigt, materialet i større eller mindre grad "klistrer fast" i spån-kanalen - og det fastklistrede materiale ligner ikke de andre spåner - det er et lokalt fænomen, der ikke har at gøre med spåntagning.
Der er efter min ringe viden TO veje ud af problemet (sådan rent logisk, men det er ikke sikkert det holder i alle tilfælde):
1) sørg for materialet aldrig når den temperatur og det tryk, der gør flydning mulig (dvs.: Meget skarpt værktøj og rigelig køling).
2) sørg for trykket under hele processen er så stort at alle spåntagne dele af materialet (læs: "det afhøvlede materiale") holdes under konstant høj temperatur og højt tryk (dvs.: Varm selve boret op med en blæselampe før brug og pres med højeste mulige tilspænding).

Personligt har jeg svært ved at anbefale løsning nummer to :) ... men det burde næsten prøves: Et varmt bor på en kold kobberklods.

Venligst
Jørgen Skyt

GlForum

  • Gæst
Sv: bearbejdning af kobber
« Svar #2 Dato: April 05, 2007, 10:10:15 »
Fra : Asger (asko@mail.dk)
Dato : 26-02-2005 08:52

Hej Jørgen
Jeg tror, du kører frem med for mange postulater. Det er altid svært at knække
spånen i bløde materialer. Og da en kobber
og' aluminium spån tilmed er let føjelig og meget varm(den holder på varmen), presses spånen til at følge borets snegl. Følgelig bliver den omviklede spån låst fast omkring boret. Jo dybere boring jo mere omkring-viklet.

Alle materialer kan koldflyde. I tresserne,
før værktøjsindustrien brugte gnistmaskiner,
fremstilledes ofte støbematricer ved at presse en prægedorn med den ønskede form ned
i matricen. Prægedornen skal jo selvfølgelig
ha en større flydegrænse end matrice-materialet, og den er hærdet. Når matrice-materialet begynder at flyde, presses det op til overfladen langs med prægedornen. Så prægedornen sku smøres ind i mellem.

hilsen Asger

GlForum

  • Gæst
Sv: bearbejdning af kobber
« Svar #3 Dato: April 05, 2007, 10:11:01 »
Fra : morten (rmorten@jubii.dk)
Dato : 11-03-2005 13:06

hejsa... hvor stærkt køre du med boret Omd og feed. der hvor jeg arbejder, har vi en del med kobber at gøre.

hilsen morten

GlForum

  • Gæst
Sv: bearbejdning af kobber
« Svar #4 Dato: April 05, 2007, 10:11:40 »
Fra : Frylund
Dato : 11-03-2005 15:09

Under Skærehastighed er der en
Skærehastighedstabel for HSS bor (.pdf fil)
Her kan du finde svaret.
mvh Frylund

GlForum

  • Gæst
Sv: bearbejdning af kobber
« Svar #5 Dato: April 05, 2007, 10:12:45 »
Fra : morten (rmorten@jubii.dk)
Dato : 11-03-2005 17:06

hejsa frylund.
det var for at høre ham der havde problemer med at bore og berabejde i kobber. da der hvor jeg er, har vi en del med det at gøre.

hilsen morten