Forfatter Emne: Frekvens omformer - igen igen.  (Læst 19937 gange)

Tommy

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1794
Frekvens omformer - igen igen.
« Dato: December 16, 2014, 15:44:48 »
Man skal jo have nogle ideer at tumle med, og i denne gavetid skal man også have nogle ønsker. :D

Jeg fantaserer lidt om en frekvensomformer til drejebænken –og måske også til fræseren, men det er nu ikke så lige til.
Jeg har læst trådene herinde om emnet fra Svend Loksø, Hans m.fl. og har talt med en elektriker, en maskinmontør og også med et par sælgere på DBA.
Resultatet er, at jeg ikke tør satse på andet end en Danfoss VLT 2800, som åbenbart er det sikre valg.
Denne fås som 1 til 3 faser og som 3 til 3 faser og i mange effektstørrelser fra 0,3 kw. og opefter. Den må (naturligvis) ikke være for lille til motoren, men der hører enigheden blandt de kloge mennesker desværre også op.

Det er vigtigt for mig at få kræfterne med nede fra lave omdrejninger, og så møder jeg (fra nogle) følgende påstande:
1.   Jeg må ikke købe en ”1 til 3 fase” type. Der falder ydelsen hurtigt ved mindre end 50 hz.
2.   For at få trækkraften med nedefra, skal omformeren nødvendigvis være overdimensioneret. Eksemplet var en 1.5 kw. omformer til en 1 hk (0,75 kw.) motor. Altså en fordobling.

Er der nogen herinde, der kender hoved og hale på sådan noget? Problemet er selvfølgelig at prisen følger størrelsen. >:(
Mvh. Tommy
Der skriver, som kvinder taler- Lidt hurtigere end hjernen kan følge med til. ;-)

System i rodet er bedre end rod i systemet.

Søren

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1366
    • Frylunds Maskinforum
Sv: Frekvens omformer - igen igen.
« Svar #1 Dato: December 16, 2014, 16:05:12 »
Hvor stor en skal du bruge? Jeg har en 3 stykker til at ligge, så kunne du jo evt prøve den af inden et evt. køb?
:) Bor i Viborg, så det er ikke uoverkommeligt langt for dig. :)


Mvh
Søren
Mvh Søren

Roder med (alt alt - ALT for) meget. :) Til gengæld så keder jeg mig heller aldrig. :D

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2615
Sv: Frekvens omformer - igen igen.
« Svar #2 Dato: December 16, 2014, 19:10:22 »
Jeg har en VLT2800 til min drejebænk, jeg har prøvet lidt forskelligt, og det er den der giver det bedste moment ved lave o/m.
Frekvensomformeren skal passe til din motor, jeg tro ikke det hjælper noget at den er for stor til motoren.
Men vælger du den så du bruger den mindste effekt, den er beregnet til er du da sikker.

Du skal gå langt uden om frekvensomformere, der er beregnet til pumper og ventilation.
Her passer momentkurven ikke til sejtræk i de lave o/m Danfoss hedder HVAC, eller Aqua drive, til det brug.

Men der er da sikkert mange andre fabrikater der er velegnet, jeg havde en Lenze til drejebænken, den var udmærket, indtil den brændte af. ;D

Men køre du langt ned i HZ, kan det give forskellige problemer, for det første kan din motor miste kølingen, da blæsevingen jo køre for langsomt. (kan afhjælpes med extern blæser) jeg har også det problem at kileremme er dårlige til at overføre kræfterne, ved lave omdrejninger.
Husk altid at skille tingene ad.

Tommy

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1794
Sv: Frekvens omformer - igen igen.
« Svar #3 Dato: December 16, 2014, 20:18:28 »
@Jens: Det er nu heller ikke fordi den skal køre en hel masse med lave omdrejning, men jeg er vist ikke rutineret nok til at føle mig helt sikker med håndtagene ;D Så det var rart f.eks. at kunne skrue helt ned de sidste omgange på et gevind op mod et bryst.
Jeg har sådan et "poly V belt" hedder det vist!!! Driller det, kan man jo klare meget med spray.
Jeg synes også, at det lyder underligt, at Danfoss laver noget, som skal overdimensiones for at virke ordentligt, men hvor vidt der er hold i, om typen med 1 fase ind er mindre effektiv ?? Du skriver et sted, at din trækker godt helt nede fra 10 Hz Hvor stor er din omformer i forhold til motoren? Den er vel med 3 faser ind.

@Søren: Superflot tilbud - Tak skal du have i hvert fald :D
Men jeg ved det nok ikke engang - ikke endnu i hvert fald. Jeg har sådan en to hastigheds motor med både 1 og 1,3 hk. så jeg kommer nok til at sætte en anden motor på. 1,5 - 2 hk har jeg tænk på, men nøjes nok med 1,5, alt efter hvad jeg kan finde.
Hvad er det for nogle omformere du har?
Mvh. Tommy
Der skriver, som kvinder taler- Lidt hurtigere end hjernen kan følge med til. ;-)

System i rodet er bedre end rod i systemet.

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2615
Sv: Frekvens omformer - igen igen.
« Svar #4 Dato: December 16, 2014, 21:12:08 »
Ja jeg bruger også sommetider lidt Belt-dressing, for at mindske slippet.

Jeg har en 1.5kw 940 o/m motor, frekvensomformeren er en vlt 2840 max 4 kw der får 3 x 400 volt ind men den er stillet til 1,5 kw hvis jeg ikke husker helt galt.

På min fræser har jeg en 4 kw motor, her bruger jeg en gammel frekvensomformer, der hedder Speedcomander, jeg kan ikke huske størrelsen.

Hvis du skal bruge den med 1x230 volt ind, sætter der jo nok hurtig begrænsning på størrelsen af motoren, da man normalt kun kan trække 13 ampere, og skal den fordeles til 3 faser og op på 400 volt til motoren.

Det kræver også et specielt/dyrt fejlstrømsrelæ hvis du jordforbinder den.
« Senest Redigeret: December 16, 2014, 21:13:53 af jens »
Husk altid at skille tingene ad.

Svend Loksø

  • Gæst
Sv: Frekvens omformer - igen igen.
« Svar #5 Dato: December 16, 2014, 23:17:03 »
Jamen dog. Hop ud i det, man bliver kun klogere hvis man satser noget engang imellem.
Og det er jo også kun nogle/måske flere/eller mange penge der er på spil.

Det er simpel hen det bedste jeg har foretaget mig i 50 år inden for det sorte fag.
Og nu har det kørt fejlfrit siden installationen.

svend loksø
Glædelig jul 

Tommy

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1794
Sv: Frekvens omformer - igen igen.
« Svar #6 Dato: December 16, 2014, 23:55:39 »
@ Jens: Så er din VLT på drejebænken jo sådan set også overdimensioneret, hvilket i hvert fald KUNNE stemme med, at det er derfor den trækker så godt nedefra. At den indstilles til motorstørrelsen kan jo være noget med beskyttelse.
Jeg kan nok i hvert fald køre 1,5 hk på en 13 amp. sikring, men selvfølgelig vil jeg helst have en 3 faset omformer. - Der er bare flest enfasede til salg af de mindre typer. >:(
Så vidt jeg har forstået, kan jeg godt jordforbinde selve motoren med et alm. HFI relæ, bare ikke omformeren. Er det forkert?

@ Svend: Joh! Det er rigtigt nok, hvad du siger, men spørger du konen. så har jeg vist hoppet ud i rigeligt på det sidste. For ½ år siden anede jeg ikke, hvad der er op og ned på en fræser - så jeg har vel også lige 49½ år at løbe på endnu. :D

Jeg kan godt lide at eksperimentere, men lidt forarbejde øger trods alt somme tider chancerne for succes.
Mvh. Tommy
Der skriver, som kvinder taler- Lidt hurtigere end hjernen kan følge med til. ;-)

System i rodet er bedre end rod i systemet.

ErlingSj

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 762
Sv: Frekvens omformer - igen igen.
« Svar #7 Dato: December 17, 2014, 01:03:31 »
Så vidt jeg har forstået, kan jeg godt jordforbinde selve motoren med et alm. HFI relæ, bare ikke omformeren. Er det forkert?
Hvad mener du dog?
Du har en og kun en jordforbindelse. Den har ikke noget med HFI relæet at gøre, men er en god forbindelse til et spyd i jorden ved dit hus.
Du skal have et PFI relæ af type B sat op parallelt med dit eksisterende HPFI (eller HFI hvis huset er gammelt).
 

Søren

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1366
    • Frylunds Maskinforum
Sv: Frekvens omformer - igen igen.
« Svar #8 Dato: December 17, 2014, 07:01:45 »
Jeg har en 6Kw en 1.5Kw og en 0.75Kw mener jeg der er. Alle tre er trefasede så hut jeg visker. :)
Mvh Søren

Roder med (alt alt - ALT for) meget. :) Til gengæld så keder jeg mig heller aldrig. :D

Tommy

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1794
Sv: Frekvens omformer - igen igen.
« Svar #9 Dato: December 18, 2014, 06:26:36 »
@ Erling: Joh! Jeg ved nu godt, hvordan et HFI relæ og et jordspyd virker ;) men jeg ved "nada" om en frekvensomformer. Hvis de var opfundet, da jeg blev udlært som elektriker i 74, så var de i hver fald ikke nået ud på landet :D og lige siden har jeg lavet noget andet.
Som jeg fik det forklaret (Af en ivrig sælger på DBA) så forestillede jeg mig, at der sad en jordklemme kun til elektronikken, som man så kunne lade være med at bruge, men sådan er det altså ikke.

@ Søren: Hvis den 1,5 kw. er en VLT 2800, så er den da i hvert fald interessant. Det hører du fra, hvis jeg beslutter mig til, at det er overkommeligt projekt. Jeg skal have fundet ud af noget med den motor, og jeg vil nok også lige have åbnet gearkassen, for at se hvordan jeg skåner den mest muligt.
Mvh. Tommy
Der skriver, som kvinder taler- Lidt hurtigere end hjernen kan følge med til. ;-)

System i rodet er bedre end rod i systemet.