Forfatter Emne: Hjælp til teori/litteratur omkring slør  (Læst 15323 gange)

Hugo

  • Gæst
Sv: Hjælp til teori/litteratur omkring slør
« Svar #15 Dato: August 29, 2014, 17:29:50 »
Du har ret et langt stykke hen ad vejen i forhold til det jeg prøver at lave.
Så jeg tænkte lige at jeg ville vise en skitse (tegnet i google draw) som jeg forestiller den komme til at se ud :-)
Vedlagt et stk. borestander skitse med alle den fejl, mangler og misforståelser :-)
Alt stål og sort jern er købt ind så nu er det "bare" borehullerne lige og styre nedstrygeren :-D

David

  • Gæst
Sv: Hjælp til teori/litteratur omkring slør
« Svar #16 Dato: August 29, 2014, 18:07:39 »
Hej...
Når man laver konstruktioner af forskellig slags, er det en god ide at tænke i trekanter...
Forestil dig en tegning hvor du vil sætte en tung kasse op på væggen, og hænge... Hvis der bare bliver lavet en streg ud fra væggen (streg=materiale) kassen kan stå på vil denne ikke være stærk, og medmindre denne streg er meget tyk/højkantet/har skulder, (denne tykke streg har en indbygget trekant, de to punkter ved væggen og et punkt helt ude i enden, op mod kassen) uden de tre punkter, vil den ikke kunne bære meget, og bliver stærkere når de to punkter ved væggen, får større afstand fra hinanden...
Princippet er i den kendte vægbæring...
Feks. ville en gymnast ha nogle svære kraftanstrengelser, hvis han skulle holde sig i armene og hænderne, 90 grader ud fra en pæl med samlede hænder, men problemet løses ved at sprede hænderne og åbne trekanten, så der kommer længere imellem de tre punkter... så er belastningen pludselig ikke så stor og kræfterne der udvikles går nærmest lige igennem armene...
Trekanter (og cirkler) er stærke...

David

  • Gæst
Sv: Hjælp til teori/litteratur omkring slør
« Svar #17 Dato: August 29, 2014, 18:29:56 »
Konstruktionen med Ø8 vil ikke virke, den vil blive ubrugelig blød (trekanten i et stykke Ø8 i den længde er alt for spids)... Et tredje ben, bagtil ville støtte godt op, men så skulle der oss trekant afstives imellem benene, da rundstål, hvis det får kraften lige igennem,kan der lægges mange kræfter på, men ikke meget
 hvis kraften kommer siden ind...
Fladstålet der bærer boremaskinen har oss for lidt trekant... Prøv at lave den og se at de nærmest vil bøje, bare ved maskinens vægt, og specielt når der bliver boret,vil de bøje op... Tag derefter et stk. fladstål og sæt på højkant, fra ende til anden på "de svage" fladstål, og se en forskel...Trekanten er blevet åbnet..
Og åbn dine bærepunkter...Du kan have en nok så stabil ryg, men det vil slaske hvis der ikke er trekant nok...
Prøv og leg med en almindelig tommestok, lav lige og trekant, i forskellige størrelser og med belastninger forskellige steder fra...Helt simpelt og bare med dine hænders kraft... Det kan godt lære en noget og hvordan ting påvirkes og står imod...
Mvh David

Hugo

  • Gæst
Sv: Hjælp til teori/litteratur omkring slør
« Svar #18 Dato: August 30, 2014, 12:49:52 »
Tak for rigtig godt input. Der er meget at tage til efterretning.

Det har samtidig så fået mig til at tænke lidt ud af boksen :-) Når nu jeg har så svært ved at bore et hul der dur til noget så skulle jeg måske prøve i første omgang at undgå huller! Dvs. huller til montering kan jeg ikke undgå, men huller der skal styre noget eller noget skal glide igennem må vente :-)

Jeg har været i kælderen og fundet et stålrør på 42 mm Ø og 3 mm tyk væg. Det må da være stærkt nok?

Samtidig har jeg tænkt over hvordan jeg kan, som du foreslår, vende de 30x3 mm fladjern på højkant.
Jeg tror jeg har en ide til hvordan jeg få mere trekantet ind i konstruktionen.

Så nu skal jeg "bare" have tankerne ud på en tegning - hvilket i mit tilfælde også er en udfordring - så jeg håber I bliver på kanalen lidt endnu, der er en tegning på vej :-)

/Hugo

Bj@rne

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 360
Sv: Hjælp til teori/litteratur omkring slør
« Svar #19 Dato: September 01, 2014, 18:53:04 »
Lige en strøtanke, du vil bygge noget der minder om en søjleboremaskine, men minder om en borestander til en alm boremaskine for eksempel en akku maskine korrekt?

Du kunne jo evt overveje at bruge en rulleskinne fra en køkkenskuffe som styr, dvs den skal selvfølgeligt fikseres på for eksempel noget firkantrør.

Men det afhænger selvfølgeligt af hvad du vil bore i den og hvad det derfor kræver af stivhed i hele maskinen, men hvis formålet for eksempel "bare" er at bore lige huller i MDF plade eller noget i den stil, så ville jeg overveje den model med skuffeskinner.

Mvh

Hugo

  • Gæst
Sv: Hjælp til teori/litteratur omkring slør
« Svar #20 Dato: September 01, 2014, 20:58:02 »
Ideen var at lave borestander en alm. boremaskine og jeg skal bruge den til at bore i stål med.
Lige nu kæmper jeg med at visualisere mit nye design.

Jeg er kommet til kort i google draw - der skal være ordentlige mål på ellers kan jeg ikke selv vurdere om det virker rigtig.

Jeg har i øjeblikket to ideer til et nyt design og kæmper lidt med hvilket jeg skal tegne først. De er lige kompliceret at tegne :-(

Jeg er kommet i tvivl om hvordan jeg kan montere boremaskinen i de nye designs???
Alting er vendt på højkant så det er ikke så oplagt hvordan jeg kunne montere den. Så jeg kommer nok til at starte med bare at tegne det jeg ikke er i tvivl om og så håber på at nogen her inde kan hjælpe med hvordna jeg så kunne montere boremaskinen :-)

/Hugo

Tommy

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1794
Sv: Hjælp til teori/litteratur omkring slør
« Svar #21 Dato: September 07, 2014, 04:16:08 »
Jeg ved ikke om du stadig roder med det, men jeg kom til at tænke på, om du måske kunne bruge/få nogle ideer fra den hjemmelavede bore- fræse stander, som er vist her: http://www.joergenurmager.dk/verksted/mit.verksted.htm

Han er også en dygtig håndværker, og jeg har faktisk haft meget fornøjelse af at studere tekst og billeder på hans side.

Aluminiums "klumper" eller stykker kan fås ret billigt på Tysk Ebay, og det kan spindlen også. (Sikkert også herhjemme, hvis man ved hvor ???)

Mvh Tommy
Mvh. Tommy
Der skriver, som kvinder taler- Lidt hurtigere end hjernen kan følge med til. ;-)

System i rodet er bedre end rod i systemet.

Bj@rne

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 360
Sv: Hjælp til teori/litteratur omkring slør
« Svar #22 Dato: September 07, 2014, 19:59:44 »
Citér
Aluminiums "klumper" eller stykker kan fås ret billigt på Tysk Ebay, og det kan spindlen også. (Sikkert også herhjemme, hvis man ved hvor Huh)

De fleste maskinfabrikker(underleverandørere) er ret flinke hvis du kommer med en hund eller 2 til "kaffe kassen" eller en stang kager fra den lokale bager  ;D

Hugo

  • Gæst
Sv: Hjælp til teori/litteratur omkring slør
« Svar #23 Dato: September 10, 2014, 10:11:03 »
Jo, jeg roder stadig med at få min tegning på plads :-)
Jørgen Jørgensen ser ud til at have meget at byde på. Det er ret interessant det han laver - tak for tippet :-)

Jeg har valgt at lave tegningen i LibreCAD - det var det jeg nemmest forstod :-) Jeg har aldrig arbejdet med CAD programmer før så det går virkelige langsomt fremad.

Hugo

  • Gæst
Sv: Hjælp til teori/litteratur omkring slør
« Svar #24 Dato: September 11, 2014, 23:24:48 »
NU kan jeg ikke vente længere med at offentliggøre mit nye design :-)
Så igen med alle fejl, mangler og misforståelser :-)
Feedback udbedes :-)

Hugo

  • Gæst
Sv: Hjælp til teori/litteratur omkring slør
« Svar #25 Dato: September 12, 2014, 12:59:23 »
ØV - der ser ud til at mangler nogle vitale elementer på front tegningen.
Den "sindrige" konstruktion med 5mm pianotråd og 6mm messing rør ud over.  Det skulle da få tingene til at glide.
Så jeg må lige prøve igen.

Bj@rne

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 360
Sv: Hjælp til teori/litteratur omkring slør
« Svar #26 Dato: September 12, 2014, 20:13:32 »
5mm pianotråd og 6mm messingrør ??

DOH er det printplader du skal bore med den?

For ellers tror jeg sgu dine dimensioner er lidt spinkle !!

Mvh

Hugo

  • Gæst
Sv: Hjælp til teori/litteratur omkring slør
« Svar #27 Dato: September 13, 2014, 22:14:27 »
Ok, så er der mål på.

De 5 mm pianotråd skal kun bruges som guides for at forhindre at bagpladen, som sidder mellem de 2x2 8 mm rundstål (komprimeret), glider ud samtidig med at de holde bagpladen fra at rotere eller vride sig.

Jeg tænkte at det kunne de godt klare - de er kun ca 16mm lange og trykket ligger ca 4 mm fra deres støttepunkt. De går igennem bagpladen og køre mod de 2x2 rundstål. Pianotråden er ret hård - den er ikke nem at komme igennem med nedstrygeren så jeg tænkte at den nok kunne bagpladen på plads.

For at de skulle glide lettest muligt ned af de 2x2 runstål så ville jeg sætte de nævnte 6mm messing rør uden på de kunne rulle ned af rundstålene.

Alternativt så kunne jeg erstatte pianotråden med 8 mm komprimeret rundstål.

Jeg prøver og klare mig med det jeg ligger inde med - jeg ville gerne undgå flere fejlkøb :-)

Tommy

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1794
Sv: Hjælp til teori/litteratur omkring slør
« Svar #28 Dato: September 14, 2014, 12:25:23 »
Hugo: Hvis du kan bruge en ”ikke maskinuddanntet” amatørs mening til noget som helst, baseret kun på sund fornuft og en vis erfaring i at skrue i det mest utrolige, så holder din konstruktion altså ikke.
 
Rullerne vil kun støtte ”søjlerne på den ene side, og med mindre holderen er helt i bund eller top, hvor det hele holdes sammen og på plads, så vil du kunne vride og bøje de 4 fritstående stk. 8 mm rundstål i alle retninger. Du får alt for stort moment på vridningen, når du får en boremaskine ud i den holder.

Hvis du vi bruge den konstruktion og de dimensioner (jeg tror de for små), så skal du have mere afstand imellem rundstålene (forreste og bageste). De skal hver især ”gøres stive” med noget styr, som går rundt om dem, der hvor de bærer holderen, i stedet for at stå frit på hele højden. F.eks. gennem nogle lange huller i en blok (se Jørgen Urmager) så det svarer til styringen af holderen på Jens`s foto af borestanderen - hvor de fire stænger bare er udskiftet med én tyk søjle, og hvor der er stor afstand (styr) fra holderens øverste og nederste bærepunkt.
Evt. bare en bøsning, der hvor du har rullerne.

PS. Hvad skal få den til at køre op og ned?

Bare min mening.
« Senest Redigeret: September 14, 2014, 12:41:09 af Tommy »
Mvh. Tommy
Der skriver, som kvinder taler- Lidt hurtigere end hjernen kan følge med til. ;-)

System i rodet er bedre end rod i systemet.

Hugo

  • Gæst
Sv: Hjælp til teori/litteratur omkring slør
« Svar #29 Dato: September 15, 2014, 09:39:12 »
Hej Tommy
 - jeg håber du har set at jeg er i samme båd - "ikke-udlært-mekanik/maskin" amatør :-) minus al din erfaring.

Så al respekt for dit input :-) Og tak fordi du tog dig tiden til at kigge på det.

Jeg ville sætte en trækfjeder på i toppen og ned til bagpladen. Det er nok for løst :-) Jeg ligger inde med noget 2 mm fjederståltråd som jeg ville vikle en passende fjeder af.

Udover min manglende erfaring så mangler jeg også noget til at bore lige huller med samt huller over 10 mm :-) Jeg har gjort nogle materiel fejlkøb, fx 8mm x 6 meter centerless komprimeret stål,  så indkøbs kontoen er tæt på nul :-(  Så derfor er mine forsøg nok lidt for tamme :-(

Når jeg ikke kan bore et lige hul så må jeg sigte efter en design hvor lige huller ikke er hindring :-)

Jeg har et stålrør på Ø43mm x 653 mm som var planen at bruge, men jeg ved ikke hvad eller hvordan jeg skal sætte noget rundt om som også kunne holde boremaskinen :-(  Nogen ideer som ikke kræver andet en nedstryger, file, en bænk+bånd-sliber, en fræser og en boremaskine?

Jeg vil forsøge endnu en gang med kraftigere dimensioner og et lidt anden design :-)

/Hugo