Forfatter Emne: Plasmaskære nu med rullemarie.  (Læst 9481 gange)

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2615
Plasmaskære nu med rullemarie.
« Dato: August 01, 2014, 13:40:18 »
Jeg skal have lavet lidt lige snit, i noget 10mm stålplade.
Så jeg har bygget en lille rullemarie til min Cut 40 Kineser plasmaskære.

Alt lavet af forhåndenværende materialer, motor og styring til fremdriften er fra en gammel co2 svejser der stod og fyldte op. (en gammel eller fungerende co2, er næsten usælgelig)
Jeg havde en Dewalt føreskinne i overskud også.
Der indgår sågar materialer fra de gode IC3 tog (havde det været fra IC4, havde jeg nok ikke turde bruge det  ;D)
En cykel kæder er også kommet i brug, havde først brugt en O-ring, men det køre så langsomt at den ikke kunne trække det rundt. (jeg har ikke sat mig ind i fremstilling af kædehjul til cykler, men lavede kædehjulene, med en radius endefræser, det køre fint når det går så langsomt)
Så en ren prototype, med plads til forbedringer..

Desværre giver plasmaskæren massive elektriske støjproblemer, som bevirker at den går i styringen til "tråd" motoren, så den tænder når plasmaen tænder, og styringen bliver meget varm.
Så jeg skal til at kikke på noget jordforbindelser, stell, og skærmede kabler.

Her en lille video, med første forsøg, med en lidt slidt dyse.
Men nu skal der styr på støjproblemerne før der forsøges videre...
https://www.youtube.com/edit?video_id=YUdPDCpcg7M
« Senest Redigeret: August 01, 2014, 14:43:32 af jens »
Husk altid at skille tingene ad.

ErlingSj

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 762
Sv: Plasmaskære nu med rullemarie.
« Svar #1 Dato: August 01, 2014, 16:50:37 »
Jeg tror at linket skal være:
https://www.youtube.com/watch?v=YUdPDCpcg7M

Det ser rigtigt spændende ud, det du har strikket sammen.

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2615
Sv: Plasmaskære nu med rullemarie.
« Svar #2 Dato: August 01, 2014, 17:19:15 »
Ja nu må vi jo se, når jeg har forhåbentligt får løst de elektriske støjproblemer.
Jeg er i gang med at sætte en ny til ledning på plasmaskæren, så den kommer direkte i et kraftstik med jord (på 230 volt) så renser og gennemgår jeg alle chassis forbindelserne.

Godt du har sat et brugbar link ind til videoen (det første virkede hos mig, men jeg var også logget ind på youtube)


Jeg regner med at komme til at bruge, skærevognen til tyndere plader også, man kan lave et rigtig flot snit i eks. en 1.5mm plade, især hvis man køre hurtigt, bliver der næsten ingen varme zone.
« Senest Redigeret: August 01, 2014, 17:21:14 af jens »
Husk altid at skille tingene ad.

Hans Ingvorsen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1357
Sv: Plasmaskære nu med rullemarie.
« Svar #3 Dato: August 01, 2014, 21:50:57 »
Dejligt at se at nogen kan lave ting selv i stedet for alt det færdig købt bras som man for nu om dage
Hans