Forfatter Emne: Bøger  (Læst 4037 gange)

mhh

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 200
Bøger
« Dato: September 27, 2012, 21:54:44 »
Efter at have arvet det meste af min morfars gamle værktøj, maskiner og bøger kom jeg til at kigge lidt på hvad jeg lå inde med af tekniske bøger og hvilke jeg rent faktisk bruger. (jeg samler lidt på ældre fagtekniske bøger inden for smede og maskinfaget)

Maskinståbi'en 9. Udgave er nærmest en bibel for mig, den ligger altid klar ved siden af computeren når jeg sidder og tegner.

Utkes værkstedsteknik er også en rigtig god jeg har den i et par forskellige udgaver og jeg har støttet mig en del op af dem da de beskriver de lidt ældre metoder inden for bearbejdning som man engang imellem får brug for når man skal reparere et eller andet. Jeg brugte den specielt da jeg var helt ny i faget og konstaterede at skolen var mere opsat på at lære mig at trykke knapper på en cnc maskine end at lære mig at bruge de konventionelle maskiner som jeg i bund og grund var mest interesserede i.

Værkstedsteknik i praksis er et opslagsværk som jeg har arvet efter min morfar (udgivet i 46) og det er virkelig noget der kan bruges, igen et opslagsværk der beskriver ældre metoder af bearbejdning og første bind består meget af formler og andet er mere bearbejdnings metoder.

Det er de bøger jeg primært bruger og indtil videre har de ikke svigtet mig endnu. Jeg har også en samling med værkstedstekniske beregninger fra jernindustriens forlag som helt klart også er gode at have ved hånden men det meste af det der står i dem er nu noget der ligger inde under huden så de kommer kun frem hvis jeg tror jeg har glemt et eller andet.

Er jeg den eneste der bruger sådan nogle opslagsværker eller er der andre derude?
« Senest Redigeret: September 27, 2012, 22:25:55 af mhh »

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2615
Sv: Bøger
« Svar #1 Dato: September 27, 2012, 22:39:19 »
Nu har jeg arbejdet rigtig mange år, inden for faget, og med manuelle maskiner, så selve teknikken sidder på rygraden.

Eneste opslagsværk jeg kan vise frem, er Machinery's handbook, som så til gengæld er på næsten 1600 sider, læderbind og guld på kanten. ;D

Jeg købte den for at få lidt indsigt i tandhjul til min gamle Engelske drejebænk.
Da jeg skulle fremstille, et sæt tandhjul, for at kunne skære mm gevind.

Ellers finder jeg informationer på nettet, eller spørger her i fora.

mvh jens
Husk altid at skille tingene ad.

Hugo

  • Gæst
Sv: Bøger
« Svar #2 Dato: Juni 09, 2014, 06:32:25 »
Er der andre bøger I kan anbefale?
 - eller indeholder de bøger I nævner stort set hvad man har brug for omkring metalarbejde?

Lige nu leder jeg efter bøger om smedearbejde - dækker de bøger I nævner også smedearbejde?

Jeg kan godt lide bøger fordi de aldrig "løber tør for strøm"  :-)

/Hugo

Zenofexxx

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 40
Sv: Bøger
« Svar #3 Dato: Juni 09, 2014, 13:31:18 »
Hey.

Som før omtalt så er maskinståbi en rigtig godt bog. Teknisk ståbi er også en fantastisk bog og have på hylden.
Den bog jeg bruger mest er: Mechanical and Metal Trades Handbook.
Den indeholder alt hvad der er værd og vide.

Pøj pøj med jagten :)
Udd: Klejnsmed samt Maskiningeniør

Hugo

  • Gæst
Sv: Bøger
« Svar #4 Dato: Juni 10, 2014, 15:24:23 »
Takker :-)

Jeg har nu bestil de nævnte bøger på biblioteket.
Så kan jeg lige se hvilken jeg evt. skal købe :-)
Fandt faktisk lidt flere bøger - grundbøger kan vel kalde det:
  "Sløjd - teknikker i metalarbejde"

:-)