Forfatter Emne: Punktsvejser, igen igen  (Læst 13089 gange)

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2615
Punktsvejser, igen igen
« Dato: April 01, 2013, 18:59:38 »
Jeg "faldt" lige over en lille håndholdt punktsvejser, som kan klare 2+2 mm plade, og må indrømme den er noget mere effektiv, end den hjemmebyggede model.
Jeg har tjekket, spændingen under svejsning, den er det samme, som på min hjemmebyggede, så det er kun amperene der mangler.

mvh jens
« Senest Redigeret: April 01, 2013, 19:03:12 af jens »
Husk altid at skille tingene ad.

STANKO

  • Gæst
Sv: Punktsvejser, igen igen
« Svar #1 Dato: April 01, 2013, 23:53:39 »
Så må du fluks lave et stativ , så du kan bruge den som stationær svejser =så har man hændrrne fri til at styre det man svejser , istedet for at styre det hele inklusiv den tunge svejser

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2615
Sv: Punktsvejser, igen igen
« Svar #2 Dato: April 02, 2013, 08:55:46 »
Jeg har set de stativer, til de håndholdte punkt-svejsere. Det kan da godt være det ender, med sådan en konstruktion.

Men den vejer jo kun 10 kg, så jeg vil lige se hvordan det går, med at bruge den som den er,  og behovet for en punkt-svejser er jo ikke overvældende stort. ;D

Alternativt kan jeg koble den ind som strømforsyning, til min hjemmelavede opstilling, som fungere fint med de luftstyrede kæber.
mvh jens
« Senest Redigeret: April 02, 2013, 08:58:15 af jens »
Husk altid at skille tingene ad.

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2615
Sv: Punktsvejser, igen igen
« Svar #3 Dato: Maj 25, 2013, 14:57:41 »
Svejseren var uden tidsstyring, men til gengæld billig.
Da jeg ikke er den store elektronik nørd, og der ikke er plads i svejseren, har jeg lavet en lille styring i en extern box.
Jeg har også lavet så den kan pulssvejse (som de moderne små håndholdte)
Dels er det nemmere at styre svejsningen i tynde materieler, og i tykke materialer skåner det svejsepolerne, for det kan nemt smelte hvis man ikke passer på.
Pulssvejsning skulle også give lidt extra, da man tænder og slukker for spoler.
Jeg brugte et almindeligt tidsrelæ, samt et asymmetrisk taktrelæ til pulsstyringen (som kan slås fra)
Jeg har loddet de to potmetre ud at taktrelæet, og brugt to som er monteret i kabinettet, forbunden med ledninger.
Og så et Solide State Relæ, det kan håndtere 50 ampere, og bliver ikke varm selv uden extra køleplade.
Billede af 2+2 mm plade der er punktet (med ikke helt perfekte poler)
mvh jens
« Senest Redigeret: Maj 25, 2013, 15:13:17 af jens »
Husk altid at skille tingene ad.