Forfatter Emne: Lyddæmpning til væg ved fræser?  (Læst 3404 gange)

Kenneth

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 650
Lyddæmpning til væg ved fræser?
« Dato: Oktober 20, 2023, 15:05:42 »
Hej,

Jeg har mit lille værksted i en beboelsesejendeom - konen har sit keremikværksted ovenpå, men væggen ud mod trapperne vil jeg gerne lyddæmpe, for min fræser står helt henne ned den.

Hvad er bedst til den slags lyd som vi laver? Akustikplader eller gummiplader som dem hos Thansen? Udseendet er sort set  ligegyldigt.

Hilsen Kenneth

Chrismark

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 85
Sv: Lyddæmpning til væg ved fræser?
« Svar #1 Dato: Oktober 20, 2023, 21:51:55 »
Du kan starte med og læse denne her;
https://vbn.aau.dk/ws/portalfiles/portal/411174214/Lydisolering_Nabostoej_Folder_BUILD_AAU_April2021.pdf

Helt generelt bør du lave fortsats væg der KUN berør loft og gulv, intet kontakt til bagvæggen eller sidevægge.

Sidevægge er typisk gennemgående konstruktion, mens loft og gulv er brudt ved væggen. Ved sidevæggen limes/tætnes der kun med blød fugemasse.

Eks. er væg byget af 10cm stolper med min. 2 x 13mm gips beklædning.

Men emnet er meget kompleks.
« Senest Redigeret: Oktober 20, 2023, 22:03:33 af Chrismark »

Kenneth

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 650
Sv: Lyddæmpning til væg ved fræser?
« Svar #2 Dato: Oktober 21, 2023, 12:05:43 »
Takker chrismark, men det er nok for stor en omgang at gå igang med - jeg har ikke brug for en voldsom dæmpning, og har aldrig modtaget klager, men vil bare helst være den gode nabo  ;)

Søren

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1366
    • Frylunds Maskinforum
Sv: Lyddæmpning til væg ved fræser?
« Svar #3 Dato: Oktober 21, 2023, 16:05:05 »
Du må i gang med æggebakker. ;)
Mvh Søren

Roder med (alt alt - ALT for) meget. :) Til gengæld så keder jeg mig heller aldrig. :D

Kenneth

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 650
Sv: Lyddæmpning til væg ved fræser?
« Svar #4 Dato: Oktober 21, 2023, 16:22:08 »
Du må i gang med æggebakker. ;)

Nej det gider jeg altså ikke  :D Det må gerne være noget jeg bare kan lade blive siddene i lejemålet når jeg engang forlader det  :)

Villy

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 422
Sv: Lyddæmpning til væg ved fræser?
« Svar #5 Dato: Oktober 21, 2023, 17:21:02 »
Prøv at tjekke ; isoboat: ud.....Rigtig godt materiale til at lime på væggen men lidt pebret....Men for fanden da du er jo københavner og har penge nok ]kr[ ]kr[ :)

Niels Haldrup

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 107
Sv: Lyddæmpning til væg ved fræser?
« Svar #6 Dato: Oktober 23, 2023, 09:04:16 »
Hvis du spilder olie på væggen, så skal det jo være lukket på en måde, så det kan gøres rent.
Alternativt, så køb den billige troldtekt / akustikplade og skru på. De dæmper rigtig fint og koster ikke ret meget.

Og som Chrismark siger, så bør du undgå at sætte det for hårdt fast, og i særdeleshed undgå at fræseren rører ved muren.

Kenneth

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 650
Sv: Lyddæmpning til væg ved fræser?
« Svar #7 Dato: Oktober 24, 2023, 14:03:49 »
Prøv at tjekke ; isoboat: ud.....Rigtig godt materiale til at lime på væggen men lidt pebret....Men for fanden da du er jo københavner og har penge nok ]kr[ ]kr[ :)

Sjovt som folk tror man bliver rig af at bo i København, men at de samme personer synes det er dyrt at bo/spise/leve i København  ;D

Men kigger på det, tak.

/Kenneth