Forfatter Emne: Ny motor med bremse ??  (Læst 4448 gange)

ksor

  • Gæst
Ny motor med bremse ??
« Dato: August 07, 2011, 15:39:04 »
Jeg har opgivet at justere motorbremsen på min gamle STANKO drejebænk - den springer bremsesikringen ret så ofte, og det er nok justering af svingklodserne på motorakslen, der skal justeres - men hvordan gøres det ELLER er de i virkeligheden ikke slidt op efter 50 års drift !!

Jeg har så fået en ny motor med mekanisk bremse med køling på bremsen, men kan jeg bruge den til STANKOEN -effektmæssigt passer den.

Det jeg er bange for er en 20-40Kg roterende 3- 4-klo farende rundt i lokalet fordi den er "skruet" af spindelen - det er jo en potentiel dræber.

Problemet er vel især ved de høje omdrejninger og motoren bremser.

Hva mener I ?

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2615
Sv: Ny motor med bremse ??
« Svar #1 Dato: August 07, 2011, 16:23:26 »
Det går nok ikke, hvis den bremser hårdere, end den oprindelige.
Kan du indstille bremse efekten, på din nye motor?

mvh jens
Husk altid at skille tingene ad.

ksor

  • Gæst
Sv: Ny motor med bremse ??
« Svar #2 Dato: August 07, 2011, 17:08:50 »
Jeg kan ikke umiddelbart se, hvor jeg evt. skulle stille på bremsen - så jeg tror ikke den kan varieres.

Jeg ved ikke om den bremser hårdere end dan gamle.

Palle

  • Gæst
Sv: Ny motor med bremse ??
« Svar #3 Dato: August 07, 2011, 21:45:16 »
De bremsemotorer jeg har set, kaster anker, når man afbryder. Det er vel også meningen.
Jeg ved ikke hvor mange her der har erfaringer med frekvensomformere?
De findes også med bremse ved hjælp af meget lav frekvens/jævnstrøm, hvor bremsetiden kan justeres elektronisk.
Prisen er muligvis pebret, men er slet ikke i nærheden af, hvad den var for få år siden.

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2615
Sv: Ny motor med bremse ??
« Svar #4 Dato: August 07, 2011, 22:26:12 »
Jeg har Frekvensomformer, på min lille Boxford drejebænk.
Der er en vis bremseefekt (sloope down), der er vist også mulighed for kraftigere bremseefekt (jævnstrøm)
det har jeg nu ikke afprøvet.

Brugte frekvensomformere, er ofte til at få for rimelige penge.

Jeg har lige købt en brugt,Danfoss Vlt 2800 på 5 kw for 400 kr.

mvh jens
Husk altid at skille tingene ad.

ksor

  • Gæst
Sv: Ny motor med bremse ??
« Svar #5 Dato: August 07, 2011, 23:01:18 »
Jeg HAR sådan en på 17Kw !

Skal jeg forstå det derhen, at motoren med den mekaniske bremse IKKE kan bruges ?

STANKO

  • Gæst
Sv: Ny motor med bremse ??
« Svar #6 Dato: August 08, 2011, 12:59:42 »
Hvad gør din Stanko lige nu ?
bremsen virkern skriver du , men den brænder sikringer af ind i mellem
har du den rigtige størrelse sikring i ??

man kan justere tiden den giver strøm til bremsning og IKKE kan startes igen

men bænken i sig selv sender KUN denne strøm ud i motoren sålænge den bevægers sig ,det bestemmer den lille føler i enden af motoren

hvor længe efter at bænken står stille kommer klakket fra ræleet ?






ksor

  • Gæst
Sv: Ny motor med bremse ??
« Svar #7 Dato: August 08, 2011, 13:23:24 »
Sætter jeg sikring i, bremser den sådan set godt nok.

Men jeg er sikker på, at den trænger til justering af svingkontakterne på selve motor akslen, men hvordan gøres det ???????

Sikringen er stor nok, men den koster kr. 25,- og det vil jeg sgu- ikke blive ved med !

Relæet slipper i det sekund motoren standser +/- 0,5 sekund.

Når jeg med hånden drejer på kloen, kan jeg hører det slå til igen - nogle gange oftere end andre.

Jeg tror det er en meget tidlig model med en speciel el-installation - se evt. billedet

STANKO

  • Gæst
Sv: Ny motor med bremse ??
« Svar #8 Dato: August 08, 2011, 13:37:53 »
Det ser anderledes ud end min, men kan ikke se det hele

kan det være noget andet der får sikringen til at springe ??

føleren kan du ikke justere , den flytter sig bare til højre eller venstre , alt efter hvilken vej motoren kører
det eneste den gør et at den fortæller at motoren bevæger sig

vare der ikke noget med at du havde lavet en død mands pedal ?

kan det have noget at gøre med det , der er MEGET der sker når man bruger det alm, håndtag  blandtandet motorbremsen





ksor

  • Gæst
Sv: Ny motor med bremse ??
« Svar #9 Dato: August 08, 2011, 14:57:04 »
Der er sådan set ikke mere i el-skabet - ok, resten af sikringsboksen og lidt ledninger, men der er ingen yderligere relæer.

Det nyere kabel er til et stik til kølepumpen.

Der er en transformator og en kæmpe ensretter, som jeg går ud fra har noget med bremsningen at gøre - de sidder bag ved tavlen.

Når min pedal er monteret, går den bare parrallelt med det normale håndtag - kapper fasen til FREM (eller BAK) og sætter den på BREMS - så jeg gør ikke noget specielt og 'glemmer' heller ikke at gøre noget - det er blot 'som om dens eget håndtag' blev sat på brems.

Sikringsgruppen til højre er til lidt forskelligt - bl.a. bremsen med en 20A sikring - og i de gamle typer, er den ikke til at skaffe efterhånden.

Nu er det længe siden jeg har set i "svingklodskassen" - men så vidt jeg husker, er den ikke "bare" så enkel.

Men jeg tror jeg må åbne den igen.