Forfatter Emne: ny 3 klo eller ny kloplan  (Læst 6733 gange)

RH

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1380
Sv: ny 3 klo eller ny kloplan
« Svar #15 Dato: December 26, 2021, 20:56:06 »
Det var Tommy der startede.
(RH 5år)


Helt i orden. Og beklager at Tommy ville snakke Porsche og lastbiler

Fandt du nogen sinde ud af hvillen type det reelt er?
Hvis det er så let at lave den om til bajonet, og den selvfølgelig ikke har det. Så ville jeg klart overveje at gøre det

God bagjul og godt nytår om ikke andet.
Mvh

Sendt fra min Redmi Note 9 Pro med Tapatalk


Tommy

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1794
Sv: ny 3 klo eller ny kloplan
« Svar #16 Dato: December 27, 2021, 09:25:26 »
Det var RH der drillede, fordi han er misundelig på mit legetøj. :D

Det er vel ikke en "rigtig" bajonetfatning, men smart er det bestemt. [th]

Endelig kan man jo gøre som jeg og bruge frontmonterede kløer på en fælles bagplade. Det er lige så  let, og jeg tror nok jeg har fundet min (forsinkede) julegave.

https://tos.maschinentools.de/3-Backenfutter-TOS/3-Backenfutter-TOS-Guss/DIN-55029-IUG/Superior-17/IUG-160-3-M2-TOS-DIN-6350-3-Backenfutter-58-59.html

Med tysk moms og fragt kommer den i ca. 350 € . Mere end egentlig tænkt, men jeg synes, der er noget for pengene.
Jeg ville helst have støbejern, som (underligt nok synes jeg) var lidt billigere end stål. Til gengæld betalter jeg så lidt for en "superior" udgave, som har 0,025 mm rundløb mod 0,04 i en standard. De må begge læbe med 3600 omd - hvilket de ikke kommer til.
Jeg kan ikke finde angivelser for Prat. Er der nogen, som kender dem [quest]
« Senest Redigeret: December 27, 2021, 12:06:32 af Tommy »
Mvh. Tommy
Der skriver, som kvinder taler- Lidt hurtigere end hjernen kan følge med til. ;-)

System i rodet er bedre end rod i systemet.

JensOC

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 440
Sv: ny 3 klo eller ny kloplan
« Svar #17 Dato: December 27, 2021, 10:24:34 »
Tommy...... Fortæl lidt om de frontmonterede kløer på bagplade, jeg har set noget men kan
ikke finde dem.

Mvh JensOC
Læs hodjasblog.one på Nettet

Tommy

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1794
Sv: ny 3 klo eller ny kloplan
« Svar #18 Dato: December 27, 2021, 11:17:35 »
Tommy...... Fortæl lidt om de frontmonterede kløer på bagplade, jeg har set noget men kan
ikke finde dem.

Mvh JensOC

Hvad mener du Jens [quest]
En recess på bagpladen som normalt. Så går boltene hele vejen gennem kloen, og gevindet er skåret i bagpladen. Det er der da ingen "ben" i. ;)
Mvh. Tommy
Der skriver, som kvinder taler- Lidt hurtigere end hjernen kan følge med til. ;-)

System i rodet er bedre end rod i systemet.

Tommy

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1794
Sv: ny 3 klo eller ny kloplan
« Svar #19 Dato: December 27, 2021, 11:29:22 »
JensOC. Den TOS jeg linker til kan fås i begge udførelser. Type M1 og M2
Mvh. Tommy
Der skriver, som kvinder taler- Lidt hurtigere end hjernen kan følge med til. ;-)

System i rodet er bedre end rod i systemet.

JensOC

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 440
Sv: ny 3 klo eller ny kloplan
« Svar #20 Dato: December 27, 2021, 14:07:21 »
Tommy.....Jeg har fuldstændig misforstået hvad du talte om, jeg troede at det var
et glatplan og løse kløer til samme.
Har et glatplan på 320mm og har skitseret nogle kløer til at anbringe på det, nyt projekt.


Mvh JensOC
Læs hodjasblog.one på Nettet

Tommy

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1794
Sv: ny 3 klo eller ny kloplan
« Svar #21 Dato: December 27, 2021, 14:19:36 »
Tommy.....Jeg har fuldstændig misforstået hvad du talte om, jeg troede at det var
et glatplan og løse kløer til samme.
Har et glatplan på 320mm og har skitseret nogle kløer til at anbringe på det, nyt projekt.


Mvh JensOC

OK :D Det eneste jeg gør, er at lave recess til flere (frontmonterede) kløer på samme bagplade.

Det andet (eller noget lignende) har jeg vist kun set til trædrejere. Men det lyder som et spændende projekt, og dem kan man jo aldrig få for mange af.  :-\ Selv om jeg somme tider synes at grænsen nærmer sig. ;D
Mvh. Tommy
Der skriver, som kvinder taler- Lidt hurtigere end hjernen kan følge med til. ;-)

System i rodet er bedre end rod i systemet.

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2615
Sv: ny 3 klo eller ny kloplan
« Svar #22 Dato: December 27, 2021, 19:51:15 »
Skal det være billigt så jeg denne her ø160mm treklo til kr 829 incl fragt.
Kender ikke kvaliteten, der er også andre størrelser...
En 160mm selvcentrerende 4 klo koster, kr 1059
Det er noget der hedder VidaXL kommer vist fra Holland, jeg har handlet et par gange uden problemer.
https://www.vidaxl.dk/e/vidaxl-selv-centrerende-patron-til-drejebaenk-3-kaeber-100-mm-stal/8720286025185.html
« Senest Redigeret: December 27, 2021, 19:54:59 af jens »
Husk altid at skille tingene ad.

ivan

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 272
Sv: ny 3 klo eller ny kloplan
« Svar #23 Dato: December 27, 2021, 19:57:03 »
dav igen i gruppen

Ja det med at tråden var lukket holdt ikke så længe :D

Jeg så nogle front monterede kløer, men kan ikke finde dem? Hvad hedder sådan nogle på UK og DE

I er andet indslag snakkes der om en 160 mm centre patron kan en sådan sættes på min drejebænk med centre patron på 125 mm.

Hi
Ivan

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2615
Sv: ny 3 klo eller ny kloplan
« Svar #24 Dato: December 27, 2021, 20:34:42 »

I er andet indslag snakkes der om en 160 mm centre patron kan en sådan sættes på min drejebænk med centre patron på 125 mm.

Hi
Ivan

Hvis der ellers er plads til den kan løbe rundt, og med rette bagplade kan det godt lade sig gøre..
Husk altid at skille tingene ad.

Tommy

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1794
Sv: ny 3 klo eller ny kloplan
« Svar #25 Dato: December 27, 2021, 20:51:13 »
Ivan: Den kan sikkert godt være der, men jeg tvivler på, at du kan skrue kløerne ret langt ud. Hvor stort sving over vangerne har din bænk [quest]

Jens: Jamen RH siger, at jeg ikke må købe billigt. ;D ;D ;D

Nej jeg ved ikke :o Egentlig havde jeg set mig varm på den Pratt, men skal jeg have en "ordentlig" patron, så vil jeg ikke irriteres af, at der står "standard" præcision på den. Ja ja ;) men jeg er også ved at blive gammel og sær. ;D
Desuden var den generelle mening i mange tråde på "practical machinist" at Pratt ikke er hvad det havde været, men Tos fik til gengæld mange roser. Og nej, jeg tror ikke, at det er eksperter der sidder derinde, men der findes jo ingen facitliste, med mindre jeg vil betale for en Röhm.

Den Tos, jeg har fundet, er lidt dyrere end Pratten, men til gengæld er den også væsentligt billigere, end samme udgave andre steder.
Den er i støbejern og frontmonteret uden at jeg selv skal bore huller, og jeg har ikke kunnet finde noget, som var opgivet til "rundløb" mindre end de 0.02 mm den har.
Jeg har ikke 50 års værkstedserfaring at "tære" på.  ;)
Mvh. Tommy
Der skriver, som kvinder taler- Lidt hurtigere end hjernen kan følge med til. ;-)

System i rodet er bedre end rod i systemet.