Forfatter Emne: Argon svejsegas  (Læst 11963 gange)

TT

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 33
Argon svejsegas
« Dato: Februar 06, 2018, 13:57:08 »
Hej folkens!

Jeg søger en gasflaske til tig-svejsning. Min lokale udbyder har en 11ltr til 4500dkk!!! Det er så en lejeflaske hvor det koster omtrent 600dkk af få den fyldt...
Det synes jeg lyder noget voldsomt.
Kan I forklare reglerne for ejerflasker og lejeflasker? ...og hvad har I andre gjort?
Evt. nogen der har noget til salg?

På forhånd tak!

Hans Ingvorsen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1357
Sv: Argon svejsegas
« Svar #1 Dato: Februar 06, 2018, 14:47:59 »
Jeg har to små flasker autogen heder det hvis, de er hver 5 kg og er min ejendom og hvis de skal fyldes koster der omkring 500 stk. Og en tom flaske koster omkring 1200 stk.
Så har jeg en 6 kg co2 og det er også min flaske og koster omkring 400 at få fyldt en tom flaske koster 1200
Det er hvad jeg ved, jeg kunne tænke mig er det var noget af det samme med Argon og så er det at man kan hente i syd for gransen til en anden pris. Det er der andre på siden her som kan give svar på

TheisKjeldsen1989

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 292
Sv: Argon svejsegas
« Svar #2 Dato: Februar 06, 2018, 16:45:26 »
Hej.

Alt efter hvor du kommer fra, så er der noget der hedder Trabtrading.dk - de tager vist 2800 for en 15 eller 20 kgs argon, ejerflaske. Kan dog kun fyldes ved dem - de sælger også blandgas
Blot en smed, gemt i en maskinmester

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2615
Sv: Argon svejsegas
« Svar #3 Dato: Februar 06, 2018, 17:31:47 »
Jeg købte en 20 kg argon hos traptrading
https://svejsevaerk.dk/shop/gas-og-manometer-8c1.html
en 20 kg med flaske koster 2499 + 300 kr i fragt
En ombytter koster 899 + 450 i fragt (du stiller den tomme flaske ud, og fragtmanden kommer og bytter til en fyldt) bor du i nærheden kan du selv hente og spare fragten.
Det er tyske flasker, og noget billiger hvis man selv henter i Tyskland, bla Bauhaus i Flensburg skulle have dem.

Jeg købte en 10 liters ilt, incl indhold og flaske på Ebay, fra Polen, den kostede 1100 kr incl fragt, så måske det også var en mulighed med argon ???

Her en 20 liters fra Tyskland til 125 euro, så billigere i Tyskland
https://www.ebay-kleinanzeigen.de/s-anzeige/20-ltr-argon-flasche/798398206-280-8375
« Senest Redigeret: Februar 06, 2018, 17:43:12 af jens »
Husk altid at skille tingene ad.

Neubert

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 436
Sv: Argon svejsegas
« Svar #4 Dato: Februar 06, 2018, 21:49:18 »
jeg hentede min 20liter argon i Kiel ved airliquid, mener jeg gav ca 2000Dkr for flasken, og derefter 45 euro for en opfyldning/ombytning
Man skal dog være vågen med dem på ebay, det var også der jeg købte min første flaske, problemet kom dog da den skulle fyldes.
cand. næsten alt. med specialt i det der lige falder mig ind.

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2615
Sv: Argon svejsegas
« Svar #5 Dato: Februar 06, 2018, 22:00:24 »
Ja den iltflaske jeg købte på Ebay, skal bare kasseres når den er tom, men prisen svare ca til det jeg skulle give for 2 x 5 liters opfyldning af en 5 liters flaske, og de danske flasker koster jo en bondegård.
Husk altid at skille tingene ad.

Neubert

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 436
Sv: Argon svejsegas
« Svar #6 Dato: Februar 07, 2018, 00:26:53 »
Ja den iltflaske jeg købte på Ebay, skal bare kasseres når den er tom, men prisen svare ca til det jeg skulle give for 2 x 5 liters opfyldning af en 5 liters flaske, og de danske flasker koster jo en bondegård.

Ja det er noget vildt i det hele taget hvad de tager for de flasker herhjemme.
cand. næsten alt. med specialt i det der lige falder mig ind.

Tommy

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1794
Sv: Argon svejsegas
« Svar #7 Dato: Februar 07, 2018, 00:38:46 »
Jeg skal ikke kloge i svejsegas, men Airliquide har da afdelinger i både Horsens, Vejle (en stor en) og Odense. Kan man ikke få deres egne flasker fyldt et af de steder, selv om den måske er købt i Tyskland. [quest]
Mvh. Tommy
Der skriver, som kvinder taler- Lidt hurtigere end hjernen kan følge med til. ;-)

System i rodet er bedre end rod i systemet.

Neubert

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 436
Sv: Argon svejsegas
« Svar #8 Dato: Februar 07, 2018, 00:44:09 »
Det tvivler jeg meget på at de vil gå med til når det er tyske flasker desværre.
cand. næsten alt. med specialt i det der lige falder mig ind.

Tommy

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1794
Sv: Argon svejsegas
« Svar #9 Dato: Februar 07, 2018, 09:23:00 »
Det tvivler jeg meget på at de vil gå med til når det er tyske flasker desværre.

Hvis flaskerne er ens på begge sider af Kruså, ville jeg nu gøre et forsøg. Det er trods alt samme firma.

Tænk på fordelene:

1) Man slipper for en lang, dyr køretur til Kiel.

2) Man slipper for både besværet og udgifterne ved at blive slæbt med rundt i grænsekioskerne af konen.  ;D
Mvh. Tommy
Der skriver, som kvinder taler- Lidt hurtigere end hjernen kan følge med til. ;-)

System i rodet er bedre end rod i systemet.

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2615
Sv: Argon svejsegas
« Svar #10 Dato: Februar 07, 2018, 09:47:41 »
De Tyske Argonflasker, har ikke samme gevind som de Danske, de Tyske har gevind som på vore CO2 og Ilt flasker..
Men om de har de "Danske flasker" lige syd for grænsen ved jeg ikke.
Husk altid at skille tingene ad.

Tommy

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1794
Sv: Argon svejsegas
« Svar #11 Dato: Februar 07, 2018, 09:52:42 »
De Tyske Argonflasker, har ikke samme gevind som de Danske, de Tyske har gevind som på vore CO2 og Ilt flasker..
Men om de har de "Danske flasker" lige syd for grænsen ved jeg ikke.

ÆV - hvor er al den fine EU-harmonisering henne, når man har brug for det. :-\
Mvh. Tommy
Der skriver, som kvinder taler- Lidt hurtigere end hjernen kan følge med til. ;-)

System i rodet er bedre end rod i systemet.

Neubert

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 436
Sv: Argon svejsegas
« Svar #12 Dato: Februar 07, 2018, 11:29:55 »
Det tvivler jeg meget på at de vil gå med til når det er tyske flasker desværre.

Hvis flaskerne er ens på begge sider af Kruså, ville jeg nu gøre et forsøg. Det er trods alt samme firma.

Tænk på fordelene:

1) Man slipper for en lang, dyr køretur til Kiel.

2) Man slipper for både besværet og udgifterne ved at blive slæbt med rundt i grænsekioskerne af konen.  ;D

Turen er ikke så dyr i min bette øse ;)
og konen skal da ikke med, der er jo en trykflaske i bilen på turen, det ville da være uforsvarligt at tage hende med så  ;D
cand. næsten alt. med specialt i det der lige falder mig ind.

TheisKjeldsen1989

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 292
Sv: Argon svejsegas
« Svar #13 Dato: Februar 07, 2018, 11:31:15 »
Hvis der er nogen der kører ned og henter en flaske Blandgas, så vil jeg da mægtig gerne købe en med - der er så langt fra 8800 Viborg.
Blot en smed, gemt i en maskinmester

Steffenpoulsen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 136
Sv: Argon svejsegas
« Svar #14 Dato: Februar 07, 2018, 12:35:08 »
flasker og gas kan købes ved bauhaus i flensborg.
1500 for en fyldt 20 l flaske og 350 for en bytning for ren argon og for bland gas